پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص زمین‌خواری و جنگل‌خواری مقابله با این پدیده‌ها از اولویت‌های دولت و قوه قضائیه محسوب می‌شود.

شعارسال: معصومه ابتکار در نشست با رئیس دادگستری و قضات استان لرستان اظهار داشت: بنا به برخی آمارهای منتشرشده ایران رتبه نهم و یا یازدهم تولید گازهای گلخانه‌ای را که اثرات مخرب آن جهانی است در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از مسائل زیست‌محیطی همانند تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان موردتوجه قرار گرفته است، عنوان کرد: توافقنامه پاریس در راستای مقابله با تولید گازهای گلخانه‌ای به امضای 95 کشور جهان رسیده و تعهداتی نیز در این توافقنامه ذکر شده تا درصورتی که کشورها از وظایف خود در این زمینه استنکاف کردند با جریمه‌هایی روبه‌رو شوند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با ابراز اینکه آرمان‌های انقلاب با حاکمیت عدالت و ازجمله عدالت زیست‌محیطی محقق می‌شود، افزود: عدالت یکی از ارکان ارزیابی حاکمان در کشورهاست و درواقع امروز عدالت زیست‌محیطی مسئله‌ای است که در جهان موردتوجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز عدالت زیست‌محیطی در دنیا مطرح و جرم زیست‌محیطی در راستای حفاظت محیط زیست از محدوده فردی فراتر رفته و جنبه جهانی پیدا کرده است، گفت: به‌عنوان نمونه اگر یک گونه زیست‌محیطی در نقطه‌ای از جهان منقرض شود دیگر کشورها می‌توانند از کشور موردنظر که این گونه در آنجا منقرض شده شکایت کنند چراکه گونه‌های زیستی متعلق به بشریت هستند.

ابتکار خاطرنشان کرد: پلنگ آسیایی در نقاط مختلف دنیا منقرض شده است اما تعداد معدودی از این گونه در ایران وجود دارد که به‌عنوان یک میراث جهانی و بشری باید از آن مراقبت کنیم تا منقرض نشود و بااین‌حال اگر این اتفاق بیفتد دیگر کشورها می‌توانند در این راستا پیگیری کنند.

وی بر ضرورت اصلاح عادات در راستای حفاظت از محیط زیست تأکید و تصریح کرد: هنگامی که بحث تهدید دریاچه ارومیه مطرح شد با روی کار آمدن دولت یازدهم ستادی در راستای حفاظت از این دریاچه تشکیل شد و سپس دیگر کشورهای مختلف دنیا ازآنجا که این دریاچه یک نیاز بشری است برای حفاظت از آن اعلام آمادگی کردند و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جرم‌انگاری تخلفات زیست‌محیطی گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی زیست‌محیطی توسط رهبر معظم انقلاب اقدام خوب دیگری بود که سال گذشته صورت گرفت و درواقع ابلاغ این سیاست‌ها به پشتوانه قوی برای سازمان محیط زیست و قوه قضائیه تبدیل شد.

وی عنوان کرد: با ابلاغ این سیاست‌ها رئیس قوه قضائیه و همچنین معاون رئیس‌جمهور دستورات لازم را برای اجرایی شدن این سیاست‌ها حاضر کردند که این سیاست‌ها باعث ایجاد همگرایی بین قوا شد.

ابتکار با اعلام اینکه دولت برنامه‌های مختلفی را برای صیانت از محیط زیست در دستور کار دارد، افزود: یکی از این برنامه‌ها ارزیابی زیست‌محیطی است که با استناد به آن اجرای هیچ پروژه‌ای در کشور بدون داشتن ارزیابی زیست‌محیطی امکان‌پذیر نخواهد بود، همچنین صدور ماده 215 توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین اختصاص بودجه به پروژه‌ها مستلزم داشتن ارزیابی زیست‌محیطی است.

وی با اظهار اینکه بخش عمده‌ای از ناامن شدن فضا برای متخلفین زیست‌محیطی به‌وسیله قوه قضائیه اتفاق می‌افتد، گفت: بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص زمین‌خواری و جنگل‌خواری مقابله با این پدیده‌ها از اولویت‌های دولت و قوه قضائیه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به مواجهه کشور با مسئله قاچاق حیات‌وحش عنوان کرد: حفاظت از حریم شهرها از نظر زیست‌محیطی برای سازمان حفاظت از محیط‌ زیست بسیار مهم است بااین‌ حال برای حفظ این حریم‌ها یا در آنها کمربند سبز ایجاد شود و یا اینکه مورد حفاظت قرار بگیرد.

وی بیان کرد: جشنواره فیلم سبز از فردا در 70 شهر کشور و با نمایش 400 فیلم بین‌المللی از 41 کشور آغاز به کار خواهد کرد، همچنین کتاب انسان و محیط زیست به‌زودی منتشر می‌شود.

ابتکار خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش صورت گرفته است 33 عنوان جدید در دروس مقاطع مختلف آموزش و پرورش در زمینه حفاظت از محیط زیست اضافه شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 23اردیبهشت1395، کدخبر: 1073652: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین