پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کهرم گفت: شرایط این دریاچه بدتر از ارومیه خواهد شد چرا که در حال حاضر به دلیل کم آبی و ذخیره آب شیرین و احیای سفره های زیرزمینی راه ورود آب شیرین به این دریاچه بسته و فاضلاب قم و تهران در آن سرریز می شود.

شعار سال: با اوضاع آلودگی هوای تهران و دغدغه های بیماری های جدیدالورود ناشی از آن، این روزها باید نگران دریاچه قم و آسیب های جدی که با خشک شدنش به سلامت تهرانی ها و شهرهای اطرافش وارد می کند، هم باشیم.

در این خصوص یک فعال محیط زیست از میزان آسیب این دریاچه به شرط خشکی و نابودی کامل و آسیب های وارده به محیط زیست و انسان ها این گونه توضیح می دهد ...

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست اظهار داشت: دریاچه قم فصلی شده است یعنی فقط در وسط این دریاچه آب مشاهده می شود. در گذشته از آن بعنوان حوض سلطان یاد میکردند که بر اثر بارندگی این حوض تبدیل به برکه و در نهایت دریاچه شد.

وی تصریح کرد: شرایط این دریاچه بدتر از ارومیه خواهد شد چرا که در حال حاضر به دلیل کم آبی و ذخیره آب شیرین و احیای سفره های زیرزمینی راه ورود آب شیرین به این دریاچه بسته و فاضلاب قم و تهران در آن سرریز می شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اما خوشبختانه دریاچه قم وسعت دریاچه ارومیه را ندارد در غیر اینصورت تهران، گلپایگان، قم و شهرهای اطراف از آسیب های آن در امان نمی ماندند.

کهرم افزود: ما فقط می توانیم امیدوار باشیم تا این دریاچه با استفاده از بارندگی آب را در خود حفظ کند تا نمک ها عریان نشوند چرا که با این اتفاق، تابش آفتاب، طوفان، باد و ... منجر به بلند شدن نمک از سطح دریاچه شده و در هوا پراکنده می شود سم حاصل از کلر و سدیم وارد ریه شده و از سوی دیگر به دلیل نزدیک شدن به فرودگاه امام(ره) حتی پروازها را نیز مختل می کند.هیچ گیاهی در شهرهای اطراف سبز نمی شود، کشاورزی و موجودات آبزی از بین می روند و نیز حیات انسان به مخاطره می افتد.

وی بیان داشت: با توجه به مشکل کم آبی و اجبار در هدایت آب شیرین به سوی سفره های آب زیر زمینی، این دریاچه از دیرباز محکوم به فنا بوده است و اگر بخواهم پیشنهادی برای احیای آن بدهم حفاری چندین چاه 300 متری در اطراف این دریاچه است که با وجود بحران آب، تعبیر به محال است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 1 آبان 97، کد مطلب: 767685،www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین