پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۷۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی‌ـ تاریخی شوشتر با اشاره به زیر آب رفتن اثر ثبت جهانی بندمیزان شوشتر در پی بارندگی‌های شدید روز‌های گذشته در خوزستان این مساله را کاملا طبیعی دانست و گفت: ماهیت وجودی بندمیزان، تقسیم و تنظیم آب در شاخه رود گرگر است و به نوعی بند میزان سدتنظیمی محسوب می‌شود.
شعار سال: محمدرضا بهادری با بیان اینکه به دلیل موقعیت و ماهیت سد بندمیزان، زیر آب رفتن این سد کاملا طبیعی است، اظهار کرد: وقتی در بالادست با بارش‌های شدید به ویژه در نیمه دوم سال مواجه می‌شویم دبی رودخانه کارون افزایش پیدا می‌کند. براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و بارندگی‌های شدید روز‌های گذشته در شهرستان شوشتر، بالادست و شهر‌های اطراف، حجم عظیمی از آب وارد کارون شد و به تبع آن، بخشی از این آب به شوشتر رسید که در پی این شرایط، بندمیزان نیز به زیر آب رفت. مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: وظیفه بندمیزان در وهله اول، کاهش فشار وارده روی مجموعه آسیاب‌ها و آبشار‌ها و تنظیم آب میان نهر‌های شطیط و گرگر است چراکه آب موجود در مجموعه آبشار‌ها و آسیاب‌ها از شاخه گرگر تامین می‌شود.
بهادری با بیان اینکه اتفاق رخ داده کاملا طبیعی است و در سال چندین بار پس از بارندگی‌ها رخ می‌دهد و پایگاه و عوامل اجرایی آن نیز بلافاصله پس از عادی شدن شرایط، اقدامات لایروبی را انجام می‌دهند، گفت: هم‌اکنون منتظریم تا به محض فروکش کردن دبی روخانه و تثبیت آن ظرف دو یا سه روز آینده نسبت به پاکسازی و لایروبی بندمیزان اقدام کنیم.
وی بیان کرد: از آن جا که بندمیزان پیشانی ورود آب به شهر شوشتر است، آب مازاد نهر گرگر را به شطیط انتقال می‌دهد و فشار روی مجموعه آسیاب‌ها و آبشار‌ها و نهر گرگر را تنظیم می‌کند تا آثار آسیب نبینند. در واقع اگر بندمیزان وجود نداشت، همه حجم آب وارد مجموعه آسیاب‌ها و آبشار‌ها می‌شد؛ بنابراین باید گفت راز پایداری و ماندگاری ۱۸۰۰ ساله این مجموعه، وجود بندمیزان است.
او آورد‌های رودخانه‌ای دپو شده در بند میزان را حاصل عبورکارون از مسیر بیشه‌زار‌های مختلف دانست و افزود: لایروبی بندمیزان جزو وظایف ذاتی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر نیست و با توجه به اینکه موضوع، مرتبط با آب و رژیم رودخانه است، سازمان آب و برق خوزستان مسوول لایروبی و پاکسازی نهر و رودخانه‌هاست. با وجود این، با توجه به اهمیت کار، ما خود ورود خواهیم کرد و اقدامات لازم را در زمینه لایروبی و پاکسازی انجام می‌دهیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر با تاکید بر اینکه هیچ اتفاق غیرطبیعی و خاصی در بند میزان رخ نداده است، گفت: از دو روز پیش که بارندگی‌ها آغاز شد و سطح آب در حال بالا آمدن بود، کارشناسان پایگاه به طور مستمر در حال پایش و مستندنگاری بند میزان و سایر آثار مجموعه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر هستند که براساس آن، روز گذشته گزارشی از همه آثار دریافت کردیم و خوشبختانه به جز دو یا سه نقطه که دچار آسیب جزئی شده‌اند و در حال بررسی آن‌ها هستیم، سایر نقاط مجموعه سالم هستند و مشکل خاصی وجود ندارد.
بند میزان سدی است در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پابرجاست. ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند. بند میزان شوشتر در تاریخ هشتم خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۳۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۲۰۰۹ این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (پنجم تیر ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا با احراز معیار‌های ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی ـ تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: 4 آذر 1399، کد خبر: 124095،  www.jahanesanat.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
ميراث جهاني اصلا براي ما زوده يعني اصلا دركش نميكنيم كه بخوايم ازش حراست كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
اميدوارم كه فقط براي خفه كردن صداي رسانه ها در اين زمينه نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین