پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۷۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
رئیس اتحادیه حمل‌ونقل دریایی گفت: هزینه ناوگان دریایی به دلار ولی درآمد به ریال است و با این هزینه‌ها و نرخ کرایه‌هایی که وجود دارد، فعالیت دریایی سخت شده است.رئیس اتحادیه حمل و نقل دریایی گفت: ۶ نوبت در سال سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل دریایی و آن هم به ناوگانی که در آب‌های داخلی فعالیت دارند, بسیار ناچیز است؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سوخت به‌صورت یارانه‌ای به این ناوگان ارائه می‌شود و مابقی نیاز خود را باید با ارز و قیمت فوب خلیج فارس تهیه کنند.

شعار سال: احمد هاشمی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین شرکت نفت به ناوگان حمل و نقل دریایی اظهار کرد: شرکت نفت یک سهمیه حداقلی ارائه می‌دهد که ناوگان حمل و نقل دریایی همچنان از این وضعیت ناراضی هستند و مصوبه‌ای که شرکت نفت مصوب کرده اصلاً جوابگو نیست.

رئیس اتحادیه حمل و نقل دریایی گفت: ۶ نوبت در سال سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل دریایی و آن هم به ناوگانی که در آب‌های داخلی فعالیت دارند, بسیار ناچیز است؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سوخت به‌صورت یارانه‌ای به این ناوگان ارائه می‌شود و مابقی نیاز خود را باید با ارز و قیمت فوب خلیج فارس تهیه کنند.

وی ادامه داد: شرکت نفت در مجموع ۶ نوبت سوخت یارانه‌ای می‌دهد در صورتی‌که در خیلی از بنادرمان نظیر بندرلنگه و بندرعباس، شناورهایی که در کار صادرات هستند به صورت هفتگی تردد دارند. این مسئله در این حوزه و به‌خصوص بخش صادرات مشکل‌ساز است چرا که به‌هرحال هزینه سوخت بر قیمت تمام‌شدۀ کالا تأثیر زیادی می‌گذارد.

 آیا تا به‌ حال از مسئولان مرتبط در این‌ رابطه پیگیری‌هایی انجام داده‌اید؟

هاشمی: بله، پیگیری کرده‌ایم. متأسفانه شرکت نفت توجهی به درخواست‌ها ندارد و مسئولان امر در شرکت ملی پخش تا مشکلی پیش نیاید به‌ فکر پیشگیری نمی‌افتند. به‌هرحال دوستان ابتدا صبر می‌کنند تا مشکل پیش بیاید بعد به فکر راه‌حل آن مشکل می‌افتند درصورتی‌که قبل از به‌وجودآمدن مشکل باید پیشگیری بکنند و نگذارند کار به اینجا بکشد.

چقدر از سهم حمل‌ونقل کشور به‌ دوش حمل‌ونقل دریایی است؟

هاشمی: در تجارت بین‌المللی و در بخش صادرات و واردات، بالای ۹۰ درصد جابه‌جایی کالا از طریق دریا انجام می‌شود. یک بخش از این امر در حوزه شناورهای کوچک است که اینها فقط در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان تردد می‌کنند و یک بخشی هم در حوزه کشتی‌های اقیانوس‌پیماست که آن را هم کشتیرانی جمهوری اسلامی و خطوط خارجی انجام می‌دهند.

در حال‌حاضر به‌دلیل تحریم، خطوط خارجی از این چرخه خارج شده و کل حجم بار بر دوش کشتیرانی جمهوری اسلامی است. ولی در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، شناورهای کوچک فعالیت کرده و در امر حمل‌ونقل کمک می‌کنند.

 چه تناژی در طول ماه یا در طول سال توسط ناوگان دریایی جابه‌جا می‌شود؟

هاشمی: اکنون تناژ دقیقی را نمی‌توانم اعلام کنم.

ناوگان کشتیرانی دارای چند فروند کشتی است؟

هاشمی: در این حوزه چند بخش فعالیت می‌کنند. یکی ناوگان سنتی است که از لنج‌ها تشکیل شده که حدود ۴۵۰۰ فروند لنج داریم، بخش بعدی یک تعداد شناورهای کوچک فلزی هستند و در نهایت کشتی‌های اقیانوس‌پیما هستند که کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی و کشتی‌های نفتکش هم که متعلق به شرکت ملی نفت‌کش است.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه کشتی‌های اقیانوس‌پیما چون درآمدشان دلاری است، به‌هرحال قاعدتاً سوخت‌شان را هم با همان هزینه دلار دریافت می‌کنند ولی کشتی‌هایی که در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان فعالیت می‌کنند، عملاً کرایه‌ای که دریافت می‌کنند ریالی است و این مسئله برای آنها مشکل‌ساز شده، چراکه الان تمام هزینه‌ها را باید به دلار بدهند، از آن‌طرف سوخت هم هزینه مضاعفی شده و اکنون متأسفانه فعالیت در این بخش توجیه اقتصادی ندارد و با این هزینه‌ها و با نرخ کرایه‌هایی که وجود دارد، فعالیت سخت شده است.

با توجه به شرایط تحریم آیا نفت‌کش‌های‌ ما فعال هستند؟

رئیس اتحادیه حمل و نقل دریایی گفت: بله، نفتکش‌هایمان فعال هستند. اطلاعات کامل راجع به نفت‌کش‌ها ندارم ولی خیلی از نفت‌کش‌هایی که داریم همه فعال هستند و مشغول انجام کار هستند. شرکت ملی نفت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی دنیاست.

وی ادامه داد: در حوزه تحریم معمولاً به‌نوعی حجم کار ناوگان داخلی بیشتر می‌شود چون شرکت‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم کنار می‌کشند و حمل محموله‌های نفتی را باید ناوگان داخلی انجام دهد.

پس تحریم‌ها بر فعالیت شما تأثیر مثبت می‌گذارد؟

هاشمی تصریح کرد: در حوزه دریایی می‌شود گفت که وضع تحریم‌ها تا حدودی تأثیر مثبت دارد ولی متأسفانه از ظرفیتی که برای حمل‌ونقل دریایی در این فرصت‌ها پیش می‌آید استفاده کامل نمی‌شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل دریایی گفت: باید از فرصتی که برای بخش حمل‌ونقل دریایی در زمان تحریم پیش می‌آید استفاده کنیم و ناوگان حمل‌ونقل دریایی خودمان را گسترش دهیم چون دیگر شرکت‌های خارجی حضور ندارند و اینها می‌توانند تا زمانی که تحریم‌ها برطرف شود، روی پای خودشان بایستند و زمانی که تحریم‌ها برطرف شد اینها می‌توانند در این حوزه‌ها به فعالیت‌شان ادامه دهند تا اگر خدای‌نکرده مجدداً شرایط تحریم حاکم شد، دیگر مشکلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه ما فراموشکار هستیم و فقط آن مقطع را می‌بینیم و دیگر به فکر این نیستیم که از این حوزه‌ها حمایت کنیم تا گسترش پیدا کنند و به‌کمک بخش اقتصادی ما بیایند.

 پس در واقع اکنون ظرفیت کار هست اما ظرفیت ناوگان محدود است؟

این مسئول اضافه کرد: البته ظرفیت کار و حجم کالاها هم به‌واسطه این تحریم‌ها خیلی کم شده و به‌خاطراینکه شرکت‌های کشتیرانی وارد نمی‌شوند، کالا هم خیلی کم وارد کشور می‌شود چون به‌هرحال ما تحریم هستیم و حجم کالای ورودی هم کاهش یافته است.

پس فقط در حوزه نفتکش‌ها وضع تحریم‌ها اثر مثبت دارد ولی در بخش کالا و ... این طور نیست؟

هاشمی: کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را اشاره کردم، مثلاً در حوزه اقیانوس‌پیماها و کشتی‌های بزرگ، مشکلی ندارند. حوزه شناورهای کوچک است که بعضاً به مشکل برمی‌خورند آن هم به‌دلیل اینکه به‌خاطر تحریم حجم کالا کم می‌شود و یک‌مقدار کارشان کساد می‌شود. ولی بحث ما بیشتر هزینه‌های بالایی است که به اینها تحمیل می‌شود و درآمدی که دارند با هزینه‌های‌شان هم‌خوانی ندارد؛ همان‌طور که عرض کردم درآمدشان به ریال است و هزینه‌های‌شان به دلار!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد تاریخ انتشار 29 آبان 97، کدخبر: 327046، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
قاعدتا اگه دانشگاههای مهندسی بیان بصورت تخصصی پای کار پیشبرد صنعت دریا، کلی ازین مشکلات ارزی حل میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین