پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۸۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: برای نخستین بار نقشه بحران یکی از سایت‌های میراثی ایران (تخت جمشید) با همکاری و مشارکت کارشناسان موسسه عالی حفاظت رم نقشه تهیه می‌شود.

شعارسال:مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: برای نخستین بار نقشه بحران یکی از سایت‌های میراثی ایران (تخت جمشید) با همکاری و مشارکت کارشناسان موسسه عالی حفاظت رم نقشه تهیه می‌شود.

فرهاد عزیزی  اظهار کرد: تاکنون برای هیچیک از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی یا باستانی ایران نقشه جامع بحران تدوین نشده است.

وی افزود: نقشه بحران تخت جمشید به سبب تهدیدهای طبیعی و انسانی این میراث جهانی با کمک کارشناسان موسسه عالی حفاظت ایتالیا در دست تهیه است.

حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید که به تازگی این مسئولیت را بر عهده گرفته، به ایرنا می‌گوید: در حال تهیه نقشه بحران برای تخت جمشید و پاسارگاد هستیم کاری که در کشورهای دیگر هم مرسوم است و باید بسیار پیش از اینها انجام می‌شد

وی گفت: تهیه نقشه مدیریت بحران، مقدماتی لازم دارد، به این ترتیب که داده‌های جمع‌آوری شده باید پردازش شود و بتوانیم برای آنها طرح مدیریتی در نظر بگیریم.

فدایی ادامه داد: هیات ایتالیایی کاملا تجارب این کار را دارند و آخرین فصل همکاری ما چندماه است آغاز شده و تا سه سال ادامه خواهد داشت.

وی این تهدیدها را متاثر از عوامل محیطی مثل زلزله و سیل، بخشی بی مبالاتی ارگان‌ها و بخشی را بی توجهی برخی از مردم دانست.

**
خطر 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کمین تخت جمشید

مدیر پایگاه تخت جمشید گفت: بحران آب یکی از جدی‌ترین بحران‌هایی است که تبعات آن به صورت تَرَک‌هایی در زمین دشت تخت جمشید و پارسه دیده می‌شود.
وی افزود: بنابر تحقیقاتی که استادان زمین‌شناسی دانشگاه شیراز انجام دادند، تَرَک‌ها می‌توانند خطر بزرگی در اطراف و حریم‌های تخت جمشید باشند.

او تصریح کرد: در بررسی‌های ما حدود 15 هزار حلقه چاه در این دشت داریم که نیمی از آنها غیرمجاز است و نتیجه این ظلم به زمین، فرونشست‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی است که در این دشت دیده می‌شود و وخامت به حدی است که عمق برداشت آب از 10 یا 15 متری دو دهه پیش، به 300 متر رسیده است.

فدایی افزود: همه جای دنیا این مشکلات را مدیریت می‌کنند اما مدیریت ما اشکال دارد زیرا بهینه نکردن کشاورزی و الگوی کشت ما به ضعف مدیریت برمی‌گردد.
وی گفت: در سال 1395 مجوز حفر چاه، منوط به مجوز کارشناسان پایگاه شد اما اجرای این دستورالعمل چند ماه بیشتر نپایید و با فشارها لغو شد.

او اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و مجموعه استانداری باید پاسخگو باشند که تاکنون هیچ دلیل روشنی برای انجام ندادنش نیاورده‌اند و گمان می‌رود از نارضایتی کشاورزان نگرانند.

فدایی گفت: یکی از تهدیدها نیز که پژوهش بیشتری می‌طلبد وجود آلاینده‌هایی چون کارخانه‌های پتروشیمی است که در مسافت نزدیک وجود دارند که البته درباره بالفعل بودن تهدید آنان ارزیابی بیشتری انجام شود تا ابراز نظر دقیقی صورت گیرد.

مدیر پایگاه تخت جمشید دیگر تهدید متوجه پاسارگاد را وجود تیرهای برق برشمرد و افزود: در عرصه و حریم آرامگاه زمین‌های کشاورزی هست که پیش از این سوختشان گازوییلی بوده ولی مدتی ست اینها با موتورهای برق برای تامین آب شرب و کشاورزی چاهشان تیرهایی کشیدند که هم از نظر منظر به پاسارگاد لطمه زده و حریم را مخدوش کرده‌اند.

وی ادامه داد: ارتفاع تیرها بلند است و ما از استانداری خواسته‌ایم به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کند تا برق به صورت زمینی انتقال یابد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

او گفت: حفظ محوطه‌های ثبتی در استان معمولا به استاندار ابلاغ می‌شود اما در مورد این محوطه‌های جهانی بالاترین مقامات دولت، مسئولیت و ظرفیت مداخله و ورود دارند زیرا وقتی محوطه جهانی در معرض خطری قرار می‌گیرد یونسکو از بالاترین مدیر آن دولت پاسخ می‌خواهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار30آبان 97، کدخبر: 83108133، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
س.ح75
یکم دیر نیست به نظرتون واس این کار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
م.آ75
طبیعتا وجو این نقشه ای سببب تغییر نوع برخورد با این بنا می شود البته اگر دوستان در مرحله اجرا قوی باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
باز خوبه بعد از انقلاب رسیدگی به میراث فرهنگی خیلی نسبت به قبلش رشد داشته
وگرنه دوران شاه که خلاف همه ادعاها جز چند مورد محدود الباقی میراث فرهنگی ما داشت به فنا میرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین