دکتر امی با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه فضایی در بخش هوایی افزود:در سند پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۴ هواپیمای پهن پیکر مسافری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را طراحی کنیم که این طرح در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، در حال حاضرطراحی هواپیمای سبک ۲ تا ۱۹ نفره برنامهریزی شده است.
امیبا تاکید بر اینکهطراحی هواپیماهای ۲، ۴ و ۶ نفره در بخش خصوصی و دولتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: برنامهریزی ما برای ساخت هواپیماهای با ظرفیت بالاتر از آن هواپیماهای ۸ نفره تا ۱۹ نفره است که این طرح آغاز شده و در حال انجام است.
رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربه ناموفق طراحی و ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰، تاکید کرد:طرح ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ یک طراحی داخلی نبود، بلکه انتقال فناوری بود که در انتقال فناوری برخی از شاخصها در نظر گرفته نشده بود و از این نظر مشکلاتی ایجاد شد.
وی در خصوص دلایل سقوط این هواپیما توضیح داد: علت چند مورد سقوط این هواپیما این بود که در حمل مسافر و بار استانداردها رعایت نشده بود، به گونهای که این هواپیما۲۵۰ کیلوگرم بار اضافه داشت که حادثهساز شد.
امی، عدم تناسب موتور این هواپیما با شرایط اقلیمی کشور را از دیگر دلایل عنوان کرد و یادآور شد: پرواز این هواپیما در شرایط آب و هوای گرم و با بار اضافه موجب سقوط آن شد،ولی استانداردها در طراحی بدنه و اویونیک ایران ۱۴۰ رعایت شده بود.
هواپیمای ایران ۱۴۰با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ میشد که در۱۹ مرداد سال ۹۳در مسیر تهران - طبس با ۴۸ سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.پس از این حادثه که منجر به جان باختن ۴۰ نفر از سرنشینان این هواپیما شد، رییسجمهوری وقت دستور توقف پرواز این نوع هواپیماها را صادر کرد.
ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ در دولت نهم تسریع شد و ۴ فروند از این نوع ساخته شد که اولین فروند آن در پرواز آزمایشی در اصفهان سقوط کرد. هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمایی کوچک برای حمل ۳۵ تا ۱۰۰ نفر مسافر از یک منطقه به منطقهای دیگر است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار22آبان 97، کدخبر: 97082210513،www.isna.ir
متاسفانه عدم حمایت از تولید داخل کاملا مشهود هستش