پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۱۴۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
اختلاف اوج مصرف برق تابستان و زمستان باعث شده، این روزها ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه خاموش باشند و اگر هزینه ساخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سه هزار میلیارد تومان باشد، این خاموشی، ‌هزینه سرسام آوری به کشور تحمیل می‌کند.اختلاف شدید مصرف برق در تابستان و سایر ایام سال سبب افت شاخص «ضریب بار شبکۀ برق» و درنتیجه بروز مشکلات متعدد برای این صنعت می‎شود. درحالی که بهبود این شاخص می‌تواند امنیت تولید برق را افزایش دهد.

شعار سال: اختلاف شدید نقطه اوج مصرف برق تابستان و زمستان باعث شده تا نیروگاههایی که با هزینه‌های بسیار بالایی (برای احداث یک نیروگاه یک هزار مگاواتی ۳ هزار میلیارد تومان نیاز است) احداث می‌شوند، در زمستان خاموش و بلا استفاده بمانند، به طوری که وقتی پیک مصرف برق در تابستان به یکباره به ۵۵ هزار مگاوات می‌رسد، تنها به فاصله دو ماه از گذشت پیک مصرف، به یکباره پیک به ۳۵ هزار مگاوات کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که ظرفیت بسیاری از نیروگاه‌های موجود در فصل زمستان باید خاموش بماند.

آمارهای شرکت توانیر نشان میدهد که پیک مصرف برق در تابستان به بیش از ۵۵ هزار مگاوات هم رسید، اما در روزهای اخیر این عدد مصرف بین ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار مگاوات در نوسان بود و این میزان مصرف نشان می‌دهد که حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه این روزها خاموش هستند.حال این اختلاف شدید مصرف برق در تابستان و سایر ایام سال سبب افت شاخص «ضریب بار شبکۀ برق» و درنتیجه بروز مشکلات متعدد برای این صنعت میشود. در حالیکه بهبود این شاخص می‌تواند امنیت تولید برق را افزایش دهد.

اختلاف شدید مصرف برق در تابستان و سایر ایام سال سبب افت شاخص «ضریب بار شبکۀ برق» و درنتیجه بروز مشکلات متعدد برای این صنعت میشود. درحالی که بهبود این شاخص می‌تواند امنیت تولید برق را افزایش دهد

اگر چه مسئولان ارشد وزارت نیرو بارها و بارها این اختلاف تولید و مصرف برق و بالا بودن مصرف برق در پیک تابستان را استفاده از وسایل سرمایشی عنوان می کنند اما همواره بر این موضوع سرپوش گذاشته‌اند و میزان تحمیل این هزینه ها را اعلام نمی کنند و اقدامی اساسی برای این اختلاف تولید و مصرف برق در تابستان و زمستان نمی کنند.

اگر چه مقامات ارشد وزارت نیرو برای رهایی از پاسخگویی به این موضوع اعلام می کنند که در فصل زمستان اقدام به تعمیرات نیروگاهی کرده و نیروگاهها را برای فصل تابستان آماده می‌کنیم.

کارشناسان معتقدند، برای افزایش ضریب بار شبکه و کاهش اختلاف مصرف برق در فصول مختلف سال و یا کاهش اختلاف مصرف در روز و شب، راهکارهای مختلفی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواردی همچون افزایش تجارت برق با کشورهای همسایه، توسعۀ استفاده از برق در بخش‌های غیرپیک‌ساز همچون صنعت و حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی برق، افزایش مضاعف هزینۀ برق در ساعات پیک برای بخش‌های پیک‌ساز خانگی و تجاری و همچنین توسعۀ تجهیزات کم‌مصرف سرمایشی از جمله راهکارهای کاهش فاصله پیک مصرف در فصول مختلف سال هستند.

*سخنگوی صنعت برق:برای نیروگاههای برق که فعلا تولید برق نمی‌کنند برنامه تعمیراتی در نظر گرفته‌ایم

محمود رضا حقی فام سخنگوی صنعت برق با تایید خاموشی برق نیروگاههای برق کشور در زمستان به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:برای نیروگاههای برق که در حال حاضر تولید برق نمی کنند برنامه تعمیراتی در نظر گرفته‌ایم تا آنها را برای فصل تابستان آماده کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 16 آذر 97، کدخبر: 13970915000636، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
1
ببینید مدیریت برق را به دست چه کسی داده اید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
1
خاک تو سر مدیران نالایق و خائن و وطن فروش ضد انقلابی که توان مدیریت ندارند و سر کار هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
1
حتما هزینه این مبلغ را هم ماهای مصرف کننده باید بدهیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
1
پس بگو چرا هر روز قیمت برق بالا و بالاتر می ره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
1
بخش زیادی از مصرف برق تابستانه وابسته به کولرهای آبی و گازی است. با حمایت مشروط از این دو صنعت، بار مصرف تا 30 درصد پائین می آید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
آقایون با این کمبود بودجه دارن مجددا طرح و برنامه تاسیس نیروگاه رو برنامه ریزی می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
وقتی کسی نیست که حساب کشی کنه، همین می شه دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین