پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هجوم ریزگردها در کشور در سالهای اخیر به ایران از سمت عراق و عربستان وارد می شود ، گفت : وجود گروه های تکفیری و ایجاد ناامنی در عراق باعث اجرایی نشدن تفاهم مقابله با ریزگردها شده است.
شعارسال: معصومه ابتكار ،در گفت وگو با شبكه استاني جهانبين چهارمحال و بختياري افزود:وجود گرد و غبار در ايران دو منشا اصلي بيروني و داخلي دارد كه منشا بيروني از كشورهاي عراق و عربستان به كشور ما وارد مي شود.

به گفته وي ،متاسفانه از دوران صدام حسين و رژيم بعث در عراق،بخش عمده اي از تالابهاي جنوب غربي با دخالت هاي انساني خشك و به منشا اصلي گرد و غبار تبديل شد كه با كمترين باد و طوفان به سمت ايران حركت مي كند و شهرها و مناطق مختلف ايرات را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي گفت:به منظور مقابله با اين ريزگردها با منشا خارجي در ، از قبل تفاهم ها و مذاكراتي به منظور كاشت نهال در كانون هاي گرد و غبار با كشور عراق از اواخر سال 92 با سفر به بغداد انجام شد.
ابتكار اظهار داشت: اين برنامه ريزي ها به دليل وجود نا امني هاي ايجاد شده در عراق و هجوم تكفيري ها و گروهك داعش ،متاسفانه متوقف شده است.
به گفته وي، هم اكنون پيگيري هاي لازم در زمينه مقابله با پديده گردو غبار با منشا خارجي، از سوي سازمان ملل در حال انجام است و پيش بيني ايجاد صندوق منطقه اي براي مقابله با اين موضوع در دست اجراست.
وي ،با اشاره به اينكه يكي از كانون هاي گرد و غبار منطقه ، عربستان صعودي است اظهار داشت: اين موضوع در سطح بين المللي پيگيري شده و قطعنامه ي نيز در مجمع عمومي سازمان ملل براي گرد وغبار تدوين شده است كه در اين قطعنامه، دبيركل سازمان ملل مكلف به شناسايي كانون هاي جهاني گرد و غبار و روش هاي مقابله شده است.
وي به برگزاري اجلاس وزرا كه ماه آينده برگزار خواهد شد اشاره كرد وگفت: موضوع گرد و غبار نيز در دستور كار اين اجلاس قرار دارد .
وي به معضل گرد و غبار در كشور به عنوان يك معضل مهم اشاره كرد وگفت: اصرار ما براين است كه مقابله با اين موضوع بايد جهاني ديده شود و راه حل جهاني انديشه شود .
به گفته وي،عمليات كاشت نهال و مقابله با بيان زايي يكي از مهمترين برنامه هاي مقابله با ريزگردها است.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ، به انجام مطالعات استاني و ملي در زمينه گردو غبار با منشا داخلي در كشور و شناسايي كانون هاي گرد و غبار و روش مواجه با اين كانونها و كاهش ميزان گردو غبار اشاره كرد وگفت: ارائه آموزش هاي لازم به مردم براي مواجه فوري و بحراني با اين بحران در دستور كار قرار دارد.
ابتكار گفت:آمادگي مردم براي مواجه با اين شرايط، استفاده از شيوه ها و روش هاي كه عوارض گرد و غبار را به حداقل مي رساند و به عنوان يكي از برنامه هاي دولت به منظور مقابله با گرد و غبار در دستور سازمان جنگل ها و مراتع كشور قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: هم اكنون در بسياري از نقاط كشور سازمان جنگل ها و مراتع كه مسوليت اجراي اين طرح را برعهده دارد ، عمليات كاشت نهال براي مقابله با بيان زايي را دست اجرا دارد .
ابتكار ،به احياي تالابها به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي دولت به مظنور مقابله با پديده گردو غبار اشاره كرد و گفت: هم اكنون تالاب حورالعظيم در استان خوزستان كه يكي از كانون هاي گرد و غبار داخلس است احيا شده است.
معاون رئيس جمهوري اظهار داشت: با آغاز دولت يازدهم بحث آبدهي مجدد اين تالاب كه از اول سازمان محيط زيست اسرار بران داشت اجرا شده و هم اينك حوضچه سوم تالاب حوالعظيم آبگيري شده است.
****
تاكيد بر گسترش مشاركت محلي در حفاظت از محيط زيست و اشتغال سبز
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:افزايش مشاركت هاي مردمي به خصوص جوامع محلي در حفاظت از محيط زيست يكي از برنامه اين سازمان در حفظ و حراست از محيط زيست است كه اين امر در ذخيرگاه زيست كره تنگ صياد -سبزكوه استان چهارمحال وبختياري به خوبي اجرايي شده است.
ابتكار افزود: در دنيا، توجه به مشاغل سبز در زمينه حفاظت از محيط زيست توجه خاصي شده كه با استفاده از ظرفيت هاي مناطق مختلف بتوان با استفاده از منابع طبيعي بدون خسارت وارد كردن به آن، اشتغال پايدار را فراهم كرد.
وي به طبيعت بكر چهارمحال وبختياري و گردشگرپذير بودن اين منطقه اشاره كردوگفت: مي توان با استفاده از ظرفيت گردشگري و همچنين سايت هاي پرنده نگري زمينه اشتغال در حوزه گردشگري اين استان را گسترش داد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به موقعيت ذخيرگاه زيست كره تنگ صياد و سبزكوه اشاره كرد و گفت: با همكاري مردم در داخل ذخيره گاه زيست كره مي توان روشي را براي معيشت و زندگي مردم ترسيم كرد كه فعاليت ها سازگار با طبيعت را در اين مناطق ايجاد كرد كه اين فعاليت به تخريب و آلودگي طبيعت منجر نشود.
ابتكار به انقراض برخي گونه هاي گياهي و جانوري در كشور اشاره كرد وگفت: جوامع محلي و سازمان هاي مردم نهاد در حفاظت از اين گونه ها نقش مهم موثري دارند.
وي اظهار داشت: حفظ و حراست از محيط زيست نيازمند تلاش جمعي است.
***
جشنواره فليم سبز اواخر ارديبهشت ماه در كشور برگزار مي شود
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: فراخوان پنجمين جشنواره بين المللي فيلم سبز پس از سال توقف اعلام شد.
ابتكار افزود: بيش از يكهزار 900 به دبيرخانه جشنواره رسيده كه از اين تعداد 400فيلم بين المللي از 41كشور ومابقي از ايران است.
وي گفت: اين جشنواره از جمعه اين هفته در 70 شهركشور و همزمان در چهارشهر استان چهارمحال و بختياري برگزار مي شود.
وي برگزاري اين جشنواره را يك جريان فرهنگي و فكري در حوزه محيط زيست خواند وگفت: توجه به مسايل محيط زيست از دريچه هنر و سينما و تاثير گذاري آن در انتقال پيام طبيعت و محيط زيست از اهداف برگزاري اين جشنواره است.
وي اظهار داشت: اين جشنواره در جهت انتقال پيام حفاظت از محيط زيست و اصلاح نگرش و رفتار مردم در جامعه در زمينه محيط زيست و نهادينه كردن ان برگزار مي شود.
***
استاندار چهارمحال وبختياري نيز در اين نشست به مشكلات دو مشكل اخير در حوزه محيط زيست اشاره كرد وگفت: ثبت مناطق حفاظت شده دردولت نهم و دهم بدون انجام مطالعات يكي از مشكلات است.
قاسم سليماني دشتكي افزود: ثبت قسمتي از منطقه شيدا، روستاي شيخ شبان، قسمتي ازمسير كارون 4،منطقه هلن از جمله اين مناطق است كه هم اكنون براي اجراي طرح هاي هادي و توسعه اين روستاها با مشكل روبرو هستيم.
وي به آغاز شدن پروژهاي عمراني بدون انجام مطالعات زيست محيطي نيز به عنوان يكي ديگر از مشكلات استان كه از دولت هاي گذشته به ميراث رسيده اشاره كرد وگفت: برخي از پروژه ها از نظر قانوني و حفاظت محيط زيست مطالعات انجام نشده و مجوزهاي زيست محيطي اين طرح ها دريافت نشده است.
وي گفت: اين پروژه ها شامل سد خرسان 3، سد بهشت آباد ، تالاب چغاخور و تونل گلاب 2است كه هم اكنون اجراي اين پروژه ها متوقف و منتظر جواب مطالعات زيست محيطي سازمان محيط زيست كشور است.
وي در ادامه به توسعه پايگاه ديده باني، كمك به تجهيز دوربين هاي كنترل وضعيت موجود وپيشگيري از تخلفات زيست محيطي و توسعه مناطق حفاظت شده و تاكيد بر نگهباني و حفاظت قوي تر از اين منطقه به عنوان مهمترين برنامه حفاظت محيط زيست اشاره كرد.
سليماني دشتكي افزود: برنامه هاي كلان استان نيز در حوزه آبخيزداري، آبخوان داري و برنامه هاي اجرايي كشاورزي وصنعت پاك در دستور كار استان است .
به گفته وي ، سالانه دو هزار هكتار از مناطق و اراضي شيب دار و مناطقي در سطح استان درختان مثمر و دارويي كشت شود.
گفتنی است ، معاون رييس جمهوري براي شركت درآيين لوح ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد سبزكوه استان چهارمحال وبختياري به اين استان سفر كرد.
در اين آيين لوح ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد سبزكوه استان چهارمحال وبختياري كه از سوي يونسكو صادر شده ‌به معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، اهداء شد كه دكتر ابتكار اين لوح را به استاندار چهارمحال وبختياري اهداء كرد.
آيين رونمايي و اهداي لوح ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد سبزكوه استان چهارمحال وبختياري روز شنبه با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، مسوولاني از يونسكو و استان چهارمحال وبختياري در تالاب گندمان شهرستان بروجن برگزار شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ یکشنبه 19 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 534449، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین