پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱
در روزهایی که «انتخاب شهردار تهران» برای سومین بار طی کمتر از دو سال اخیر، به یکی از مهم‌ترین مباحث شهری تبدیل شده است، می‌توان از زاویه جامع و البته متفاوت به موضوع نگاه کرد. آنچه می‌تواند به نهاد ناظر بر کار شهرداری برای «انتخاب فرد اصلح» برای شهرداری تهران کمک موثر کند، شناخت ویژگی‌های شهردار مناسب پایتخت است.

شعارسال: در روزهایی که «انتخاب شهردار تهران» برای سومین بار طی کمتر از دو سال اخیر، به یکی از مهم‌ترین مباحث شهری تبدیل شده است، می‌توان از زاویه جامع و البته متفاوت به موضوع نگاه کرد. آنچه می‌تواند به نهاد ناظر بر کار شهرداری برای «انتخاب فرد اصلح» برای شهرداری تهران کمک موثر کند، شناخت ویژگی‌های شهردار مناسب پایتخت است. این ویژگی‌ها به شکل خلاصه و مشخص، به شرح زیر است:

1- توان مدیریت ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی و ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد را داشته باشد. ۲- برایش بلندمدت، مهم‌تر از کوتاه‌مدت باشد. ۳- حمل و نقل ریلی را مقدم بر اتوبان‌سازی بداند. ۴- علاوه بر آشنایی با ساختار و مناسبات قدرت، وجاهت سیاسی‌اش در حد و اندازه‌های نشستن پشت میز هیات دولت باشد. ۵- قانون‌مدار باشد. ۶- شهرداری را نهاد حکمروایی شهری و نه ابزار اعمال اراده سوداگران شهر فروش بداند. ۷- مالکیت خصوصی را ارج نهد. ۸- به حوزه‌های شهرسازی، اقتصاد، حمل و نقل، جامعه شناسی، عمران و محیط‌زیست، اشراف داشته باشد. ۹- به شفافیت و دسترسی آزاد عموم به اطلاعات پایبند باشد. ۱۰- به دنبال برون‌سپاری و کاهش حجم و هزینه شهرداری باشد. ۱۱- آنقدر معتبر و الهام بخش باشد که معاونان، مشاوران و مدیران قوی، عارشان نیاید با او کار کنند. ۱۲- مطالبه گر بارِ دولت بر دوش شهر باشد. ۱۳- شهر را یک سازمان اجتماعی و نه یک کارگاه ساختمانی بداند. ۱۴- درک روشنی از این موضوع داشته باشد که حوزه مدیریت شهری او تحت تاثیر پیرامون شهر است که تحت مدیریت او نیست. ۱۵- پوپولیست و شومن نباشد. ۱۶- حداقل به یک زبان خارجی، مسلط باشد. ۱۷- به دنبال توسعه درآمدهای پایدار برای شهر باشد. ۱۸- تحت تاثیر پروپاگاندا قرار نگیرد. ۱۹- مسلط به برنامه‌ریزی استراتژیک باشد. ۲۰- برای فقرزدایی، توانمندسازی و عدالت، به دامان سوسیالیسم نغلتد. ۲۱- طیفی از کشورهای جهان را دیده باشد. ۲۲- حقوق شهروند برایش مهم‌تر از حقوق حاکمیت باشد. ۲۳- به دنبال ارتقای هویت اجتماعی شهر باشد. ۲۴- به‌رغم کاهش درآمد شهرداری، از صدور پروانه مجتمع‌های تجاری بپرهیزد. ۲۵- نیازمند رزومه‌سازی برای خودش نباشد. ۲۶- فساد گریز و رانت‌زدا باشد. ۲۷- به حکمفرمایی بازار آزاد رقابتی برای کسب و کار خُرد ایمان داشته باشد. ۲۸- جوانگرا باشد. ۲۹- توان مدیریت بحران را داشته باشد. ۳۰- بیش از سرمایه فیزیکی به سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بیندیشد. ۳۱- معتقد به ظرفیت بخش خصوصی باشد. ۳۲- مردم را از ارکان احیای بافت‌های نابسامان شهری بداند. ۳۳- تبعیض قومی و جنسیتی را ناروا بداند. ۳۴- مشورت‌پذیر و توصیه‌ناپذیر باشد. ۳۵- دارای پارادایم فکری منسجم و هرمی باشد. ۳۶- شجاع و با اعتماد به نفس باشد. ۳۷- از یادش نبرد که تهران ظرفیت افزایش موجودی مسکن ندارد. ۳۸- با روابط بین‌الملل و جذب سرمایه خارجی آشنا باشد. ۳۹- نهادسازی و اصلاحات ساختاری را مقدم بر کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بداند. ۴۰- پاسخگو باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 19آبان 1397 ، کدخبر: 3461833: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین