پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۹۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
مدیرعامل یک شرکت خصوصی بالاخص شرکتی که به طور سهامی اداره می‌شود اولین دغدغه خود را افزایش میزانی سودی می‌داند که در نهایت می بایست میان سهامداران خود تقسیم کند. اما دراین میان تصمیم های ریز و درشت یک مدیر می‌تواند تاثیرات بزرگی را بر میزان سود سهامدارانی بگذارد که به حضور وی بر صندلی ریاست اعتماد کرده اند.

شعارسال: مدیرعامل یک شرکت خصوصی بالاخص شرکتی که به طور سهامی اداره می‌شود اولین دغدغه خود را افزایش میزانی سودی می‌داند که در نهایت می بایست میان سهامداران خود تقسیم کند. اما دراین میان تصمیم های ریز و درشت یک مدیر می‌تواند تاثیرات بزرگی را بر میزان سود سهامدارانی بگذارد که به حضور وی بر صندلی ریاست اعتماد کرده اند.

ربیعی در مصاحبه مورخ ۲۹ مهرماه در رابطه با واریز ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در پاسخ به خبرنگاران گفته:" از روز ۲۲ فروردین ماه امسال تا روز ۱۶ مردادماه و راه اندازی بازار ثانویه، ارز حاصل از صادرات را با قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه کردیم و پس از آن در سامانه نیما با نرخ ۷۵۰۰ تومان فروختیم. بر این اساس شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تا روز بیست و پنجم مهرماه ارز به بازار عرضه کردند و بخشی از ارز حاصل از صادرات نیز بر اساس توافق صرف تامین نیازها شده است".

این درحالی است که به اذعان برخی از کارشناسان، یکی از زیان بارترین اقدامات مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و تیم مالی وی این اقدام بوده است. تا جاییکه این اقدام ربیعی در جلسه مجمع عمومی روز دوشنبه ۳۰ مهرماه نیز از سوی یکی از سهامداران مطرح شده است. پاسخ ربیعی این مضمون بود که دستور دولت بوده و وی نیز این کار را انجام داده است. دراین بین اگرچه از زاویه ای تن دادن یک مدیر به دستورات دولتی و درعین حال قوانین حاکم از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما با توجه به تاکید یاران ربیعی به خصوصی بودن این شرکت در زمانیکه سخن از استعفای وی به دلیل بازنشسته بودنش و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان به میان می آید بنابراین به نظر می‌رسد مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بیش از هر چیز دیگری در ابتدا باید به منافع سهامداران خود بیاندیشد تا اجرای خواسته های دولتی! دراین بین بسیاری از کارشناسان از این پاسخ مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند این مدیر متروئی به جای نگرانی بیشتر نسبت به عدم کاهش سود سهامداران خود بیشتر به فکر چراغ سبز نشان دادن به دولت است.

ازسویی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند شاید به تعبیر ربیعی واریز ارز صادراتی هلدینگ به نرخ ۴۲۰۰ تومان اقدامی درست و قانونی بوده ولی این تذکر لازم است که تامل در واریز این مبلغ کلان ارزی اقدامی بسیار مدبرانه تری می بود. در واقع تامل چند ماهه تیم مدیریتی وی می‌توانست از زیانی هنگفت به سهامداران جلوگیری کند. یک محاسبه ساده می تواند اختلاف واریز هر میزان ارز به ارزش ۴۲۰۰ تومان و مبلغ ۷۵۰۰ تومان را نشان دهد.

بنابراین در پایان به ربیعی کم آشنا به ویژگی ها و پیچیدگی های کار در صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس باید گفت درست است که در واریز ارز به مبلغ ۴۲۰۰ تومان شما به وظیفه خود عمل کرده اید اما این اقدام برخلاف مصالح و منافع سهامداران به ویژه سهامداران خرد بوده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار2 آّبان97، کدخبر:www.naftiha.ir ، 3978

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
ا.ف75
اینکه این مدیر به دستور چه کسی این کار مرده و چه کسانی سود میبرن باید پاسخگو باش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
ا.ف75
اینکه این مدیر به دستور چه کسی این کار کرده و چه کسانی سود میبرن باید پاسخگو باش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین