پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
به دلایل مختلفی از جمله افشای اطلاعات بسیاری از کاربران شرکت های بزرگ فناوری، سال ۲۰۱۸ را می توان سال رسوایی‌های بزرگ دنیای علم و فناوری قلمداد کرد. در سالی که گذشت رویدادهای مختلفی جهان علم و فناوری را تغییر داد. علاوه برآنکه راه حل ها و اختراعات جدیدی کشف شد، اما علم و فناوری نیز از جنجال و اشتباهات دور نبود. از کشف سوراخی در بدنه هواپیما تا فاش شدن اطلاعات میلیون ها کاربر برخی از این رویدادهای جنجال آفرین بودند.

شعار سال: در سالی که گذشت رویدادهای مختلفی جهان علم و فناوری را تغییر داد. علاوه برآنکه راه حل ها و اختراعات جدیدی کشف شد، اما علم و فناوری نیز از جنجال و اشتباهات دور نبود. از کشف سوراخی در بدنه هواپیما تا فاش شدن اطلاعات میلیون ها کاربر برخی از این رویدادهای جنجال آفرین بودند.

یکی از اتفاقات ناگوار علمی در ۲۰۱۸ اختلال در موشک سایوزی است که حامل کپسول فضایی و دو فضانورد آمریکایی و روسی بود. این اختلال سبب شد فضانوردان ۳۰ دقیقه پس از پرتاب دوباره فرود آیند. به گفته مقامات بخش دوم این موشک دو دقیقه پس از پرتاب دچار اختلالی نامعلوم شد.

البته فضانوردان به سلامت در قزاقستان فرود آمدند اما این ماموریت لغو شده ضربه ای به برنامه فضایی روسیه بود که در حال حاضر تنها راه ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آید. طی ۳۰ سال گذشته این نخستین ماموریت سرنشین دار شکست خورده روسیه به حساب می آید.

سوراخ در بدنه ایستگاه فضایی بین المللی

سقوط موشک سایوز تنها اتفاق ناگوار علمی در سال گذشته نبود. فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی سوراخی دو میلیمتری در یک ماژول سایوز کشف کردند و یکی از فضانوردان در فرایند تعمیر مجبور شد انگشت خود را روی سوراخ قرار دهد .

این سوراخ کوچک پس از آن مشخص شد که فضانوردان متوجه کاهش فشا شدند. کنترل کننده های پرواز متوجه شدند هیچ خطری خدمه را در شب تهدید نمی کند اما به محض بیدار شدن، به آن ها هشدار دادند. این سوراخ در بخش بالای فضاپیمای Soyuz MS-۰۹ ایجاد شده بود که به ماژول Rassvet از بخش روسیه به وجود آمده بود. فضانوردان با چسباندن نوار Kapton روی سوراخ میزان نشت را کاهش دادند.

نتایج یک تحقیق علمی بزرگ اشتباه از آب درآمد

هرساله انبوهی از تحقیقات درباره تاثیر گرمایش جهانی بر وضعیت کره زمین و اقیانوس ها منتشر می شود که هرکدام به نوبه خود تخمین هایی از وضعیت آینده زمین ارائه می کنند. در همین راستا پست وبلاگی یک مرد انگلیسی منجر به کشف اشتباهاتی در تحقیق بزرگی شد که طبق آن اقیانوس ها با سرعت زیادی در حال گرم شدن هستند. این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده بود.

طبق یافته های تحقیق مذکور اقیانوس ها با سرعتی بیش از حد معمول در حال گرم شدن هستند. اما پس از آنکه مردی در انگلیس درباره اشتباهات این تحقیق یک پست وبلاگی منتشر کرد، محققان این نتیجه گیری را رد کردندمحققان این پژوهش دوهفته پس از انتشار آن، بازبینی هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که هرچند گرم شدن اقیانوس ها با سرعت زیادی انجام می شود اما میزان سرعت با آنچه که در تحقیقات دیگر ثبت شده، تفاوتی ندارد.

اطلاعات ۵۰۰ میلیون مشتری هتل «ماریوت» هک شد

با توجه به فراگیر شدن فناوری هایی نوین لزوم حفاظت از اطلاعات کاربران در سال اخیر پررنگ ترشده است. درهمین راستا دولت های مختلف در ۲۰۱۸ میلادی سعی کردند با وضع قوانین مختلف از کاربران در برابر شکاف های امنیتی و افشای اطلاعاتشان محافظت کنند. در ۲۰۱۸ نمونه های بزرگی از افشای اطلاعات کاربران ثبت شد.

یکی از بزرگترین نمونه های آن مربوط به مسافران مجموعه هتل ماریوت بود. هکرها اطلاعات حدود ۵۰۰ میلیون مشتری مجموعه هتل های ماریوت را طی چهار سال سرقت کرده اند. آن ها اطلاعات کارت های اعتباری، شماره پاسپورت و اطلاعات شخصی دیگر را سرقت کرده اند.این یکی از بزرگترین حملات امنیتی در تاریخ به حساب می آید.

رسوایی های پی در پی فیس بوک

یکی دیگر از رویدادهای مربوط به افشای اطلاعات کاربران که سروصدای زیادی به پا کرد به فیس بوک مربوط بود. در اوایل سال جاری میلادی در رسوایی کمبریج آنالایتیکا مشخص شد اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک فاش شده است. بعدها گفته شد که از این اطلاعات برای پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده سوء استفاده شده است.

اما این تنها رسوایی فیس بوک نبود. چند ماه بعد فاش شد یک شکاف امنیتی سبب شده اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر در اختیار هکرها قرار گیرد. این اشکال به یک آسیب‌پذیری در گزینه «View As» مربوط بود. این آخرین رسوایی فیس بوک نبود. در هفته گذشته مشخص شد توسعه دهندگان طرف سوم به دلیل یک باگ امنیتی به عکس های ۶.۸ میلیون کاربر دسترسی یافته اند.

جنجال حشیش کشیدن ایلان ماسک در مصاحبه رادیویی زنده

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی در مصاحبه برای پادکست Joe Rogan Experience که به صورت زنده از یوتیوب پخش می شد، سیگار ماری جوانا کشید. او در پاسخ به مجری برنامه رادیویی گفت که قبلا یک بار ماری جوانا مصرف کرده است.

این اقدام ماسک واکنش های مختلفی را در بر داشت و حتی جیم بریدستاین مدیر ناسا اعلام کرد پس از این مصاحبه تحقیقاتی در شرکت اسپیس ایکس و بویینگ انجام می دهد تا مطمئن شود استانداردهای مدیریتی و اجرایی ناسا در این شرکت ها رعایت می شود. این دو شرکت با ناسا قراردادی امضا کرده اند تا کپسول هایی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند. از سوی دیگر این رویداد سبب شد ارزش سهام شرک خودروسازی تسلا نیز کاهش یابد.

تصادف خودروهای خودران

در سال ۲۰۱۸ میلادی صنعت خودروهای خودران نیز از حادثه و بدبیاری بی نصیب نبوده اند.

در همین راستا یکی از خودروهای خودران شرکت اپل در حین رانندگی، دچار سانحه شد. این خودرو، یکی از خودروهای آزمایشی اپل بود که هنگام ورود به آزادراه «سانی‌ویل» ایالت کالیفرنیا، تصادف کرد. خودرو در حالت خودران قرار داشت و با سرعت کمتر از یک مایل بر ساعت در حال راندن بود و قصد داشت راهی برای ورود به آزادراه پیدا کند که یک خودروی نیسان ۲۰۱۶ با سرعت ۱۵ مایل بر ساعت از عقب به آن برخورد کرد. هر دو خودرو آسیب دیدند اما به سرنشینان، صدمه‌ای وارد نشد.

علاوه بر آن خودروی خودران گوگل نیز در ۲۰۱۸ طی آزمایشاتی تصادف کرد. این خودرو که در مراحل تست قرار داشت در ایالت آریزونا دچار یک حادثه شدید شد. البته شرکت ویمو که در حال توسعه این خودرو است ادعا کرده این خودرو مقصر نبوده است. به گفته پلیس خودروی خودران ویمو در زمان نامناسب و مکان نامناسب بود، ولی این خودرو قانون را نقض نکرده است.

کارمندان گوگل برای ایجاد تغییر راهپیمایی کردند

در پاییز امسال حدود ۲۰ هزار نفر از کارمندان و مهندسان گوگل در سراسر جهان از محل کار خود خارج شدند تا نسبت به سیاست های این شرکت درباره یکی از مدیران ارشد شرکت اعتراض کنند. طبق افشاگری روزنامه نیویورک تایمز، اندی روبین یکی از مدیران ارشد این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی با وجود اتهامات جنسی با دریافت مبلغ ۹۰ میلیون دلار از گوگل جدا شده است.

افشای این موضوع سبب شد کارمندان گوگل در استرالیا، سنگاپور، ژاپن، انگلیس، ایرلند و در شهرهای آمریکایی سیلیکون ولی، نیویورک و سیاتل به نشانه اعتراض محل کار خود را ترک کنند. این اقدام کارمندان سبب شد ساندار پیچای مدیر ارشد اجرایی گوگل در یک ایمیل از آنها عذرخواهی کند. پیچای در ادامه اعلام کرد سیاست های جدیدی در قبال افراد متخلف تعریف و اجرا می کند.

گوگل پلاس دوبار اطلاعات کاربران را فاش کرد

در سال ۲۰۱۸ میلادی گوگل پلاس دو بار اطلاعات کاربران را فاش کرد. بار اول باگی سبب شد اطلاعات حدود ۵۰۰ هزار کاربر فاش شود. اما دومین مورد کاربران بیشتری را تحت تاثیر قرارداد. گوگل در ماه دسامبر فاش کرد باگی سبب شده اطلاعات ۵۲.۲ میلیون کاربرآن فاش شود. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، شغل و سن کاربران بود که در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته بود. این امر سبب شد تصمیم خود برای تعطیلی گوگل پلاس را ۴ ماه زودتر اجرا کند.

کسب و کار جذاب اما بدون امنیت تجارت ارزهای مجازی

سال ۲۰۱۸ را باید سالی ناامن برای ارزهای مجازی به حساب آورد. درسال جاری سوء استفاده از قدرت پردازشی سیستم های کاربران سراسر دنیا برای استخراج ارزهای مجازی فراگیر شد. بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی تلاش کردند کیف پول های الکترونیک یا سایت صرافی های ارزهای دیجیتال را هک کنند. علاوه بر این باید به نوسانات عجیب قیمت هر واحد بیت کوین اشاره کرد. این ارز دیجیتال که در دوره ای به ۲۰ هزار دلار به ازای هر واحد هم رسیده بود اکنون کمتر از چهار هزار دلار قیمت دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 1 دی 97، کد مطلب: 4488129، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین