پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۷۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
تنها امیدواری مردم ایالات متحده این بود که با روی کار آمدن دونالد ترامپ اوضاع اقتصادی‌شان بهتر شود و رئیس جمهورشان اگر در سیاست حرفی برای گفتن ندارد؛ دست کم اقتصاد و تجارت را خوب بشناسد. اما اتفاق‌های روزهای اخیر و تلاطم در وال استریت و سقوط ارزش سهام شرکت‌ها نشان داد که این امید امریکایی‌ها هم بعید نیست به یاس تبدیل شود. بویژه پس از آنکه این سقوط اقتصادی در وال استریت به آسیا نیز کشیده شد و خاطره تلخ رکود اقتصادی بزرگ سال 2008 را زنده کرد.

شعار سال: به گزارش سی‌ان‌ان، دیروز سه‌شنبه در پی جدی‌تر شدن سقوط وال استریت و انتقادهای تند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از رئیس بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال ریزرو)، شاخص نیکی ژاپن پنج درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح در 20 ماه اخیر خود رسید. در دیگر کشورهای آسیایی از جمله چین نیز شاخص کامپوزیت شانگهای شاهد سقوط 2.5 درصدی بود اما در اواسط روز اوضاع بهتر شد و به 0.9 درصد سقوط رسید. البته به خاطر تعطیلی کریسمس بورس‌های کره جنوبی، استرالیا و هنگ کنگ در آسیا و بورس‌های اروپا تعطیل بودند و اخباری درباره وضعیت‌شان منتشر نکردند.

تاکاشی هیروکی، استراتژیست ارشد ساکن در توکیو درباره این اتفاق‌ها گفت: «سقوط شاخص نیکی و دیگر بورس‌ها در آسیا کاملاً به خاطر اتفاق‌هایی است که در بازار‌های امریکا در حال وقوع است نه به خاطر فاکتورهای منفی بازارهای داخلی.» استفان اینز، رئیس شرکت آنلاین اوآندا در آسیا پسفیک نیز گفت: «بازار سرمایه دارد از هر طرف ضربه می‌خورد

شاخص‌های وال استریت روز دوشنبه پس از آنکه ترامپ در توئیتر نوشت، فدرال ریزرو «تنها مشکل» اقتصاد امریکا است، دو درصد سقوط کرد و تلاش‌های استیون منوچین، وزیر دارایی دولت ترامپ برای آرام کردن سرمایه‌گذاران نگران به نظر می‌رسد، اوضاع را بدتر کند. روز یکشنبه منوچین با مدیران 6 بانک بزرگ امریکا به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد اما این گفت‌و‌گوها تنها به نگرانی‌های تازه درباره اقتصاد دامن زد.

سهام‌های ایالات متحده در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بدترین دسامبر خود را از سال 1931یعنی رکود بزرگ به این سو تجربه کردند. اکثر اقتصاددان‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی امریکا در سال 2019 حتی اگر هم به وضعیت رکود کامل نرسد، کند خواهد شد و این اتفاق به خاطر جنگ‌های تعرفه‌ای و اقتصادی دولت ترامپ با دیگر کشورها از جمله متحدان اروپایی و چین و دیگر سیاست‌های اقتصادی او است اما ترامپ روز دوشنبه در یک پیام توئیتری به رئیس بانک مرکزی امریکا حمله کرد و نوشت: تنها مشکلی که اقتصاد ما دارد، بانک مرکزی امریکا است. آنها احساس مسئولیتی در قبال بازار ندارند، آن ها لزوماً جنگ‌های تجاری یا قدرت دلار یا حتی اقدام دموکرات‌ها در تعطیلی دولت بر سر شرایط مرزی را درک نمی‌کنند. بانک مرکزی مثل یک گلف باز قدرتمند است که نمی‌تواند امتیازی به‌دست بیاورد چون توانایی ضربه زدن به توپ را ندارد.

اما سقوط ارزش نیکی ژاپن در روز سه‌شنبه نشان داد که نگرانی‌ها تنها به امریکا ختم نخواهد شد و سرمایه‌گذاران سراسر جهان درباره کند شدن رشد اقتصادی جهان بسیار نگران هستند.

روز دوشنبه همز مان با اتفاق‌هایی که در وال استریت رخ داد، در اروپا نیز شاخص سهام‌ها حدود 14 درصد سقوط کرد که می‌تواند بدترین اتفاق در این حوزه در یک دهه اخیر باشد. این سقوط اگرچه مرتبط با وال استریت نبود و بحران برگزیت، ناآرامی‌های فرانسه و پیشنهاد بودجه‌ای ایتالیا از عوامل اصلی آن به شمار می‌رفت اما در صورتی که وال استریت به شرایط عادی برنگردد، بعید نیست که بورس‌های اروپا از این اتفاق هم تأثیر بپذیرند و خاطره تلخ تکرار اتفاق‌های رکود اقتصادی 2008 که از امریکا شروع شد و به سراسر جهان گسترش یافت، تکرار شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرخوان تی نیوز، تاریخ انتشار 5 دی 97، کد مطلب: -، www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین