پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۱۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
یک پزشک با اشاره به تبلیغاتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مبنی بر درمان صد در صد دیابت مطرح می‌شود گفت: این موارد به هیچ عنوان مبنای علمی ندارد و کاملا کذب است

شعارسال:یک پزشک با اشاره به تبلیغاتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مبنی بر درمان صد در صد دیابت مطرح می‌شود گفت: این موارد به هیچ عنوان مبنای علمی ندارد و کاملا کذب است.

سارا صداقت پزشک عمومی و معاونت آموزش و پژوهش انجمن دیابت گابریک در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در ارتباط با فعالیت‌های انجمن گابریک توضیح داد: انجمن دیابت گابریک یک سازمان مردم نهاد یا NGO است که از سال 86 توسط یک جوان دیابتی نوع یک تاسیس شده است. عمده کارکنان انجمن دیابت گابریک مبتلا به دیابت هستند و به خوبی از عهده کنترل قند خون خود بر آمده‌اند. این انجمن عضو رسمی فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) است و با خلق مدرسه دیابت گابریک تلاش می کند بدون دخالت در امور درمانی، افراد مبتلا به دیابت رو توانمند کند تا با دیابت به خوبی زندگی کنند. انجمن دیابت گابریک تا امروز بیشتر از 110.000 عضو از سراسر ایران دارد.

وی با اشاره به آمار دیابت در ایران و شیوع این بیماری در کشور گفت: بر اساس مطالعاتی که در کشور ما انجمن شده است، تخمین زده می‌شود تعداد کل مبتلایان به دیابت در ایران حدود 8 میلیون نفر باشد و حدود 12 در صد از جمعیت بالای 30 سال به دیابت مبتلا هستند. از هر 4 فرد مبتلا به دیابت، یک‌نفر از دیابت خود بی خبر است؛ این یعنی حدود 25% از مبتلایان به دیابت از شرایط خودشان اطلاع ندارند؛ بنابراین در خطر جدی عوارض دیابت هستند.

صداقت با تاکید بر تاثیر زمان تشخیص دیابت بر طول عمر یا خطر عوارض در بیماران گفت: قطعا تشخیص به موقع، یعنی کنترل زودتر؛ و هر چقدر کنترل قندخون بهتر و زودتر اتفاق بیفتند، آسیب ناشی از قندخون بالا کمتر خواهد بود. از آنجایی که بالا بودن قندخون می‌تواند تاثیرات مخربی بر قلب، چشم ها، کلیه و اعصاب محیطی بیماران بگذارد، تشخیص سریع و مدیریت مناسب دیابت از بدو تشخیص اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی درباره مدیریت مناسب این بیماری توضیح داد: همان طور که می دانیم مدیریت دیابت یک کار تیمی است. در این تیم پزشک معالج، متخصص تغذیه، روانشناس، انجمن های آموزشی دیابت و خود فرد دیابتی در کنار هم هستند اما نقش اصلی بر عهده خود فرد مبتلا به دیابت است و کاپیتان این تیم خود فرد است؛ بنابراین خود مدیریتی دیابت، یک مفهوم استاندارد جهانی است که در تمام دنیا توسط پزشکان و پژوهشگران بر آن تاکید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت دیابت و اهمیت تغییر رفتارهایی مثل تغذیه ناسالم، نداشتن فعالیت فیزیکی و ... در کنترل دیابت، سالیان سال است که درباره مدیریت دیابت نقش فرد مبتلا به دیابت در کنترل قند خون پررنگ تر از سایر اعضای تیم شده است و در واقع عمده مدیریت دیابت بر عهده خود فرد و تصمیماتی است که در طول روز اتخاذ می‌کند. بنابراین فرد باید با آموزش، توانمند شده باشد تا تصمیمات درستی را اتخاذ کند.

وی افزود: خودمدیریتی دیابت یعنی فرد دیابتی بتواند در در تمام طول روز تصمیمات درستی برای کنترل قند خون بگیرد و شرایط خود را مدیریت کند؛ آموزش خود مدیریتی دیابت دقیقا مفهومی هست که با همین هدف شکل گرفته و تلاش می‌کنند تا افراد مبتلا به دیابت رو توانمند کنه تا در هر شرایطی از کنترل قندخون غافل نشوند.

این پزشک در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت قندخون میتواند به درمان کامل دیابت منجر شود گفت: درباره دیابت درمان به معنای کنترل شرایط است؛ به این معنی که فرد با مدیریت قند خون و کمک گرفتن از داروهای خوراکی یا تزریقی دیابت، می تواند محدوده قند خود را بسیار نزدیک به محدوده نرمال نگه دارد.

صداقت با اشاره به تبلیغاتی که با عنوان درمان قطعی دیابت صورت می‌پذیرد گفت: قطعا این گونه ادعاها که بیشتر در ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی مطرح می شود، پایه و اساس علمی ندارد و متاسفانه ما هر روز شاهد رشد روز افزون چنین تبلیغاتی هستیم. اگر چه روش های زیادی برای درمان دیابت در حال پیشرفت و تحقیق هستند، اما خیلی مهم است که مردم آگاه باشند و حتما پیش از اعتماد به تبلیغات، از پزشک معالج راهنمایی بخواهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار23آبان97، کدخبر: 13970823000808،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
م.آ75
متاسفانه عدم نظارت بر مطالب منتشر شده و عدم شک مردم باعث سو استفاده میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین