پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۷۶۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کارشناس آموزش‌وپرورش گفت: با وجود خشونت‌هایی که در مدارس به وقوع می‌پیوندند آموزش‌وپرورش هیچ راهکاری برای حل این مشکلات ندارد.با وجود آنکه در بسیاری از مدارس این خشونت‌ورزی‌ها وجود دارد اما آموزش‌وپرورش هیچ برنامه‌ای برای پیشگیری از این ماجرا ندارد. در واقع آموزش‌وپرورش نسبت به این مسائل منفعل است. معلمی که مورد خشونت قرار می‌گیرد، باید به دنبال پروسه اداری و قضائی برود و این مسئله او را از ادامه روند شکایت منصرف می‌کند. حتی اگر معلم دانش‌آموزی را بزند، بازهم پروسه اداری، موضوعی است که خانواده را از ادامه پیگیری شکایت منصرف می‌کند.

شعار سال: خشونت در مدارس جزء اخباری است که هر از چندگاهی همه فضای مجازی را پر می‌کند خشونت در مدرسه چندجانبه است. خشونت دانش‌آموز به دانش‌آموز، خشونت معلم به دانش‌آموز و خشونت والدین نسبت به معلم.

با وجود آنکه در بسیاری از مدارس این خشونت‌ورزی‌ها وجود دارد اما آموزش‌وپرورش هیچ برنامه‌ای برای پیشگیری از این ماجرا ندارد. در واقع آموزش‌وپرورش نسبت به این مسائل منفعل است. معلمی که مورد خشونت قرار می‌گیرد، باید به دنبال پروسه اداری و قضائی برود و این مسئله او را از ادامه روند شکایت منصرف می‌کند. حتی اگر معلم دانش‌آموزی را بزند، بازهم پروسه اداری، موضوعی است که خانواده را از ادامه پیگیری شکایت منصرف می‌کند.

مهدی بهلولی کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، به بحث جمعیت بالا در مدارس اشاره‌کرده و گفت: متأسفانه سیستم آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای است که تعداد معلم را کم می‌کند و تراکم دانش‌آموزان را بالا می‌برد. در واقع می‌توان گفت یکی از دلایل مهم این خشونت‌ها، تعداد بالای دانش‌آموز در مدرسه و کلاس است. معلم قدرت کنترل این دانش‌آموزان را ندارد، خسته می‌شود و درنهایت با آن‌ها برخورد می‌کند. بسیاری از اتفاقاتی که در مدارس رخ می‌دهد، رسانه‌ای نمی‌شود و تنها چند اتفاق در فضای مجازی بازنشر داده می‌شود. این درحالی‌است‌که خشونت در مدارس بسیار بیشتر از میزانی است که اخبار آن را می‌شنویم.

این کارشناس آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه با حرف زدن مسئله حل نمی‌شود، ادامه داد: وقتی معلم عصبانی می‌شود عکس‌العملی انجام می‌دهد که شاید به نظر ما درست نباشد اما گاهی اگر خودمان را به‌جای او قرار دهیم شاید عکس‌العملی بدتر از این نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلم‌ها هم مورد خشونت خانواده دانش‌آموزان نیز قرار می‌گیرند، می‌گوید: خودم در مدرسه‌ای شاهد بودم به دلیل اینکه معلمی تقلب دانش‌آموز را دیده و به او تذکر داده بود، تعدادی از اقوام این دانش‌آموز با زنجیر و چاقو به سراغ این معلم رفته و او را تهدید کرده بودند. در واقع باید گفت فرهنگ جامعه سبب شده که خشونت به‌عنوان یک خرده‌فرهنگ در میان دانش‌آموز جا بیفتد و این موضوع عادی شده است و آموزش‌وپرورش برای کاهش این خشونت هیچ برنامه‌ای ندارد.

این کارشناس آموزش‌وپرورش می‌افزاید: با اتفاق افتادن یک ماجرا تنها ممکن است دانش‌آموز یک هفته نیاید و دوباره با یک معذرت‌خواهی به مدرسه برگردد. این در حالی اتفاق می‌افتد که ریشه‌یابی برای رفع این خشونت‌ها صورت نمی‌گیرد و بازهم شاهد بسیاری از این موارد در مدارس هستیم.

بهلولی ادامه داد: دو سال پیش دانش‌آموزی با چاقو به معلم خود حمله کرد و معلم در اثر ضربه چاقوی دانش‌آموز از دنیا رفت. این اتفاق مهمی بود که رسانه‌ای شد و همه مردم در جریان آن قرار گرفتند اما باگذشت دو سال از این ماجرا هنوز هیچ اتفاقی صورت نگرفته و حتی یک‌بار ریشه‌یابی درستی برای بررسی دلایل این ماجرا و مرگ معلم انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش باید تلاش کند که خشونت را در دانش‌آموزان کاهش دهد ادامه داد: بسیاری از جلسات اولیا و مربیان هیچ خروجی خوبی ندارد و تنها صحبت دریافت پول از خانواده‌ها می‌شود درحالی‌که باید این جلسات به سمت کیفی بودن حرکت کند.

این کارشناس آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: آموزش‌وپرورش در حال حاضر کمبود نیرو دارد و بر طبق آماری که خود این سازمان اعلام کرده است تا سال ۱۴۰۰ آموزش‌وپرورش بیش از ۴۰۰ هزار نیرو کم خواهد داشت و به همین دلیل این سازمان مهم و حیاتی باید تلاش کند با کسب مجوزهای لازم نیروهای جوان و نخبه دانشگاهی را به بدنه آموزش‌وپرورش وارد کند تا پویایی و نشاط به مدارس تزریق شود. زیرا این اتفاق می‌تواند از میزان خشونت‌ها در مدارس نیز بکاهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشگاه ازاد اسلامی تاریخ انتشار 26 آذر 97، کدخبر: 344638، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین