پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
باید دید به چه دلیل بحث گرم شدن کره زمین سند سازی و به ضرر منافع ملی مردم و کشور ایران است.
شعارسال: امروز در خبرها امده است که ترامپ رسما گزارش 300 نفر از دانشمندان 13 موسسه دولتی امریکایی مبنی بر گرم شدن کره زمین را رد کرده است. هر چند همه می دانیم که دولت ما چه اندازه در سایر مسایل سیاسی با ترامپ مسئله دارد و قابل انکار نیست ولی این دلیل نمی شود که در این زمینه نگاه ملی و مستقل نداشته باشیم و منافع ملی کشور خود را فدا کنیم و به این خاطر مثلا به پیمان اب و هوایی پاریس بپیوندیم. باید گفت ترامپ و ما حداقل به صورت تصادفی در این زمینه مواضع و منافع مشترک داریم. بحث گرم شدن کره زمین چیزی نیست جز بازی بزرگ قدرت میان اروپا و امریکا و احزاب انها. و ما باید ببینیم کدام نظر منافع ملی من ایرانی را بهتر تامین می کند. در ادامه خواهیم دید به چه دلیل بحث گرم شدن کره زمین سند سازی و به ضرر منافع ملی مردم و کشور ایران است.

اول از همه باید گفت در برابر این 300 نفر دانشمند چند هزار نفر دانشمند هم هستند که گرم شدن کره زمین را یا قبول ندارند و یا به هیچ وجه ان را ناشی از نقش انسان یا سوخت های فسیلی نمی دانند و به همان دوره های متوالی گرم شدن و سرد شدن زمین در طول دو میلیون سال اشاره دارند که هر سیکل یا دوره 75 هزار سال طول می کشیده و ما در میان یکی از ان دوره ها قرار داریم. برای علاقمندان شاید نکاتی در این مورد جالب باشد:

1- این 300 دانشمند چرا توضیح نمی دهند که دلیل پایان عصر یخبندان و گرم شدن گره زمین که از حدود بیست هزار سال پیش اغاز شده و همچنان تا چند هزار سال دیگر ادامه خواهد یافت و نتیجه ان عقب نشینی یخچال ها از قسمت اعظم اروپا و امریکای شمالی و زلاند نو بوده چه بوده است؟ نکند تقصیر چند میلیون انسان غار نشین بوده که اتش روشن کرده اند!

2-در 60 سال گذشته و از دوران اغاز فعالیت ماهواره ها بر اساس عکس های ماهواره ای در مجموع کره زمین (نه نقاط محدود مانند خاورمیانه) با وجود افزایش جمعیت میزان پوشش گیاهی سبز همزمان با گسترش سوختهای فسیلی تا 50 درصد رشد داشته و این نتیجه طبیعی افزایش گاز دی اکسید کربن بوده که عامل اصلی تغذیه برای گیاهان سبز و کشاورزی در فرایند فتو سنتز است.

3- از زمانیکه مرکز ملی طوفان های هوریکان امریکا در سال 1970 تاسیس شده هرگز هیچ دیتایی که نشان دهد این طوفان ها هر سال قویتر شده اند وجود ندارد. اما انچه باعث تخریب گسترده تر و بازتاب خبری بیشتر این طوفان ها می شود نه قدرتمند شدن انها بلکه رشد و توسعه انسانی بوده که در مسیر طبیعی این طوفان ها اقدام به ساخت و ساز و شهرسازی کرده اند. این مسئله در مورد خسارات سیل ها و یا اتش سوزی های گسترده جنگلها در کالیفرنیا و بریتیش کلمبیا هم صدق می کند. مانند شمال ایران مردم در ان مناطق هم رفته اند و در میان جنگل ها یا کنار حریم رودخانه ها و مسیل ها یا مسیر طبیعی این طوفان ها که باید خالی می بود شهر بهشت و ویلا ساخته اند.

4- عامل دیگر گسترش اطلاع رسانی در دنیا امروز است. به عنوان نمونه در تابستان امسال خبرهای فراوانی از گرم شدن کانادا و ژاپن و شمال اروپا و البته ایران انعکاس جهانی یافت ولی هرگز به این مسئله اشاره نشد که بسیاری از مناطق جهان هم مانند جنوب اروپا و ایتالیا و امریکای جنوبی و استرالیا یکی از خنک ترین تابستانهای تاریخ خود را پشت سر گذاشتند.

5-شاید برای مردم در ایران جالب باشد که بدانند که پر بیننده ترین و پر طرفدار ترین کانالهای تلویزیونی و بخشهای شبکه های خبری در دنیا کانال های اب و هوایی و بخش اب و هوا انها هست. طبیعی است که این شبکه ها هر اندازه بتوانند مخاطب بیشتری کسب کنند میزان درامد انها از اگاهی تجاری افزایش خواهد یافت و درامد مالکان و مجریان و کارکنان انها بیشتر و تضمین شده خواهد بود. بنابر این اگر بگویند که تابستان امسال همه چیز خوب بوده و مورد غیر معمولی نبوده شانسی برای افزایش بیننده و درامد ندارند بنابراین تا جایی که می توانند اخبار منفی اب و هوایی و طوفانها و سیلها و اتش سوزیها را پوشش بیشتر و لحظه ای و ساعتی می دهندو از چند روز به یک طوفان احتمالی 24 ساعته نسبت به خطرات و وحشتاناک بودن و تاریخی بودن انها خبر و گزارش و تفسیر ارایه می دهند تا درامد خود را افزایش دهند. خود مردم ایران شاهد هستند که سال پیش در پاییز ما در ایران شاهد خشکسالی بزرگی بودیم ولی ببینید این پاییز یکی از رکوردهای بارش در تمام سالهایی است که در ایران میزان بارندگی ثبت شده!

6- بنابراین دلیل اصلی گسترش این بحث جهانی گرم شدن کره زمین بیشتر عامل سیاسی و تجاری است و شروع ان از دهه هفتاد میلادی و همزمان با تلاش دولت کارتر و حزب دمکرات برای قالب کردن انرژی بسیار گران قیمت برق هسته ای به عنوان موتور رشد صنعتی و تحریک اقتصاد امریکا و بعد فروش ان به دولتهای دنیا از جمله در زمان شاه وقرار دادها عظیم تولید انرژی هسته ای بود. حزب دمکرات می خواست با گسترش انرژی نو برق اتمی که بانیان ان اکثرا از بزرگ سرمایه داران حزب دمکرات بودند و می خواستند به این وسیله پایگاه سنتی قدرت و ثروت حزب جمهوریخواه را که شرکتهای عظیم نفتی بودند و هستند ضعیف کنند و با کمک برخی دانشمندان و مراکز تحقیقاتی متمایل به حزب دمکرات کلید بحث گرمایش کره زمین و محیط زیست را زدند و در سالهای اخیر اروپا که هرگز منابع فسیلی کافی ندارد برای اقتصادی کردن استفاده از انرژی های نو مانند باد و خورشید که در ان سرامد است به ان دامن زده است. بنابراین کشور ما به عنوان یک کشور دارای ذخایر عظیم فسیلی نباید خود به دست خود و فقط به خاطر خوشایند افکار عمومی اروپا یا ضدیت با ترامپ به این جریان بپیوندند و انرژی فسیلی خود را استفاده نکنیم یا ان را بی اعتبار سازیم تا به جای ان به شرکت های انرژی نو اروپا و ژاپن و چین که انرژی فسیلی گسترده ای ندارند متکی بشویم. حتی در زمینه شیل نفتی باید یاداور بشویم از انجا که ثابت شده تمام مناطقی که دارای منابع گسترده نفت و گاز متعارف مانند ما هستند دارای منابع بسیار عظیم تر و گسترده تری از لایه شیل نفتی در عمق بیشتر هستند و در واقع منابع متعارف نفت و گاز نتیجه تحت فشار و دما قرار گرفتن لایه بستر شیل نفتی است بنابراین میهن ما هم قطعا در لایه های زیرزمینی تر از منابع بسیار بسیار عظیمی از شیل نفت و گاز برخوردار است پس حداقل در این زمینه ما و ترامپ فصل مشترکی می توانیم داشته باشیم چون ترامپ هم متوجه شده که اروپا به دنبال بیرون کردن سوختهای فسیلی و شیل نفتی با حربه و بهانه گرم شدن کذایی اب و هوای کره زمین است که فعلا امریکا در بهره برداری از ان سرامد است ولی دیر یا زود تکنولوژی بهره برداری ان به سایر کشورها دارای شیل نفتی و از جمله ما هم خواهد رسید.

خیلی دلایل دیگر را می توان لیست کرد ولی به طور خلاصه این گرم شدن ها و سرد شدن ها خصوصیات اصلی کره زمین می باشد که عده ای در غرب با سیاسی کردن ان بدنبال گرفتن ماهی خود از این بحث گل الود هستند. گرم شدن کره زمین و افزایش استفاده از سوختها و مواد فسیلی و افزایش دی اکسید کربن نه تنها پدیده مضری نیست بلکه همانطور که گفته شد در افزایش شدید پوشش سبز گیاهی کره زمین و افزایش شدید تولیدات کشاورزی از طریق تهیه عوامل کافی تغذیه هوایی (دی اکسید کربن برای فرایند فتو سنتز) و زمینی (کودهای شیمیایی) و بارش ( افزایش بیشتر بخار اب در جو زمین به خاطر افزایش طبیعی روند دمای زمین و فعالیتهای صنعتی و نیروگاههای بخار) باعث بزرگترین عصر رفاه و تغذیه و بر خورداری مردم 7 میلیاردی کره زمین در تاریخ شده است و اگر ما مثلا می بینیم که در ایران با مشکلات کمبود اب و محیط زیست روبرو هستیم این به خاطر گرم شدن کره زمین نیست بلکه به خاطر همان انقلاب کشاورزی و صنعتی است که جمعیت ایران را نسبت به 70 سال پیش هفت برابر و میزان اب مصرفی مردم ساکن ایران را 50 برابر کرده است و مدیران ما هرگز نه قادر و نه به دنبال مدیریت صحیح و علمی این منابع محدود ولی ثابت بارش و افزایش جمعیت نبوده و نیستند.

به هر صورت این دلیل نمی شود ما و مسئولان ما ثروت عظیم نفت و گاز را به دست خود و این چنین بی ارزش و بی اعتبار کنیم. ما نباید به صرف اینکه مد خبرگزاریهای اروپایی و غربی و دنیا شده یا ترامپ مخالف پیمان اب و هوایی پاریس است تیشه به ریشه بزرگترین منبع ثروت مردم ایران بزنیم. اگر ما نتوانستیم از این ثروت عظیم استفاده کنیم دلیل ان نیست که نفت و گاز بلای سیاه یا نغمت ملی یا... هست. فقط دلیل ان این است که مدیران ما و من و شما نتوانستیم از این نعمت استفاده بهینه و در جهت رفاه و بهروزی کشور کنیم و ان را نتوانستیم مانند نفت شیل امریکا به موتور توسعه و رفاه کشور تبدیل کنیم و کفر نعمت کردیم.( فقط باید در شبهای زمستان در کشورهای بسیار پیشرفته مانند ژاپن یا کره جنوبی یا خانه ها و پنت هوسهای قصر مانند ثروتمندان تازه به دوران رسیده چین باشید که همچنان در گرم کردن ان قصرها بدلیل قیمت بالای انرژی مشکل دارند و شما باید از سرما بلرزید تا متوجه بشوید نفت و گاز ما در هر خانه و حتی اخیرا باب شده به عنوان چراغ و شومینیه در فضای باز در خارج خانه چه ارزشی دارد و ما بدلیل سیاستهای اقتصادی اشتباه نتوانستیم از ان استفاده بهینه بنماییم).

به هر حال امید که روزی برسد که برخی متخصصان و کارشناسان ما و برخی از انهایی که اشتباهی روشنفکر نام گرفتند به ان معرفت و بینش و اموزش برسند که دنیا و مسایل ان و ایران را نه از میان اخبار خبرگزاریها و روزنامه نگاران غربی و شرقی یا به صرف دوستی و دشمنی فلان رئیس جمهور امریکا یا چین و اروپا بلکه از دل تحقیقات خودی و به صورت مستقل و با دید منافع ملی من و شما ایرانی نگاه کنیم. با نهایت تاسف باید گفت همان کاری که ترامپ یا پوتین یا شی برای کشورهای خود می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 7 آذر 1397 ، کدخبر: 3970907045 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین