پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور گفت: عطاری‎ها تحت نظر اتحادیه آجیل‌فروشان بوده و هیچ مجوزی برای درمان ندارند و تنها کاری که باید انجام دهند، فروش گیاه دارویی است، عطاری‎ها حق فروش داروهای گیاهی، داروهای ترکیبی و درمانی را ندارند و این اقدام در صورت شکایت، پیگرد قانونی دارد، هر چند که معاونت درمان به این اقدامات غیرقانونی رسیدگی می‌کند، اما عطاری‎ها تحت نظارت آجیل فروشی‎‏ها هستند.

شعارسال: رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور گفت: عطاریها تحت نظر اتحادیه آجیل‌فروشان بوده و هیچ مجوزی برای درمان ندارند و تنها کاری که باید انجام دهند، فروش گیاه دارویی است، عطاریها حق فروش داروهای گیاهی، داروهای ترکیبی و درمانی را ندارند و این اقدام در صورت شکایت، پیگرد قانونی دارد، هر چند که معاونت درمان به این اقدامات غیرقانونی رسیدگی می‌کند، اما عطاریها تحت نظارت آجیل فروشی‏ها هستند.

سید «محمدباقر فضل‌جو» ، اظهار کرد: انجمن علمی طب سنتی ایران حدود 8 سال سابقه تأسیس دارد که تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت و با همکاری متخصصان طب سنتی ایران که دوره‌های دانشگاهی در این رشته را به‌صورت آکادمیک در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت طی کرده‌اند، فعالیت می‌کند.

وی افزود: تنها مرجع برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی ایرانی مورد تایید وزارت بهداشت، دوره‌های برگزار شده توسط این انجمن است و همه دوره‌های دیگری که در زمینه طب سنتی ایرانی، برگزار می‌شود، از دیدگاه قانونی و وزارت بهداشت، غیر قانونی هستند، چون از سوی برخی افراد غیرمتخصص برگزار شده و ممکن است به آسیب‌های زیادی منجر شوند.

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور خاطرنشان کرد: انجمن علمی طب سنتی نسبت به افتتاح شعب جدید در مناطق مهم کشور اقدام کرد تا دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور پخش شوند و مقر انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور نیز در تبریز بوده و استان‌هایی چون اردبیل، آذربایجان‌شرقی، غربی و بخش‌هایی از استان کردستان را پوشش می‌دهد، اعضای این انجمن را بیش از 30 متخصص، پزشک و دستیار طب سنتی تشکیل می‌دهند.

این متخصص طب سنتی با تایید این‌که چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: طب، علمی است مربوط به بدن انسان و علت این‌که به طب اسلامی شهرت یافته، این است که علم طب نیز مانند هر علم دیگری، پس از ظهور اسلام، توسعه یافته است.

فضل‌جو با اشاره به آسیبهایی مختلف مراکز طب سنتی غیرمجاز، ادامه داد: آسیبهای اجتماعی، علمی، درمان و سلامت و فهم نادرست مردم از طب ایرانی از جمله آسیبهایی است که این مراکز ممکن است، ایجاد کنند.

وی گفت: اقدامات زیادی برای آموزش دادن به عطاریها انجام شده است تا خارج از محدوه قانونیشان عمل نکنند، وزرات بهداشت علاقهمند ساماندهی عطاریهاست، اما هنوز اقدامات کاربردی در این خصوص انجام نشده است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور افزود: طب سنتی میتواند به همراه طب جدید، به سلامت جامعه کمک کند، طب سنتی به تنهایی نیز پاسخگوی درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده و در برخی موارد و در صورت نیاز، از طب جدید نیز استفاده میکند.

فضل‌جو در ادامه یادآور شد: مرکز طب سنتی که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز باشد، در بیمارستان سینای تبریز و در شیفت صبح فعالیت میکند و قرار است سلامت‌کده طب سنتی دانشگاهی در بیمارستان اسدآبادی تبریز راه‌اندازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این که آیا پزشکان عمومی و ماماها مجاز به حجامت کردن، هستند؟، اظهار کرد: از نظر قانونی، پزشک میتواند هر روش درمانی را که درست میداند استفاده کند، اما اکثر قریب به اتفاق این پزشکان، دوره‌های تخصصی مورد تایید وزارت بهداشت در این حوزه را سپری نکرده‌اند و این نقص بزرگی است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی شمالغرب کشور افزود: هم حجامت و هم زالودرمانی در صورت انجام گرفتن از سوی شخص غیرمتخصص و ناآگاه، ممکن است آسیب‌رسان باشد، فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط پزشکی مثل بهیاری، پرستاری و مامایی میتوانند پس از گذراندن دوره‌های مورد تایید، اعمال کوچکی مانند حجامت، زالودرمانی و بادکش کردن را انجام دهند.

فضل‌جو یادآور شد: چهره و رنگ پوست، یکی از فاکتورهای تشخیص مزاج بوده و قضاوت بر اساس یکی از فاکتورها و تشخیص مزاج با یک نگاه ظاهری، نادرست است.

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 21آذر 97، کدخبر:97092110509 www.isna.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین