پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
صبح دیروز کلیات لایحه بودجه سال 98 توسط دولت به مجلس ارائه شد. آنچه که اکنون اهمیت بسیاری دارد، موضوع شرایط اقتصادی کشور در شرایط تحریم است و اینکه در پیش گرفتن چه رویه ای در سیاست های بودجه، می تواند بیشترین منافع را برای بازارها از جمله بورس ایجاد کند موضوع اساسی است.

شعار سال: جعفر قادری؛ عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در خصوص بایدها و نبایدهای دولت در تدوین بودجه ۹۸ کل کشور گفت: در بودجه امسال دولت باید خود را به این امر مقید کند که سهم صندوق توسعه ملی را مانند گذشته حفظ کند. در این شرایط دولت می تواند با کمک بخش خصوصی و اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح های خود را به مرحله اجرا درآورد.

وی با اشاره به روند کاهشی قیمت جهانی نفت و تکیه دولت بر درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده خاطرنشان کرد: دولت باید تلاش کند تا از تکیه بر درآمدهای مبهم در بودجه خودداری کند؛ باید احتمالات کاهش قیمت جهانی نفت همواره مد نظر مسئولان اقتصادی باشد، تا دولت در برنامه ریزی بودجه به مشکل برنخورد.

قادری در ادامه افزایش نرخ های مالیاتی را در شرایط فعلی منطقی ندانست و گفت: دولت نباید نرخ های مالیات را افزایش دهد. در این میان باید هزینه های خود را از محل صرفه جویی در بودجه های جاری تامین کند.

دولت باید خصوصی سازی را در ۹۸ تسریع کند

جعفر قادری با تاکید بر تشدید خصوصی سازی در سال آینده گفت: دولت باید با سرعت زیادی املاک، مستغلات و سهام خود را واگذار کند و اگر پروژه های نیمه تمامی را در دست دارد، اجاره دهد تا بخش غیر دولتی این پروژه ها را تحویل گرفته، و به بهره برداری برساند.

این استاد دانشگاه ارائه مدل های اطمینان بخش برای واگذاری طرح های نیمه تمام دولت را در کنار این طرح ها ضروری دانست و افزود: اعلام آمادگی برای واگذاری طرح ها باید به گونه ای باشد که خریدار اطمینان لازم برای تامین منافع خود را داشته باشد.

بهبود فضای کسب و کار با اجمال فرآیندها

این کارشناس اقتصادی افزایش رونق کسب و کار و بازارها را نیازمند حمایت جدی دولت از این حوزه عنوان کرد و گفت: دولت باید برای رفع موانع رونق کسب و کار قدم جدی بردارد و در مواقع ضروری فرآیندها را کوتاه کند. همچنین دولت باید فرایندی را بکار گیرد تا هزینه را برای تولیدکننده کاهش دهد و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت هایی را که می تواند به عنوان مکمل تولید، عمل کند را مورد توجه جدی قرار دهد. با این اقدام دقیقا بازار سرمایه نیز به رشد خود ادامه می دهد.

وی با اشاره بر نقش اهرم‌ گونه دولت در طرح های عمرانی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود اعتبارات کافی برای اجرا و اتمام طرح های عمرانی دولت باید در این بخش‌ها به عنوان محرک عمل کند؛ یعنی در اجرای طرح هایی که چندان در راستای اقتصاد مقاومتی نیست و قبلا سرمایه گذاری‌هایی را در آنها انجام داده است و اکنون نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل است؛ منابعی را اختصاص دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اکوناپرس، تاریخ 5 دی 97، کد مطلب: 29590:www.econapress.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین