پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری کاربرد‌های کلان‌داده‌ها در حوزه بانکی گفت: با تجزیه‌و‌تحلیل تراکنش‌های بانکی می‌توان تقلب و پول‌شویی را تشخیص داد.

شعار سال: رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری کاربرد‌های کلان‌داده‌ها در حوزه بانکی گفت: با تجزیه‌و‌تحلیل تراکنش‌های بانکی می‌توان تقلب و پول‌شویی را تشخیص داد. محمدشهرام معین افزود: بزرگ‌ترین مزیت تحلیل‌های کلان داده‌ای، افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف، ازجمله کشاورزی، انرژی و سلامت، خرده‌فروشی، مالی، کاربردهای بانکی و حمل‌ونقل و سنجش است. وی طبقه‌بندی امنیتی کلان‌داده‌ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه بیان و خاطرنشان کرد: این موضوع در قالب یکی پروژه در حال تعریف بوده که به‌زودی تصویب و اجرایی خواهد شد. این مقام مسئول در تعریف کلان‌داده‌ها یا داده‌های عظیم گفت: به داده‌هایی با حجم بالا که با ابزارهای پردازش داده‌های سنتی قابل‌پردازش نبوده و از سه ویژگی حجم، سرعت و تنوع برخوردارند، کلان‌داده گفته می‌شود. وی اظهار داشت: حجم داده‌ها در چند سال اخیر به‌سرعت افزایش یافته، به‌طوری‌که گفته می‌شود در پنج سال اخیر به اندازه آغاز تاریخ تاکنون اطلاعات تولید شده است. رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات بیان داشت: الگوریتم‌های پردازش کلان‌داده‌ها کامل‌تر شده‌اند و امکانات پردازشی و ذخیره‌سازی و سرورهای قوی و مراکز داده با توان بالا و ذخیره‌سازی در حد «پتا» و «زتابایت» و بالاتر ایجاد شده‌اند. یک پتابایت (Petabyte) یک واحد از اطلاعات است که برابر یک کادریلیون بایت، یا 10 به توان 15 بایت و یک زتابایت (Zettabyte) یک واحد از اطلاعات که برابر 10 به توان 21 بایت است. وی ادامه داد: از طرفی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و داده‌کاوی پیچیده‌تر و کامل‌تر شده‌اند و این دو با هم، امکان ذخیره‌سازی، پردازش و تحلیل داده‌ها و استخراج دانش و معنی از آن‌ها را فراهم کرده است. معین با یادآوری اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کلان‌داده‌ها، افزود: از چند سال پیش وزارت ارتباطات حوزه کلان‌داده‌ها را در کنار 5 جی، اینترنت اشیا، یارانش ابری و زنجیره بلوکی به‌عنوان فناوری‌های نوین در اولویت کاری خود قرار داده است.

تهیه نقشه‌راه کلان‌داده‌ها

وی، نخستین اقدام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کلان‌داده‌ها را تهیه نقشه‌راه این حوزه بیان کرد و گفت: در این نقشه‌راه، جنبه‌های مختلف حقوقی و کسب‌وکاری آن دیده شده و پس از اعمال آخرین اصلاحات و به‌روزرسانی به‌زودی برای تصویب به وزارت ارتباطات ارائه می‌شود. معین، موضوع رگولاتوری کلان‌داده‌ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری ارتباطات اعلام کرد و افزود: پروژه رگولاتوری کلان‌داده‌ها با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال 96 در حال انجام بوده و در مراحل پایانی قرار دارد که به نتایج خوبی نیز رسیده است. رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات، برگزاری نشست‌های کلان‌داده‌ها را یکی دیگر از اقدامات این پژوهشکده بیان کرد و گفت: این نشست‌ها از سال 96 در قالب جلسه‌های تبادل‌نظر و جامعه آزاد کلان‌داده‌ها برگزار می‌شود، زیرا یکی از اقدامات مهم در حوزه فناوری‌های نوین ایجاد جامعه آزاد است که در آن تبادل دانش و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین ذی‌نفعان این حوزه انجام می‌شود. وی، حکمرانی داده‌ها و کلان‌داده‌های کشور را یکی دیگر از موضوع‌های بسیار مهم این حوزه اعلام و خاطرنشان کرد: در حال تهیه پیش‌نویس لایحه حکمرانی داده‌ها و کلان‌دادها هستیم که با تصویب آن، مشکلات شناسایی داده‌ها و کلان‌داده‌ها، امنیت، حریم خصوصی و خلأ قانونی دسترسی به این داده‌ها و تجمیع و یکپارچه‌سازی و تحلیل آن‌ها در سطوح بزرگ ازجمله سطح ملی رفع شود. معین یادآور شد: کلان‌داده‌هایی که در کشور وجود دارد بیش‌تر در دولت تولید می‌شود و ملی است، اما در برخی مواقع بخش دولتی درباره اهمیت آن آگاهی ندارد. رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ایجاد زیست‌بوم و چرخه کلان‌داده‌ها به‌دلیل هزینه‌های بالا یا ممکن‌نبودن ورود بخش خصوصی در برخی حوزه‌ها ممکن است دچار مشکل شود و به همین علت آزمایشگاه کلان‌داده‌ها با هدف کمک به بخش خصوصی در این پژوهشگاه تجهیز می‌شود. وی با بیان این‌که آزمایشگاهی با ویژگی‌های آزمایشگاه کلان‌داده‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور وجود ندارد، ادامه داد: این آزمایشگاه که در سال 98 راه‌اندازی می‌شود در حوزه کلان‌داده‌ها به تجاری‌سازی و صنعتی‌کردن این حوزه کمک می‌کند. این مسئول به پیمایش وضعیت کلان‌داده‌ها در سال 96 درباره وضعیت این حوزه در کشور اشاره کرد و افزود: برای پیمایش وضعیت کلان‌داده‌ها از شرکت‌ها و فعالان این حوزه در دو نمایشگاه الکامپ و تله‌کام و همچنین از صاحب‌نظران این حوزه نظرخواهی شد و این پیمایش در قالب رگولاتوری کلان‌داده‌ها به‌صورت مقایسه‌ای ادامه یافت که وضعیت ما را در این حوزه در حال حاضر نشان می‌دهد.

وی گفت: اطلاعات پیمایش کلان‌داده‌ها و نیز دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه در این زمینه در سایت طرح کلان‌داده‌ها به آدرس bigdata.itrc.ac.ir قابل‌دسترس است. نقشه‌راه کلان‌داده‌ها همسو با اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و برای تحقق هدف کمی «رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی» در بخش کلان‌داده‌ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. هدف طرح تدوین نقشه‌راه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ شد، شناسایی ابعاد مختلف فناوری کلان‌داده‌ها و فراهم‌سازی بستری مناسب برای ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری کلان‌داده‌ها و بهره‌گیری از ارزش‌های پنهان در کلان‌داده‌ها در کشور است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 17 آذر 97، کد مطلب: 58885، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین