پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
در هفته‌های اخیر اخبار مختلفی از تخریب و تجاوز به حریم آثار تاریخی استان خوزستان در رسانه‌ها انتشار یافت. اقدامات شبانه برای ساخت زیرگذر شوش و خطر تخریب بافت تاریخی اطراف سازه‌های آبی شوشتر از جمله این اخبار تاسف‌آور است.شهرداری در نهایت پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده و کمیسیون ساخت را تایید کرده است؛ آن هم در حالی که مطابق ضوابط حریم ۵/ ۷ متر و مطابق طرح تفصیلی ۸ متر ارتفاع قانونی است و مالک اقدام به ساخت ملکی چهار طبقه به ارتفاع ۵/ ۱۲متر کرده است.

شعار سال: در گزارشی از ساخت و ساز غیر مجاز در حریم درجه یک سازه‌های آبی شوشتر خبر داد. طبق قانون ساخت و ساز در حریم اثر ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر تنها تا ارتفاع ۵/ ۷ متر مجاز است؛ اما در دل بافت تاریخی ساختمانی چهار طبقه بر خلاف ضوابط ساخته شده که منتظر رای دادگاه برای تعدیل ارتفاع است. این مالک از ابتدا بدون گرفتن پروانه ساخت اقدام به احداث این ساختمان کرده است. پس از ساختن طبقه دوم، اداره میراث‌فرهنگی به مالک اخطار داده که حق ساخت با ارتفاع بیش از ۵/ ۷ متر را طبق ضوابط حریم ندارد. حتی شهرداری از میراث‌فرهنگی استعلام و باز هم میراث‌فرهنگی بر ارتفاع ۵/ ۷ متر تاکید کرده؛ اما مالک نه‌تنها ساخت و ساز را متوقف نمی‌کند بلکه ارتفاع ساختمان را به چهار طبقه افزایش می‌دهد.

شهرداری در نهایت پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده و کمیسیون ساخت را تایید کرده است؛ آن هم در حالی که مطابق ضوابط حریم ۵/ ۷ متر و مطابق طرح تفصیلی ۸ متر ارتفاع قانونی است و مالک اقدام به ساخت ملکی چهار طبقه به ارتفاع ۵/ ۱۲متر کرده است. با توجه به اتفاقات اخیر نتیجه نهایی به رای قاضی پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب بستگی دارد. بافت تاریخی ۱۴۳ هکتاری شوشتر در جوار سازه‌های آبی شوشتر که ثبت جهانی است، قرار می‌گیرد و بالطبع حفظ منظر فرهنگی و بافت تاریخی این شهر باید در پیوست این اقدامات قرار گیرد. لودرها و ساخت و سازها در حالی به جان بافت تاریخی در حریم شوشتر افتاده که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشوری و استانی و همچنین شهرداری اقدام درخوری در زمینه ممانعت از این فعالیت‌ها نکرده‌اند؛ اتفاقی که انتقاد بسیاری از سوی فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری به همراه داشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 16 دی 97، کدخبر: 3482745، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین