پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۶۹۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود و تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است.

شعارسال: آغاز بارش‌های آبان‌، وضعیت مساعدی از ابتدای سال نداشت و بر اساس آمار، هوای پایتخت تا نیمه نخست امسال 9 روز پاك، 157روز سالم و 27 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس را تجربه کرده است. این در حالی است که از 15 آبان مرحله دوم طرح کاهش به منظور کاهش آلودگی هوا آغاز به‌کار کرد و قرار بود که بر اساس این طرح، دوربین‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، خودروهای فاقد معاینه فنی را ۵۰ هزار تومان جریمه ‌کنند.

اجرای این طرح در آن زمان موافقان و مخالفان بسیاری داشت و بسیاری معتقد بودند که وجود تنها چند مرکز معتبر معاینه فنی در تهران جوابگوی حجم زیاد خودروهای تهران نیست. گواه صحبت آنها نیز صف‌های چند کیلومتری جلوی مراکز معاینه فنی بود. هرچند ظاهرا اجرای این طرح به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها و حجم زیاد خودروها در تهران به تعویق افتاده و مسئولان شهری تهران امیدوارند با فراهم کردن زیرساخت‌ها قبل از فرا رسیدن فصل سرما(که در این فصل وارونگی هوا ممکن است به افراد زیادی آسیب وارد کند) شاهد تاثیرات طرح کاهش در هوای تهران باشند.یکی از موافقان این طرح که با تعویق طرح کاهش مخالف است سازمان محیط‌زیست است. در این رابطه معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود و تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است.

معاینه فنی خودروها را عملیاتی کنید

همان‌طور که اشاره شد این طرح با کمبودهای زیرساختی مواجه است و قرار است تا دی‌ 97 و با راه‌اندازی مراکز معاینه فنی ثابت و سیار، اجرای این طرح مجددا از سر گرفته شود. مسعود تجریشی در این زمینه معتقد است که بر اساس قانون باید معاینه فنی خودروها انجام و نباید این اقدام با تاخیر انجام شود، حتی اگر صف‌های طولانی هم تشکیل شود باید تدابیر لازم برای این امر در نظر گرفته می‌‌شد.

چه کسی جوابگوی بیماران است

معاون محیط‌‌ زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه نباید سلامت مردم شوخی گرفته شود، خاطرنشان کرد: شهرداری باید حتما بحث معاینه فنی را عملیاتی کند و نباید هیچ تعویقی در خصوص مدت زمان اجرای آن اعمال شود. وقتی معاینه فنی به تعویق بیافتد آلاینده‌ها در هوا جمع‌شده و آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس و ادارات می‌شود. تجریشی با بیان اینکه آلودگی هوا اثر مستقیم بر بیماری‌ها دارد، تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی بیماری‌ها و عوارض ناشی از آلودگی هواست. سلامت مردم در این کشور شوخی گرفته می‌شود و تقاضا داریم رسانه‌ها جدی‌تر به این موضوع بپردازند تا معاینه فنی به تعویق نیفتد. او با اشاره به مصوبات هیات دولت در خصوص مقابله با آلودگی هوا تاکید کرد: ۶۴ مصوبه درباره مقابله با آلودگی هوا وجود دارد که به برخی از آنها عمل نشده است، از سال گذشته مطالعه‌ای درباره کامیون‌ها و خودروهای سنگین که معاینه‌فنی انجام داده‌اند، صورت گرفته است، درصد قابل توجهی از این کامیون‌ها اگرچه برگه معاینه فنی در اختیار داشتند، اما دودزا بودند. معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خودروهای سنگین در وزارت راه و بانک اطلاعاتی خودروهای سبک در وزارت کشور است، گفت: در حال حاضر تنها موردی که از ۶۴ مصوبه قانون هوای پاک انجام نشده، یکپارچه کردن بانک اطلاعاتی وزارت راه و وزارت کشور است.

طرح 45 ساله کاهش

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا یکی از مخالفان تعویق این طرح است و او نیز ضمن ابراز مخالفت با تاخیر در اجرای فاز دوم طرح کاهش ، گفت: قانون معاینه فنی مربوط به سال ۱۳۵۳ می‌شود، بنابراین تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش تنها به کسانی کمک می‌کند که تاکنون هیچ توجهی به اخطارها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در مورد ضرورت اخذ برگه معاینه فنی نداشته‌اند. وحید حسینی ادامه داد: همچنین قوانین بالادستی مثل قانون هوای پاک، بر ضرورت اخذ برگه معاینه فنی توسط کلیه خودروها تاکید دارد. افزون بر این، در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، مصوبه‌ای مربوط به اجرای مرحله دوم کاهش از ابتدای آبان‌ به تصویب رسیده است.

اولویت پلیس، تغییر در سوخت خودروها

پلیس هم یکی از سازمان‌هایی است که همواره به کنترل معاینه فنی خودروهای پایتخت تاکید دارد و قبل از آغاز طرح کاهش با خودروهای دودزای تهران برخورد می‌کرد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است، ادامه داد: واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود 5/7 میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می‌گویند مصرف خودروهای‌شان هفت لیتر در هر صد کیلومتر است، اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم‌تر باید استاندارد خودروی‌مان را تغییر دهیم.

تقی مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: حدود ١١میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند. از سال ٩٧ خودروها و موتورسیکلت‌ها باید یورو چهار باشند. از سوی دیگر ۷۴ درصد مینی بوس‌ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون‌شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری‌های شخصی و مجموعا 7/7 درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیدارنیوز، تاریخ انتشار: 26آبان1397 ، کدخبر: 14648: www.didarnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین