پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
علی‌رغم تلاش مقامات ایرانی در جهت جذب شرکت‌های خارجی برای شرکت در نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تهران، حضور خارجی‌ها تحت تاثیر نگرانی‌های سیاسی از سرمایه‌گذاری در ایران بسیار ضعیف بود.

شعارسال: به نقل از المانیتور، طی هفته گذشته و در روزهای 10 تا 13 جولای سال جاری، نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تهران برگزار شد.

حضور طرف‌های خارجی در این نمایشگاه از سوی برخی کارشناسان ضعیف ارزیابی شد.

شهراد پدیدار در گفت‌وگو با المانیتور به عنوان مدیر بخش سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت گروه سرمایه‌گذاری کارآفرین اعلام کرد حضور ضعیف خارجی‌ها در این نمایشگاه قابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: در حقیقت بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری ایرانی نیز از حضور در این نمایشگاه خودداری کردند چرا که به اعتقاد این موسسات حضور در این نمایشگاه نمی‌توانست تاثیر قابل توجهی بر توسعه فعالیت این موسسات داشته باشد.

پدیدار با اشاره به تجربیات خود در مذاکره با سرمایه‌گذاران اروپایی تاکید کرد: شرکت‌های خارجی با مؤسسات کارگزاری ایرانی مذاکره می‌کنند و برخی از این مذاکرات ماه‌ها به طول می‌انجامد اما در آخر به دلیل نگرانی‌های سیاسی از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری می‌کنند.

علی مدد سلیمانی مدیر بخش انتشارات و رسانه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که احتمال ورود قدرتمند سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در آینده بالاست.

وی در گفت‌وگوی خود با المانیتور به حضور تنها تعدادی از شرکت‌ها و مؤسسات خارجی در نمایشگاه اخیر اشاره کرد.

سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه ایران اقدامات جدی را برای جذاب‌تر کردن اوراق اجاره اسلامی "صکوک" صورت داده است.

ارزش بازار صکوک از تابستان گذشته تاکنون با 3 برابر افزایش به 215 هزار میلیارد ریال معادل 6.95 میلیارد دلار رسیده است اما این رقم در مقایسه با 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز دولت برای اجرای پروژه‌های خود در راستای بهبود شرایط اقتصادی رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

در حقیقت، احتمالاً صنعت صکوک به استاندارد شدن بیشتر نیاز دارد و در صورتی که این اقدام اجرا نشود شاهد آن خواهیم بود که این صنعت در مقایسه با نیاز دولت همچنان کوچک بماند.

با این حال رئیس سازمان بورس ایران به المانیتور گفت که این اطمینان وجود دارد که این بازار طی سالهای آینده شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود.

به گفته فطانت شرکت‌های خارجی حاضر در ایران تاکنون یک میلیارد دلار در بازار سرمایه کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما این مقام ایرانی جزئیات این سرمایه‌گذاری را اعلام نکرد.

فطانت تأکید کرد: هم‌اکنون در حوزه بازار صکوک با مشکل عرضه ضعیف مواجه هستیم و در صورت حل این مشکل این بازار به سرعت رشد خواهد کرد.

وی افزود: ما در نظر داریم تا ابزارهای مالی خود را تنوع بخشیده و با توسعه بازار به روند افزایشی تقاضا در داخل کشور پاسخ دهیم.

فطانت افزود: عواملی همچون نرخ ارزی ثابت و برخی دیگر از عوامل تاثیرگزار بر بازار باعث شده که بازار سهام ایران از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشد اما تقاضای داخلی برای صکوک بسیار کم است و با این تقاضا دولت نمی‌تواند سرمایه مورد نیاز برای اجرای تعداد بیشماری از پروژه‌های مدنظر خود را جذب کند به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار ایران خود را برای ورود و ایجاد دسترسی به بازارهای مالی جهانی آماده کرده است تا بتواند سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب کند.

مشکلی که در این راستا وجود دارد این است که قوانین مالی ایران اجازه مبادلات صکوک به دیگر ارزهای جهانی را نمی‌دهد که این مسئله بزرگترین مانع توسعه این صنعت است.

فطانت ادامه داد: اوراقی که تحت حمایت دولت هستند نمی‌توانند به وسیله ارزهای خارجی مبادله شوند و همین امر از ورود صکوک به بازارهای جهانی جلوگیری کرده است. به نظر می‌رسد که این امکان وجود دارد که این مانع در صورت همکاری بین دولت و مجلس و تغییر قانون بودجه طی ماه‌های آینده حل شود.

فطانت ابراز امیدواری کرد که طی چند ماه آینده این مشکل برطرف شود.

وی همچنین اضافه کرد که در بازارهای مالی اروپایی تقاضای بالایی برای صکوک ایرانی وجود دارد.

این مقام ایرانی تاکید کرد: در مذاکرات ما با دیگر کشورها تاکنون تقاضای خرید یک میلیارد دلار از اوراق اسلامی مطرح شده است.

فطانت گفت: در صورت حل این مشکل میلیاردها دلار از اوراق قرضه اسلامی ایران راهی بازارهای جهانی خواهند شد.

دیگر کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌ و گو با المانیتور نسبت به آینده بازار بورس و اوراق بهادار ایران ابراز خوشبینی کردند.

رضا میرزاخانی یکی از کارشناسان واحد تحقیق، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به المانیتور گفت که سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به اوراق قرضه اسلامی متمایل خواهند شد چرا که این اوراق با بازگشت سرمایه بالا از سوی دولت ایران تضمین شده هستند که این مسئله یک امتیاز بزرگ برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

میرزاخانی ادامه داد شورای فقه اسلامی سازمان بورس نیز به صورت منظم هفته‌ای دو بار تشکیل جلسه داده و نسبت به نحوه توسعه اوراق اسلامی تصمیم‌گیری می‌کند.

در حالیکه برخی از کارشناسان به شرایط شرعی خاصی که از سوی ایران بر اوراق اعمال شده و تأثیر آنها بر جلوگیری از ورود این اوراق به عرصه بین‌المللی اشاره می کنند، میرزاخانی معتقد است که قوانین مالی در ایران بسیار منعطف‌تر از قوانین دیگر کشورهای اسلامی است.

محمد جواد فراهانیان مدیر آموزش سازمان بورس نیز در گفت‌وگو با المانیتور نظرات مشابهی مطرح کرد و گفت: واحد تحقیق، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در زمینه قانون‌گذاری بسیار منعطف عمل کرده و این امکان را ایجاد کرده است که این قوانین با استانداردهای بین‌المللی مطابقت پیدا کنند.

علیرغم تمام سیگنال‌های مثبتی که از سوی مقامات سازمان بورس و اوراق بهادار ایران مطرح شد، بخش خصوصی که با مؤسسات سرمایه‌گذاری بین المللی درگیر است نسبت به این مسئله که سرمایه‌گذاران خارجی بدون داشتن تضمین حکومتی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند ابراز نارضایتی کردند.

پدیدار در مصاحبه خود تأکید کرده است که بدون ارائه تضمین دولتی از سوی مقامات ایرانی سرمایه‌گذاری‌های خارجی قابل توجهی از طریق موسسات کارگزاری خصوصی در ایران جذب نخواهد شد، به عبارت دیگر همچنان علیرغم توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های علیه ایران، نگرانی ها از ریسک سیاسی غالب است به همین دلیل به نظر می‌رسد نه بانک مرکزی ایران و نه دولت ریسک نکول از سوی بخش خصوصی را نخواهند پذیرفت که این سیاست نیز نگاه سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به چشم‌انداز آینده بازار سرمایه ایران منفی و دیرباور کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 2مرداد1395، کدخبر: 13950502000770: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین