پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
دانشمندان "کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها" به تغییر تعریف چهار کمیت رای دادند و این تغییر از سال آینده در جهان علم اعمال خواهد شد.

شعار سال: امروزه دانشمندان به تغییر تعریف کیلوگرم و همچنین سه واحد دیگر اندازه‌گیری یعنی آمپر، کلوین و مول رای دادند و آن را تصویب کردند.

این رای‌گیری در کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها(General Conference on Weights and Measures) در ورسای فرانسه برگزار شد و تعاریف جدید بر پایه آنچه ما آنها را پایه‌های اصولی طبیعت می‌نامیم، اعمال می‌شود.

دانشمندان اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها می‌گویند تعاریف جدید، دقیق‌تر هستند. به عنوان مثال، کیلوگرم براساس یک وزنه استوانه ای شکل فلزی از جنس پلاتین و ایریدیوم که به عنوان "Le Grand K" شناخته می‌شود و در پاریس نگهداری می‌شود، تعریف شده است اما اکنون دانشمندان تمام اشیای فیزیکی را از تعاریف این یکاها حذف کرده اند و به جای آن ثابت‌های طبیعی را قرار داده‌اند. برای مثال واحد متر براساس سرعت نور تعریف شده است و از این پس برای اندازه گرفتن یک واحد یا یکا نیازی به یک شی فیزیکی وجود نخواهد داشت.

اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها(International Bureau of Weights and Measures) یکی از سه سازمانی است که برای نگهداری ازسیستم استاندارد بین‌المللی یکاها(SI)پایه‌گذاری شده است. این سازمان که معمولا با اختصار فرانسوی آن، BIPM، شناخته می‌شود، در سال1875 و پس از امضای"پیمان متر" ایجاد شد.

تعریف‌های جدید، چندی است که مورد بحث هستند. "تری کویین"، مدیر بازنشسته BIPM سال گذشته گفته بود: این شاید مهم‌ترین تصمیمی است که BIPM در 100 سال اخیر می‌گیرد. ممکن است حرفم کمی اغراق‌آمیز باشد، اما حداقل از سال 1960، هنگامی که سیستم بین المللی یکاها را تصویب کردند، این مهم‌ترین تصمیم است.

وی افزود: اگرچه این تغییرات لزوما در زندگی روزمره شما منعکس نمی‌شوند، اما به دانشمندان کمک خواهد کرد تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری داشته باشند.

در حال حاضر کیلوگرم توسط "ثابت پلانک" تعریف می‌شود، در حالی که آمپر، کلوین و مول به ترتیب با "ثابت بولتزمن" و "ثابت آووگادرو" گره خورده‌اند.

ثابت پلانک، یکثابت طبیعی درفیزیکاست که بیان کننده اندازه کوچکترین واحد انتقالانرژیو از مفاهیم اساسی درمکانیک کوانتومیاست. این ثابت به اسمماکس پلانک فیزیک‌دان آلمانی نامیده شده است که در سال ۱۹۰۰ میلادی آن را کشف کرد. این ثابت در فیزیک با h نشان داده می‌شود.

ثابت بولتزمن یا kBکه به افتخارلودویگ بولتزمننام‌گذاری شده است، یک ثابت فیزیکی است که انرژی جنبشی(کینتیکی) ذرات گاز ایده‌آل را به دمای گاز ایده‌آل مرتبط می‌کند. ثابت بولتزمن از تقسیمثابت جهانی گازها (R)برعدد آووگادرو(NA) به دست می‌آید.

عدد آووگادرو یاثابت آووگادرو، به اسم شیمی‌دانایتالیایی آمادئو آووگادرو، بر طبق تعریف به تعداد اتم‌های ۱۲ گرمکربن، باایزوتوپ۱۲C گفته می‌شود. این مقدار مساوی است با تعداد اتم‌هایامولکول‌ها در یکمقدار ماده که یکمولاز آن ماده را تشکیل می‌دهند.

تعاریف جدید از تاریخ 20 مه 2019 اعمال خواهند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 26 آبان 97، کد مطلب: 97082612462: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین