پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶
فرماندار شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات نسنجیده و سدسازی در حوضه آبریز تالاب جازموریان در کرمان حاشیه این تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره تبدیل کرده که هر ساعت تاخیر در چاره اندیشی جازموریان را به سرنوشت هامون دچار می کند.
شعارسال: مجتبی شجاعی روز پنجشنبه اظهار داشت: تالاب «هامون جازموریان» به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود، بر اثر یکجانبه گرایی استان کرمان و عدم ‌حساسیت مسئولان سیستان و بلوچستان در گذشته و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه هایی از جمله هلیل رود خشک شده است.

وی افزود: خشک شدن بخش اعظمی از این دریاچه و مراتع اطراف آن‌ آسیب های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای مردم ساکن در حاشیه این تالاب ایجاد کرده است.

فرماندار دلگان با بیان اینکه 50 درصد مساحت تالاب هامون جازموریان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، ادامه داد: سد جیرفت از عوامل مهم مشکلات زیست محیطی هامون جازموریان است.

وی خاطرنشان کرد: آب رودخانه هلیل رود که باید پس از پیوستن رودخانه ها، سیلابها و روان آبهای دیگر علاوه بر آبیاری جیرفت و کهنوج، وارد تالاب جازموریان شده و مناطقی از سیستان و بلوچستان را بهره مند کند، پشت سد جیرفت ذخیره می شود و حیات تالاب را به خطر انداخته است به طوری که بیشترین ضرر را مردم کشاورز و دامدار شهرستان دلگان متحمل می شوند.

شجاعی تصریح کرد: سدهای استقلال و عروس در جیرفت و برخی سدهای کوچک و بزرگ آبخیزداری در استان کرمان که تعداد آنها به بیش از 30 سد می رسد، منشا اصلی آسیب تالاب هامون جازموریان برای سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار داشت: وجود این سدها اجازه ورود اندک سیلابهای ناشی از بارندگی را به جازموریان نمی دهد که این‌ موضوع تالاب را خشکانده و به منشا ریزگرها تبدیل کرده است.

فرماندار دلگان با اشاره به اینکه تالاب جازموریان در حالت طبیعی در مرکز یک منطقه خشک واقع شده است، گفت: اقدامات نسنجیده مدیران وقت در استان کرمان در خصوص احداث سدها و عدم توجه به مناطق دیگر تالاب جازموریان منشا مشکلات فراوانی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: هر ساعت تاخیر در چاره اندیشی، مطالعات کنترلی و تعدیل آسیبها، می تواند مناطق حاشیه تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره در حوزه های زیست محیطی، کشاورزی، دامداری و غیره تبدیل کند و سرنوشت غمبار خشکیدن تالاب هامون در منطقه سیستان را برای جازمویان رقم زند.

شجاعی با بیان اینکه اگر در حوزه سیستان نیز در طول این سالها حساسیت لازم ایجاد می شد، مشکلات کنونی کمتر بود ادامه داد: اگر عزم عمومی برای نجات تالاب جازموریان از هم اکنون شکل بگیرد می توان از بروز خسارتهای آتی جلوگیری کرد چرا که کل تالاب در داخل کشور قرار گرفته و بر خلاف تالاب هامون در سیستان متاثر از خارج مرز نیست.

وی خاطر نشان کرد: حق آبه تالاب هامون جازموریان واقع در شهرستان دلگان باید حداقل در بخش زیست محیطی تعیین شود تا خطراتی که متوجه اکوسیستم منطقه و ناشی از تاثیر خشکی این تالاب است به کمترین میزان برسد.

فرماندار دلگان تصریح کرد: همچنین باید کار گروهی در این زمینه متشکل از مسئولان مربوطه در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان تشکیل و با مطالعات لازم بدون فوت وقت نسبت به ترتیب بندی و حقوق ساکنان بلوچستان که در حاشیه این تالاب سکونت دارند و ارتزاق می کنند چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: زنگ‌ خطر حرکت شنهای روان به سمت دلگان و نقاط شهری و روستایی مجاور آن حتی تا ایرانشهر به دنبال نابودی تدریجی تالاب به صدا در آمده و این تهدید به طور مستقیم حیات، اقتصاد، فرهنگ و زندگی روزمره مردم منطقه را نشانه رفته است.

شجاعی گفت: نیاز است تاثیرات و خطرات خشکسالی تالاب در مناطق بمپور و محمدان در شهرستان دلگان و مناطق اسپکه و لاشار در شهرستان ایرانشهر و همچنین برخی از مناطق شهرستان های نیکشهر و فنوج بررسی و برنامه ریزی لازم با حساسیت انجام شود و پس از آن اقدام مشترک دستگاه های اجرایی در سیستان و بلوچستان شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در اولین مرحله باید از حفاری های غیرمجاز جلوگیری و چاههای غیرمجازی که طی سالهای اخیر حفر شده است، مسلوب المنفعه شوند.

شهر گلمورتی مرکز شهرستان دلگان از توابع استان سیستان و بلوچستان در 482 کیلومتری جنوب غرب زاهدان مرکز این استان و در همسایگی استان کرمان واقع شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 3 آبان 1397 ، کدخبر: 83078324 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
ا.ف75
اینکه ما تمام شرایط اقلیمی رو برای هماهنگ سازی با سبک زندگی غلط جالب نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین