پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
ایران خودرو ۱۰ میلیون تومان روی قیمت هر یک از محصولاتش کشید تا از این پس، این شرکت دیگر خودروی زیر ۴۰ میلیون تومان نداشته باشد.هرچند مسؤولان وزارت صنعت، اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مشروط ساخته بودند، اما روز چهارشنبه ایران خودرو پیش‌قدم شد و در حالی که ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده قیمت ۱۴ محصولش را افزایش داد.

شعار سال: از چند ماه قبل، صنعت خودروسازی کشور به علت التهابات ارزی و توقف تامین قطعه از سوی شرکت‌های رنو و پژو، دچار مشکل شد و تولید خودرو به شدت کاهش یافت.

در این مدت خودروسازان به شدت به دنبال اخذ مجوز دولت برای گران کردن محصولاتشان بودند که نهایتاً این مجوز را دریافت کردند. در چند هفته اخیر به تدریج افزایش قیمت با محصولات کم‌تیراژ شروع شد و روز چهارشنبه هم ایران خودرو تمامی محصولات پرتیراژ خودش را ۳۰ درصد گران کرد.

هرچند مسؤولان وزارت صنعت، اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مشروط ساخته بودند، اما روز چهارشنبه ایران خودرو پیش‌قدم شد و در حالی که ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده قیمت ۱۴ محصولش را افزایش داد.

سایپا تاکنون قیمت جدید پراید و تیبا را اعلام نکرده اما با توجه به افزایش ۳۰ درصدی محصولات ایران خودرو، قطعاً گرانی محصولات سایپا نیز در همین حد خواهد بود. بدین ترتیب قیمت پراید به ۳۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت تا دیگر در بازار ایران خودروی زیر ۳۰ میلیون تومان نداشته باشیم.

قرار بر این بود که ستاد تنظیم بازار، سه‌شنبه ۱۸ دیماه، موضوع بررسی قیمت‌های خودرو را در دستور کار قرار داده و برای آن تصمیم‌گیری کند، اگرچه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته وعده داده بود که تا پایان هفته قبل، نرخ‌ها را اعلام نمایند. اما در حالی که شرکت ایران خودرو قیمت جدید برای محصولات خود اعلام کرده که به طور رسمی از سوی متولی اصلی قیمت‌گذاری یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است.

در همین رابطه عباس تابش معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت از سوی ایران خودرو مصوبه ستاد تنظیم بازار دارد یا خیر اظهار کرد: اطلاعی از قیمت اعلام شده از طرف شرکت خودروساز ندارم، اما شرایط فروش و فرمول محاسبه قیمت به خودروسازان ابلاغ شده است.

گام اول افزایش قیمت

ایران خودرو سرانجام روز چهارشنبه مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومانی خود را از دولت دریافت کرد و تغییرات قیمتی خودروهای پژو ۲۰۶، خانواده سمند، پژو ۴۰۵، رانا و پژو پارس سال را در لیست دی ماه خود منتشر کرد.براین اساس تغییرات قیمتی در محصولات ایران خودرو بیش از ۱۰ میلیون تومان در انواع محصولات بوده است.

مدیرعامل ایران خودرو چند روز پیش گفته بود که افزایش قیمت‌ها پلکانی خواهد بود تا به مشتریان فشار وارد نشود. بنابراین به نظر می‌رسد در آینده نزدیک دوباره قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است قیمت خودروهای پرتیراژ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا سبب شده که هم‌اکنون در بازار ایران، دیگر خودروی زیر ۳۰ میلیون تومان نداشته باشیم.

نوع خودرو

قیمت بازار در پایان دولت دهم (میلیون تومان)

قیمت بازار در دی ۱۳۹۷ (میلیون تومان)

درصد تغییر

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۳۴

۷۰

۱۰۶

پژو ۲۰۶ صندوقدار

۳۴٫۵

۷۱

۱۰۶

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز

۲۳٫۶

۵۶

۱۳۷

پژو پارس سال

۲۶٫۹

۷۰٫۴

۱۶۲

پژو پارس دوگانه سوز

۲۸٫۲

۷۱٫۵

۱۵۴

تندر ۹۰ اتوماتیک

۳۵

۱۱۲

۲۲۰

تندر ۹۰ معمولی

۳۱٫۵

۸۳

۱۶۳

سمند ال ایکس بنزینی

۲۶٫۷

۵۹

۱۲۱

پراید ۱۳۱

۱۴٫۹

۳۵

۱۳۵

تیبا

۱۶٫۲

۴۱

۱۵۳

سمند ای اف سون

۲۸

۶۱٫۵

۱۲۰

پژو ۲۰۷ اتومات

۵۶

۱۰۵

۸۸

پراید ۱۱۱

۱۸٫۲

۳۷

۱۰۳

میانگین افزایش قیمت

۱۳۶

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری مشرق تاریخ انتشار 19 دی 97، کدخبر: 927280، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
از کجا بقیه پول ماشین جور کنم؟
خدا نیامرزه زنده و رفته خودروسازان، حامیان و مجوز قیمت دهندگان به اونها را
تو این 40 سال ظلم رو به کمال رسوندید.
این همه برای آقایون توی صف رای و ... اینم نتیجش...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین