پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۱
در مطلب زیر با قوانین پنج گانه سواد رسانه ای و اطلاعاتی آشنا شوید.

شعارسال: قوانین پنج گانه سواد رسانه ای و اطلاعاتی (ام آی ال) را در زیر بخوانید:

قانون ۱.

اطلاعات، ارتباطات، کتابخانه‌ها، رسانه‌ها، فناوری، اینترنت، و نیز دیگر شکل‌های ارائه‌کننده اطلاعات، برای استفاده در اشتغالات بسیار مهم مدنی و توسعه پایدار هستند. آن‌ها دارای جایگاهی همسان هستند و هیچیک بهتر از دیگری نیست و باید بر همین پایه با آن‌ها رفتار شود.

قانون ۲.

هر شهروند، یک پدیدآورنده اطلاعات/ دانش است و پیامی دارد. آنان باید توان دستیابی به اطلاعات/ دانش جدید، و بیان نظرات خود را داشته باشند. سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای همه- بدون تفاوت بین زنان و مردان- و حلقه پیوند حقوق انسانی است.

قانون ۳.

اطلاعات، دانش، و پیام‌ها همیشه دارای ارزش خنثی، یا همیشه برکنار از سوگیری نیستند. هر گونه مفهوم‌سازی، بهره‌برداری و کاربست سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید این حقیقت را برای همه شهروندان، آشکار و قابل درک سازند.

قانون ۴.

هر شهروند می‌خواهد اطلاعات، دانش، و پیام‌های تازه را دریافت و درک و نیز مبادله کند، حتی اگر از این امر آگاه نباشد، آن را نپذیرد، یا بیان نکند. اما حقوق وی هرگز نباید مورد مصالحه قرار گیرد.

قانون ۵.

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یکباره به دست نمی‌آید؛ بلکه یک تجربه و فرایند زیسته و پویا است و زمانی کامل می‌شود که دانش، مهارت‌ها، و گرایش‌ها را شامل گردد، و دسترسی، ارزیابی/سنجش، به‌کارگیری، تولید، و تبادل محتوای اطلاعاتی، رسانه‌ای، و فناوری را دربرگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کتابدار2.0، تاریخ انتشار: تیر1396 ، کدخبر: 8350: www.lib2mag.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین