پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۴۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
برخی شنیده ها حاکیست هزینه نمایشگاه کنونی در کیش حدود چنده میلیارد تومان آب خورده است، آن هم در شرایط کنونی کشور! آیا واقعا ضرورت داشت چنین نمایشگاه فرمالیته ای با این عدد هزینه، برگزار شود؟!

شعار سال: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی، بدون حضور یک غایب بزرگ، یعنی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از دو روز پیش یعنی 30 مهر ماه در منطقه خوش آب و هوای کیش، آغاز به کار کرد و نمایشگاه مذکور، تا سوم آبان ماه، ادامه خواهد داشت.

پنجمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه کیش به فاصله شش ماه بعد از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در فروردین ماه امسال، برگزار می‌شود.

با توجه به اعلام مکرر لیست مدیران اقتصادی حاضر در نمایشگاه حاضر، به جرات می‌توان مدیران ارشد نظام بانکی چه خصوصی و یا دولتی را به عنوان غایبان بزرگ این نمایشگاه در کیش محسوب کرد.

به طورمعمول، همه ساله نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه یا همان فاینکس، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که در نمایشگاه آخر هم 392 شرکت حضور داشته‌اند.

بنابراین باتوجه به برگزاری نمایشگاه بزرگ بورس، بانک و بیمه در اوایل امسال، با نگاهی خوش بینانه هم نمی‌توان هیچ دلیل اقتصادی را برای گردهمایی مجدد فعالان این حوزه در کیش ذکر کرد.

صرفنظر از میزان بسیار پایین بازدیدکنندگان نمایشگاه در کیش، انتظار می‌رود که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس و بیمه در منطقه آزاد با توجه به صرف هزینه‌های سنگین، لااقل به عقد یک قرارداد یا حتی امضای یک تفاهمنامه کاری برای تعداد اندکی از شرکت کنندگان این نمایشگاه هم منتهی شود اما آیا واقعا نمایشگاه جاری، چنین دستاوردهایی را برای مشارکت کنندگان آنها به دنبال داشته است؟


تجربه نمایشگاه‌های گذشته، نشان داده که عمدتا این مراسم‌ها به محلی برای گپ و گفتگوهای دوستانه، دید و بازدیدها و تعارفات مرسوم مدیران تبدیل شده و از هدف مهمی چون رسانه‌ای کردن اقدامات نه چندان دندانگیر مدیران عامل و یا مدیران ارشد دولتی فراتر هم نمی‌رود!


این ادعا به راحتی از اعلام دستاورد واقعی هر نمایشگاه برای شرکت‌های اقتصادی قابل اثبات است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برای نمایشگاه در حال جریان کیش 21 هزار متر مربع فضای سرپوشیده در نظر گرفته شده که اجاره بهای هرمتر مربع غرفه در این نمایشگاه دستکم 150 هزار تومان محاسبه شده است، بنابراین با یک محاسبه سرانگشتی، هزینه اجاره این متراژ نمایشگاه برای کل شرکت‌های حاضر در آن سه میلیارد و 150 میلیون تومان آب خورده است.


این رقم، فقط هزینه اجاره بهای غرفه‌های رزرو شده در نمایشگاه کیش بوده و بر رقم مذکور، هزینه‌های سرسام آور دیگری چون هزینه حمل و نقل با هواپیما برای مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها،خوراک، اقامت در جزیره کیش و خرید را هم باید افزود.

درحال حاضر، کمترین قیمت بلیت هواپیما فقط برای رفتن به کیش از 238,000 تومان شروع شده و بسته به نوع بلیت تا 488 هزار تومان هم تمام می‌شود.

رضا سراج، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش گفته است که در پنجمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه در کیش، 35 سخنران برجسته خارجی که عمدتا از سفرا و رایزنان سفارتخانه‌های 30 کشور خارجی هستند، حضور دارند و افزوده که شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه غرفه ندارند و بیشتر در قالب سخنران‌های تخصصی حضور یافته‌اند.

وی درباره برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در منطقه آزاد کیش گفته که این نمایشگاه‌ها برای جزیره کیش دستاوردهای بسیار خوبی داشته و با توجه به اینکه حدود یک هزار نفر برای برپایی این نمایشگاه فعالیت می‌کرده‌اند، بنابراین توریسم نمایشگاهی را به شدت رونق می‌دهد.

سراج اذعان داشته است که سالانه یکصد هزار نفر با هدف برگزاری و یا بازدید از نمایشگاه‌های مختلف، روانه کیش می‌شوند و برآورد کرده است که درآمد غیرمستقیم از محل حضور این تعداد توریسم نمایشگاهی برای جزیره کیش 300 میلیارد تومان است!

برخی شنیده ها حاکیست برپایی نمایشگاه کنونی در کیش حدود چنده میلیارد تومان آب خورده، آن هم در شرایط کنونی کشور!

آیا واقعا ضرورت داشت که چنین نمایشگاه فرمالیته ای در شرایط فعلی،برگزار شود؟!

ناگفته پیداست که هزینه نمایشگاه بورس،بانک و بیمه در کیش از جیب سهامداران شرکت‌ها تامین شده تا دو سه روزی چند، مدیران ارشد شرکت‌های خصوصی بیمه، بورس و بانک و حتی سازمان‌های دولتی همچون سازمان خصوصی سازی، بورس و رئیس کل بیمه مرکزی در کشمکش مشکلات پرتعداد صنعت بیمه و بورس در کیش به گشت و گذار بپردازند.

هر چند که گفته می‌شود برخی مدیران شرکت‌های خصوصی همان دوشب پیش و پس از افتتاح مراسم به محل عزیمت یا مبدا خویش بازگشته‌اند.

اما هنوز معلوم نشده که با چه ضرورتی، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی ماندن در جزیره کیش را تا دیروز کش داده‌اند؟

دستکم انتظار می‌رفت که با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه و وضعیت صنعت بیمه، مدیران ارشد دولتی از جمله رئیس کل بیمه مرکزی همان پریشب کیش را ترک گفته و به تهران بازگردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 2 آبان 97، کد مطلب: 2115449،www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین