پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی آخرین تحولات میدانی در سوریه و خط مقاومت پرداخت.
شعارسال: موضوع ایران در جنگ با تروریست در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 4 آبان با حضور سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*چهار سال است که سوریه در نقطه تمرکز تلاش استراتژیک یک ائتلاف جهانی قرار دارد

سردار سلامی در ابتدای این برنامه در خصوص آخرین تحولات میدانی در سوریه و خط مقاومت گفت: چهار سال است که سوریه در نقطه تمرکز تلاش استراتژیک یک ائتلاف جهانی قرار دارد، یعنی آمریکایی‌ها، وقتی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کشورهای متحد منطقه‌ای آمریکا مشخصاً عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها در یک ائتلاف کاملاً فشرده که جنبه سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، تسلیحاتی، و مالی و نیروی انسانی دارد دست به دست هم دادند تا در روزی از کانونی‌ترین حلقه‌های مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی یک نقشه سیاسی بسیار ویرانگر و مخربی را در جهان اسلام پیاده کنند.

وی یادآور شد: ایده اولیه سیاسی آمریکایی‌ها و هدف‌گذاری‌های عملیاتی آن‌ها این بود که در رمضان 4 سال پیش نظام سیاسی سوریه را ساقط کنند و فلش حرکتشان را به سمت لبنان قرار دهند و در آن جا هم اهداف سیاسی و امنیتی خود را محقق کنند و این حرکت را به سمت عراق و نقاط دیگر ادامه دهند اما آن چه که امروز از پس یک جدال همه‌جانبه کاملاً راهبردی و تاریخی و به خصوص جبهه مقاومت اسلامی دیده می‌شود این است که هیچ یک از آرزوها ، اهداف و راهبردهای این ائتلاف ویرانگر بین‌المللی تحقق پیدا نکرد و امروز نظام سوریه به عنوان یک نظام مستقر دیگر انزوای سیاسی را تجربه نمی‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: آن‌ها قصد داشتند تعادل سیاسی نظام سوریه را به هم بریزند و با یک تحریم اقتصادی و تسلیحاتی فشرده نظام سیاسی سوریه را در درون جغرافیای خود محبوس کنند و حتی آسمان را به روی نظام سوریه ببندد و بعد با انجام حملات مستقیم نظامی بتوانند یک بی‌تعادلی بازگشت‌ناپذیری را در نظام سیاسی سوریه وارد کنند و با تخریب همه زیرساخت‌های سوریه و آواره کردن ملت سوریه ، ضربات روحی نهایی را وارد کنند و یک فروپاشی را با توسعه یک جنگ وسیع داخلی و با ارسال نیروهای انسانی جاهل تحمیل کنند

* نظام سیاسی سوریه در حال بازیابی موقعیت سیاسی خود است

سردار سلامی اضافه کرد: همه این اتفاقات در منظومه سیاسی آمریکایی‌ها صورت گرفت اما نتایج با سرمایه گذاری‌ها و با همه تمرکز و تلاش‌ها تناسبی نداشت و در نهایت آن چه که امروز می‌بینیم این است که نظام سیاسی سوریه در حال بازیابی موقعیت سیاسی خود است.

* راهبرد آمریکایی‌ها در سوریه پاتکی به انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی بود

وی با اشاره به راهبرد آمریکا در سوریه اظهار داشت: راهبرد آمریکایی‌ها در سوریه پاتکی به انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی بود یعنی وقتی آمریکایی‌ها احساس کردند که در تونس، مصر، یمن، لیبی ، بحرین و احتمالاً در کشورهای دیگر با یک تشییع جنازه سیاسی روبرو هستند و به تدریج تنفس سیاسی آن‌ها تنگ می‌شود و کم‌کم آن موقعیت‌های سوق الجیشی ژئوپولتیک خود را از دست می‌دهند و موازنه قدرت به نفع مسلمانان در حال تغییر است و باید کم‌کم از استراتژیک ترین نقطه جهان عقب‌نشینی کنند و با یک واقعیت جدیدی به نام جهان اسلامی روبرو شوند آمدند و در قلب تحولات جهان اسلام یعنی در قلب مقاومت اسلامی که پاشنه تحولات بعدی تلقی می‌شد یک نقشه جامع سیاسی را کلید زدند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که سوریه به عنوان منطقه تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامی قلمداد شد گفت: در واقع سوریه یک جبهه عملیاتی است که بازتاب‌دهنده و پژواک دهنده تلاقی و برخورد راهبردهای نظام سلطه و متحدان آن‌ها از یک سو و جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت از سوی دیگر شکل گرفت.

تحولات سوریه نقطه درگیری قدرت‌های بزرگ با نظام سوریه نیست بلکه بین دو جبهه نظام سلطه و متحدان آن‌ها از یک سو و جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت از سوی دیگر است

سردار سلامی اظهار داشت: آن چه که شما در سوریه می‌بینید درگیری قدرت‌های بزرگ با نظام سوریه نیست بلکه بین دو جبهه است منتهی پهنه جغرافیایی درگیری امروز سوریه است و این صحنه، صحنه سیال است که می‌تواند تغییر کند.

وی خاطر نشان ساخت: آمریکایی‌ها یک راهبرد پلکانی را در حمله به سوریه تضمین کرده بودند که نقطه به نقطه حرکت خود را جلو ببرند و اگر بتوانند در سوریه موفق شوند این تلاش را به نقاط دیگری ادامه می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا منطقه به سمت پیچیدگی‌های بیشتری سوق پیدا می‌کند یا نه گفت: هم اکنون عربستان در یمن درگیر است و درگیری عربستان در یمن و تهاجم کور و بی‌منطق عربستان علیه ملت یمن بخشی از جغرافیای گسترده نبرد سیاسی نظام سلطه با انقلاب اسلامی است.

سردار سلامی با اشاره به این که به عنوان مستشار تجربیات جنگی خودمان را به فرماندهان سطوح عالی‌رتبه ارتش سوریه منتقل می‌کنیم گفت: امکانی را فراهم می‌کنیم تا آن‌ها طراحی‌های نظامی و دفاعی خودشان را بر اساس تجربیات و تدابیری که در طول سال‌های سال با ارتش‌های بزرگ به دست آورده‌ایم آن‌ها نیز بتوانند با تدابیر استراتژیک و عملیاتی وارد صحنه شوند.

* در نوسازی و بازسازی ارتش سوریه کمک می‌کنیم

وی با اشاره به این که در نوسازی و بازسازی ارتش سوریه کمک می‌کنیم خاطر نشان کرد: این کمک‌ها در سطوح راهبردی و عملیاتی است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ارتش سوریه در طول 4 سال گذشته درگیر جنگ فرسایشی است لذا این ارتش نیاز به تجدید ساختار دارد.

سردار سلامی با بیان این که در سطح راهبردی از لحاظ ساختاری، سازماندهی، آموزش، طراحی و نیروی انسانی اقدام به نوسازی و بازسازی کرده‌ایم اظهار داشت: در سطح راهبردی ارتش سوریه نیاز به مکمل دفاعی دارد و آن نیز مشارکت مردم در صحنه است.

وی با بیان این که در توسعه بسیج مردمی تجربیاتمان را به آن‌ها منتقل کرده‌ایم بیان کرد: نظام سوریه در کنار ارتش و نیروی مردمی به پای کار آمده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که در سطح عملیاتی به فرماندهان لشگرها و تیپ‌ها کمک می‌شود تصریح کرد: این سطح در یافتن طرح‌های لوژیستیکی و آموزش فرماندهان سطوح میانی به کار گرفته می‌شود لذا یک سری از فرماندهانمان در طراحی‌ها و یافتن راه‌های عملیاتی کمک می‌کنند.

سردار سلامی با اشاره به سطوح تاکتیکی و امداد و نجات ادامه داد: سطوح فنی به تأمین تجهیزات، آموزش و نگه‌داری منتهی می‌شود.

* امنیت جهان اسلام، سوریه و ایران به هم گره خورده است

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا آمار شهدای مدافع حرم رو به افزایش است عنوان کرد: برای سوریه ارزش استراتژیک قائل هستیم زیرا امنیت بخش‌های مهم جهان اسلام، سوریه و ایران به هم گره خورده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که حضور ما در سوریه جنبه اعتقادی دارد افزود: از سوی جنبه‌های استراتژیک مهمی هم نیز دربر دارد

سردار سلامی ادامه داد: وقتی نظام سوریه در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری می‌جنگند نباید آن‌ها را تنها گذاشت.

وی با بیان این که ملت سوریه در خیابان‌ها و شهرهای اروپایی ذلیل شده‌اند بیان کرد: متأسفانه برخوردهای زشتی با آن‌ها می‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت‌های سیاسی، معنوی و مستشاری از نظام سوریه گفت: از چند ماه پیش نظام سوریه به کمک ما بازسازی و نوسازی ساختار ارتش خود را در دستور کار قرارداد لذا از ما درخواست کمک مستشاری عمیق تر کرد.

سردار سلامی با اشاره به این که نیروهای مردمی که جذب می‌شدند نیازمند آموزش بودند گفت: ارتش نمی‌تواند به آن‌ها خدمات آموزشی قوی ارائه بدهد.

* حضورمان در سوریه از لحاظ کمیت و کیفیت افزایش یافته است

وی با تاکید بر این که سطح حضورمان از لحاظ کیفیت و کمیت در سوریه افزایش داشته است اظهار داشت: برای این خدمات مستشاری به خوبی ارائه داده شود دوستانمان باید ابتدا با واقعیت‌های میدانی آشنا شوند تا میدان را از نزدیک نبینیم قضاوت‌های واقعی نخواهیم داشت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برادرانمان مجبور هستند در صحنه حضور یابند تا کمک‌های فکری خود را به خوبی ارائه دهند و یا این که تجربیات خود را با واقعیت‌های جدید تطبیق دهند.

سردار سلامی با اشاره به این که در حین نبرد فرمول مبارزه و مقاومت را انتقال دادیم افزود: تعداد شهدای مدافع حرم زیاد نیست اما نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌آید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ویژگی‌های مستشارانمان گفت:مستشاران ما برادرانی صاحب نبوغ هستند لذا باید اذعان داشت که نفوذ در قلب‌ها هنر این مستشاران به حساب می‌آید.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که این روزها چه خبرهای جدیدی وجود دارد گفت: از مدت‌ها قبل ارتش سوریه برای عملیات بزرگ خود را در معرض تجدید ساختار قرار داده بود لذا ارتش قوی از خود ساخت.

سردار سلامی با بیان این که نیروهایی از عراق، افغانستان، پاکستان و لبنان نیز در سوریه حضور دارند ادامه داد: نیروهای زمینی ارتش به کمک نیروی هوایی آمده است تا عملیات‌های بزرگ را انجام بدهد.

وی با اشاره به این که نظام سوریه توازن میدانی را تغییر داد اظهار داشت: آن‌ها با انجام این امر زمینه پیروزی راهبردی را در آینده فراهم کردند.

* نیروی هوایی ارتش روسیه در کنار ارتش سوریه قرار گرفته است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که نیروی هوایی ارتش روسیه وارد میدان شده است اظهار داشت: آن‌ها نیز در کنار عملیات زمینی ارتش سوریه قرار گرفته‌اند.

سردار سلامی ادامه داد: عملیات‌های هوایی علیه نیروهایی که فاقد ساختار معین و کلاسیک هستند زمانی تأثیر می‌گذارد که نیروی زمینی به عملیات‌های هوایی کمک کند.

وی با اشاره به این که عملیات وسیع زمینی ارتش سوریه در کنار ارتش هوایی روسیه امروزه سبب تحولات تاکتیکی شده است بیان کرد: این امر در روزهای آینده به نتیجه راهبردی تبدیل خواهد شد.

* امروزه ارتش سوریه جنگ را به شایستگی اداره می‌کنند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که روند پیشروی‌ها در اختیار ارتش سوریه است افزود: ارتش سوریه امروزه جنگ را به شایستگی اداره می‌کند.

سردار سلامی با اشاره به این که در یک مقطعی روس‌ها بدون حضور نیروی زمینی سوریه عملیات انجام می‌دادند گفت:ارتش سوریه در جایی که حتی نیروی هوایی روسیه حضور ندارد قدرتمند عمل می‌کند

وی با اشاره به دگردیسی ساختار ارتش سوریه و نیروی مردمی اظهار داشت: روس‌ها وارد سوریه شده‌اند و بر اساس ادراک خود یک سری اقدامات استراتژیک را انجام می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا رفتار روسیه در قالب تاکتیکی است گفت: روس‌ها به شکل مستقیم وارد صحنه عملیات سوریه نمی‌شوند زیرا ادراک جدیدی در نزد روس‌ها ایجاد شده است و آن‌ها بر اساس دعوت رسمی وارد سوریه شده‌اند.

سردار سلامی ادامه داد: روس‌ها احساس می‌کنند که از دو مسیر پاکستان- افغانستان و سوریه ترکیه و قفقاز مرزهایش در تهدید است.

*روس‌ها معتقدند گروه‌های تکفیری محصول پیاده‌نظام آمریکا در منطقه هستند

وی با تاکید بر این که روس‌ها معتقدند گروه‌های محصول سیاست‌های آمریکا و پیاده‌نظام آن‌ها در منطقه است عنوان کرد: روس‌ها اعلام کردند که 20 درصد فرماندهان داعش را جنگجویانی از آسیای میانه و قفقاز تشکیل می‌دهند لذا ادراک و برداشت جدید روس‌ها باعث شده تا آن‌ها وارد میدان سوریه شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که محور عملیاتی در صحنه امروز سوریه ارتش است افزود: زمانی که دو ارتش در یک صحنه جغرافیایی مشترک عملیات علیه دشمن انجام می‌دهند جبهه زمینی باید با جبهه هوایی هماهنگ باشد.

سردار سلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا در عراق هم همانند سوریه فعال هستید گفت: به همان اندازه که به سوریه حساس هستیم نسبت به تحولات عراق هم نیز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستیم.

وی با بیان این که تحولات عراق باید به سمت مهار بیشتر و عقب‌نشینی بیش از پیش تکفیری‌ها پیش برود اظهار داشت: استراتژی ورود به چنین جنگ‌هایی زمان‌بر است و نمی‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.

* عراق و سوریه نقطه برخورد همه راهبردهای منطقه و بین‌المللی است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که وقتی جنگ آغاز می‌شود از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است عنوان کرد: عراق و سوریه نقطه برخورد همه راهبردهای منطقه و بین‌المللی است.

سردار سلامی با تاکید بر این که روند این تحولات مهم است خاطر نشان کرد: روند تهاجم به دست ارتش عراق و مردم است که ابتکار عمل عملیاتی را در صحنه به دست دارند و این امر نشان‌دهنده روندی مثبت است.

وی با اشاره به این که در سوریه ارتش و نیروهای وابسته نیز ابتکار عمل عملیاتی را در دست دارند ادامه داد: این مسئله به نفع جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این که بعد از خاتمه جنگ و دفاع مقدس فرض اساسی و راهبردی‌مان توسعه قدرت دفاعی بوده است.

سردار سلامی با اشاره به این که ما همواره با واقعیت زندگی می‌کنیم و خودمان را با آن تطبیق می‌دهیم ادامه داد: باید تضمین عمیقی در قدرت دفاعی و بازدارندگی‌مان در برابر دشمنان وجود داشته باشد لذا با شعار و احساس نمی‌توان در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد.

وی با اشاره به این که در شعاع عملیاتی هر پایگاه و متحرکی را قادریم باقدرت صد در صد و با خطای صفر مورد اصابت قرار دهیم گفت: هنوز مانده که انبارهای مدرن خود را نشان دهیم لذا آن‌ها ریشه اصلی قدرت ما نیستند و باید ریشه اصلی را در حکمت، اراده و تدبیر رهبر دانست که با شجاعت حسینی عمل هدایت امت اسلامی را در دست گرفته است و آرمان‌های آرزوهای ایشان در شخصیت ملت ایران تکثیر شده است که با هر قدرتی هر جنگی را مدیریت کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار سه‌شنبه 5 آبان 1394، کد مطلب: 5370978 : www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین