پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۱۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سرطان زا بودن ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه ثابت نشده است.
شعارسال: مسعود تجریشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفتر ستاد احیای دریاچه افزود: طبق مطالعات انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز علیرغم افزایش تشعشعات از سطح دریاچه و بروز افزایش فشار خون در برخی مناطق، هیچ تاثیر ثابت شدهای از اینکه ریزگردها عاملی برای ابتلا به سرطان باشند، گزارش نشده است.

وی از کنترل ۶۰ درصدی کانون‌های اصلی گرد و غبار در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: طبق برنامهریزیهای انجام شده تا سه سال آینده تراز آب دریاچه یک متر افزایش و به تراز ۱۲۷۱.۸ خواهد رسید که در این صورت ۹۰ درصد کانون های تولید ریز گرد دریاچه مهار شده و زیرآب خواهند رفت.

مدیر دفتر تحقیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سطح آب دریاچه ارومیه عمقی کمتر از ۶۰ سانتی متر دارد بر لزوم افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه تاکید و تصریح کرد: متوسط میزان تبخیر سالانه آب از سطح دریاچه ارومیه ۸۵ سانتی متر است. لذا در صورت تامین نشدن نیاز اکولوژیک دریاچه فقط ۴۰ درصد از سطح فعلی ۲۰۹۳ کیلومتری آن باقی خواهد ماند.

وی از حذف قانون منع برداشت نمک از کف دریاچه ارومیه در قانون پنج ساله ششم توسعه خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر کف دریاچه ارومیه بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک دارد و هر سرمایه گذاری که بتواند ضمن رعایت مسائل زیست محیطی اقدام به ایجاد ارزش اقتصادی از نمک دریاچه کند، منعی برای برداشت نخواهد داشت.

تجریشی کاهش بارشهای حوضه آبریز نسبت به میانگین بلند مدت، مدیریت ناصحیح منابع آبی و توسعه غیر اصولی سد سازی و سیاست گذاری در توسعه اراضی کشاورزی و تغییر الگوی کشت به گونههای پر مصرف را از مهم ترین عوامل خشکی دریاچه ارومیه برشمرد و اظهارکرد: از سال۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه از ۵ میلیارد مترمکعب در سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی افزود: نیازآبی زیست محیطی دریاچه ارومیه ۳.۶ میلیارد متر مکعب است که در دو دهه گذشته به صورت مداوم کاهش یافته است و موجبات بحرانی شدن وضعیت دریاچه در مقطع کنونی شده است.

مدیر دفتر تحقیق و برنامهریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین آب از منابع داخلی را از مصوبات مهم در جهت احیای دریاچه ارومیه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۱ کیلومتر از تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده است که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

وی کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را مهمترین گام در جهت احیای دریاچه ارومیه برشمرد و خاطرنشان کرد: هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان به ویژه در مناطق جنوبی بسیار بالاست. برای جلوگیری از ادامه این روند پنج کمیته تخصصی تشکیل شده و مطالعات گستردهای در چهار زیر حوضه نازلوچای، شهرچای، باراندوز چای و قبضه چای به صورت پایلوت صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با صرف هزینه ۶۴ میلیارد تومانی در تثبیت موفق عمل کرده است اما به دلیل مشکلات مالی در فاز احیا دو سال عقبتر از برنامهریزیها حرکت می‌کند، اظهار کرد: میزان اعتبار مصوب ستاد احیا از زمان تاسیس تا سال ۹۶، ۳ هزار و ۷۸۲ میلیار تومان بوده است که تا کنون یک هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از کل اعتبار پرداختی ۶۰ درصد در پروژههای آذربایجان غربی، ۳۴.۵ درصد در آذربایجان شرقی، ۴ درصد در کردستان و ۱ درصد در پروژههای پایش و مطالعاتی ستاد احیا هزینه شده است.

تجریشی درخصوص اقدامات و اعتبارات در حوزه فرهنگی - اجتماعی احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: برای استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کردستان به ترتیب ۳۵، ۲۵ و ۴.۷ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است و اگر بتوان اقتصاد، معیشت مردم و بهره وری آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را ثبات بخشیم شاهد همراهی مردم در مسیر احیای دریاچه نیز خواهیم بود.

وی در خصوص طرح انتقال آب از دریاچه خزر و وان به دریاچه ارومیه نیز اظهارکرد: این طرحها جزو طرح‌های مطالعاتی بودند که به دلیل مشکلات فنی رد شدند و در شرایط حاضر از برنامه‌های ستاد خارج شده و هیچ گونه اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 4 مرداد 1397 ، کدخبر: 97050402158 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اهل تفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
وقتی می خواهید بودجه بگیرید، ریز گردها سرطان زا می شود. وقتی می خواهید برای مردم خرج کنید، اون وقت هیچ چیزی از نظر پزشکی ثابت شده نیست.
خجالت خجالت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
اگه بخوان ثابت کنن شما ها هم از ترستون نمیذارید
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین