پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
در تعدادی از استان ها از جمله سمنان شهرک های صنعتی برای جبران کم آبی به تصفیه فاضلاب صنعتی و بازچرخانی آب و برگرداندن آن به چرخه تولید اقدام کردند.

شعار سال: کمبود آب بویژه در استان های کویری محدودیت هایی برای کشاورزی و صنعت ایجاد کرده است و شهرک های صنعتی با کمبود آب مواجه شدند. به همین دلیل در تعدادی از استان ها از جمله سمنان شهرک های صنعتی به تصفیه فاضلاب صنعتی و بازچرخانی آب و برگرداندن آن به چرخه تولید اقدام کردند. بازچرخانی آب راهی برای جبران کم آبی است.

حفر و تجهیز چاه پروژه اضطراری برای تولید آب است

مدیریت مصرف آب بحثی است که در سال های اخیر در استان سمنان بیشتر مطرح شده است. بخصوص تابستان امسال که با قطعی و کمبود آب در برخی نقاط استان سمنان مواجه شدیم.

محمد طاهری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به اینکه برای صرفه جویی در مصرف آب برخی واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی اقدام به بازچرخانی آب کردند گفت: امسال در برخی مناطق استان سمنان به دلیل قطعی و کاهش فشار آب یک پروژه اضطراری برای تولید آب تعریف کرده و به حفر و تجهیز چاه آب اقدام کردیم.
وی با اشاره به اینکه با کاهش بارندگی در استان سمنان امسال تابستان با کمبود و قطعی آب مواجه شدیم، افزود: ما آن مقدار آب تولید شده را وارد مخزن و شبکه کردیم اما تابستان امسال در برخی نقاط استان با افزایش مصرف آب با کمبود مواجه شدیم.

آب مهم ترین ماده برای تولید مواد شیمیایی است

برای دیدن مراحل بازچرخانی آب به یکی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی استان سمنان مراجعه کردیم.آب مهم ترین ماده برای تولید مواد شیمیایی است و موفقیت این واحد زمانی دیده می شود که با بکارگیری روشهای نوین در بازچرخانی آب صرفه جویی خوبی انجام شده است. در این واحد با تکیه بر توان و خلاقیت داخلی اشتغال مطلوبی فراهم شده است.

اینجا یکی از بزرگترین واحدهای تولید مواد شیمیایی در کشور است که با تولید روزانه 150 تن انواع مواد شیمیایی مشغول فعالیت است.
کاربردهای فراوان مواد شیمیایی و انجام آزمایشات دقیق باعث شده محصولات این واحد علاوه بر داخل استان سمنان به استان های زنجان، گلستان، مازندران، تهران و قم صادر شود.



با صرفه جویی در مصرف آب در قسمت بخار کلیه بخارها را بازیافت می کنیم

شهنما مدیر عامل واحد تولیدکننده مواد شیمیایی گفت: در حال حاضر حدود 50 نفر اشتغال داریم ولی برنامه ما این است که تا سال آینده بتوانیم حداقل 150 نفر اشتغال داشته باشیم.

وی افزود: ما با صرفه جویی در مصرف آب در قسمت بخار کلیه بخارها را بازیافت می کنیم و کلیه آب های تبخیر شده مجدد به چرخه تولید برگردانده می شود.

یکی از کارگران درباره کاربرد انواع مواد شیمیایی تولید شده این شرکت گفت: اسید سولفوریک مصرف صنعتی دارد، کلسیم فسفات به عنوان مکمل در خوراک دام و طیور استفاده می شود و کلسیم کلراید هم در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد.

با بازچرخانی آب هزینه های مصرفی آب در این واحد به یک سوم کاهش پیدا کرد


شحنه مدیر داخلی شرکت گفت: برای برگرداندن بخار دیگ بخار به چرخه تولید از دستگاه تبدیل کننده بخار آب به آب مقطر استفاده می شود که با کمک این دستگاه در ساعت دو متر مکعب آب مقطر تهیه و به چرخه تولید برگردانده می شود.

وی گفت: استفاده از روش های جدید در کاهش مصرف آب باعث شده تا هزینه های مصرفی آب در این واحد به یک سوم کاهش پیدا کند. با توجه به منابع محدود آب به نظر می رسد ابتکار این واحد صنعتی در بازچرخانی و صرفه جویی در منابع آبی می تواند به عنوان الگوی مناسبی برای دیگر واحدهای صنعتی هم مورد استفاده قرار گیرد.

پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان مجدد وارد چرخه تولید می شود


رحمانیان معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان نیز با اشاره به اینکه پنج تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار و ایوانکی از سیستم های نوین جهت تصفیه پساب فاضلاب استفاده می کنند گفت: در حال حاضر از حدود هزار و 200 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در استان سمنان حدود 980 واحد صنعتی به شبکه فاضلاب شهرک های صنعتی متصل شده اند.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی همواره سعی کرده در جهت اشتغال پایدار مسائل مربوط به محیط زیست را در نظر بگیرد افزود: بازچرخانی آب علاوه بر اینکه از ورود آلودگی به محیط ها جلوگیری می کند، این فضا را ایجاد می کند که از پساب واحد صنعتی استفاده کنیم و از این طریق از برداشت بی رویه چاه های آب جلوگیری شود.

معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با تاکید بر اینکه شهرک صنعتی همواره در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشته و با احداث خطوط انتقال آب، خطوط انتقال پساب و ایستگاه های پمپاژ سعی کرده این پساب را به نحو مطلوب بدست واحدهای صنعتی برساند یادآور شد: در سال 96 حدود 380 هزار متر مکعب در سال از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان وارد چرخه تولید شده است و واحدهای صنعتی نیازمند از این پساب استفاده کردند.


70 درصد آب بازچرخانی شده به مصرف صنعت می رسد


از تخلیه تا تانکر، فرآیند تیرگی تا زلالی آبی است که این روزها صنعتگران استان سمنان قدر آن را خوب می دانند. شیرهای خروجی تصفیه خانه هر روز جان تازه ای به فضای سبز این شهرک می دهد.

کم نیستند واحدهای صنعتی در استان سمنان که از پساب تصفیه شده مجدد در چرخه تولید استفاده می کنند همچنین در داخل واحد صنعتی هم برای صرفه جوی در مصرف آب به بازچرخانی آب اقدام نمودند.

علی اصغر مزارعه مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی استان سمنان با تاکید بر اینکه 60 درصد از کارخانه های شهرک صنعتی سمنان به سامانه تصفیه خانه آب متصل هستند گفت: 70 درصد آب بازچرخانی شده به مصرف صنعت می رسد و 30 درصد باقیمانده برای طرح های عمرانی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت 24 ساعته واحد تصفیه پیشرفته آب با سختی کمتر تولید و بصورت تانکری بین واحدهای متقاضی این شرکت توزیع می شود تصریح کرد: روزانه 14 لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده با خطوط 10 کیلومتری برای آبیاری فضای سبز این شرکت دو هزار و 46 هکتاری مصرف می شود.

مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی استان سمنان با تاکید بر اینکه سهم آب واحدهای مستقر در شهرک صنعتی سمنان 150 لیتر بر ثانیه است که روزانه 15 لیتر بر ثانیه پساب ورودی به تصفیه خانه این شرکت در دو مرحله بازچرخانی می شود اظهار داشت: در روند معمول بازچرخانی پساب ورودی منعقدسازی با سولفات آلومینیم استخرهای هوادهی، ته نشینی، کلرزنی تصفیه شده و به مصرف فضای سبز می رسد.


10 درصد از 15 لیتر بر ثانیه سهم آب صنعت در استان سمنان به پسابی تبدیل می شود که به طور کلی به استفاده مجدد برمی گردد. تصفیه خانه شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان از آن واحدهای منحصر به فرد کشور است که حتی قطره ای از آب ورودی آن هدر نمی رود و به مصرف فضای سبز و شرکت های مورد نیاز می رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 17 آبان 97، کد مطلب: 6691261: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین