پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه نیازمند اصلاح ساختار برق در کشور هستیم، گفت: سیستم رگولاتوری برق باید ایجاد شود تا تعرفه‌های برق به درستی تعیین شود. ایرج مهر‌آزما در نشستی با حضور فعالان صنعت برق درخصوص تعرفه‌های برق و یارانه‌ها و قیمت‌گذاری برق در ایران افزود: برق ابتدا در ایران خصوصی بود و توسط مالکان نیروگاه‌ها و شهرداری‌ها عرضه می‌شد.

شعار سال: مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه نیازمند اصلاح ساختار برق در کشور هستیم، گفت: سیستم رگولاتوری برق باید ایجاد شود تا تعرفه‌های برق به درستی تعیین شود. ایرج مهر‌آزما در نشستی با حضور فعالان صنعت برق درخصوص تعرفه‌های برق و یارانه‌ها و قیمت‌گذاری برق در ایران افزود: برق ابتدا در ایران خصوصی بود و توسط مالکان نیروگاه‌ها و شهرداری‌ها عرضه می‌شد.

مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این موضوع تا برنامه سوم توسعه ادامه یافت اما در برنامه سوم و به خصوص چهارم با شکل‌گیری توانیر و شرکت‌های برق منطقه‌ای، دولتی شد.

مهرآزما اضافه کرد: اولین سیستم حسابداری قیمت تمام شده برق در سال ۴۶ و همزمان با شکل‌گیری شرکت توانیر در ایران ایجاد شد، این سیستم با هدف تعیین تعرفه فروش برق بر اساس مطالعات یک شرکت مشاور آمریکایی در ایران شکل گرفت. وی اظهار کرد: در آن سال‌ها تعرفه برق برای کل کشور یکسان نبوده و برای مناطق مختلف متفاوت بود اما در سال‌های بعد با گذشت زمان این موضوع کنار گذاشته شد و تا امروز نیز این حسابداری تنها به‌صورت صوری و غیرواقعی انجام می‌شود. مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه یکی از موارد مهم که این روزها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد محاسبه قیمت سوخت است، گفت: از یک سالی به خاطر اعطای یارانه، قیمت سوخت نیروگاه‌ها صفر تومان در نظر گرفته شد سپس یک تومان و بعد ۵ تومان. بنابراین به‌طور کلی در هیچ زمینه‌ای از بخش‌های سیستم دولتی، حسابداری قیمت تمام شده پیاده نمی‌شود. در نتیجه متوجه نیستیم یک کیلووات ساعت انرژی چقدر تمام می‌شود. مهرآزما افزود: نمی‌دانیم بنزینی که به مردم فروخته می‌شود چند تمام می‌شود در نتیجه موضوع مهم راندمان نیروگاه‌ها نیز مورد غفلت باقی مانده است. وی ادامه داد: برای مالک نیروگاه مشخص نیست در کدام قسمت نیروگاه سرمایه‌گذاری کند چرا که سال‌هاست راندمان نیروگاه‌ها به‌صورت متوسط ۳۷ تا ۳۸ درصد است و همین‌طور روی آن عدد درجا زده‌ است. مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: در سال آینده نیاز به ۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم و با بحران خاموشی روبه‌رو خواهیم بود. پس یکی از راه‌حل‌ها افزایش قیمت برق در ساعات پیک مصرف است، بنابراین هر کسی از مرز پیک مصرف عبور کند مبلغ بالاتری را خواهد پرداخت. به گفته مهرآزما، کنتور سه‌زمانه برای کسانی که مصرف پیک آنها بالا است در نظر گرفته می‌شود پس این راهکارها تنها برای کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. وی درخصوص موضوع رگولاتوری برق نیز گفت: تا زمانی که سیستم رگولاتوری در صنعت برق ایجاد نشود اصلاح ساختار معنا ندارد چرا که رگولاتور کسی است که کارشناس انرژی باشد و نسبت به وزارت نفت و نیرو تعلق نداشته باشد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 6آبان 97، کدمطلب: 3457557، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
ا.ف75
اینکه باید سیستم کامل شاف برای تعیین قیمت باید وجود داشته باشه بعد ساز و کار افزایش قسمت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین