پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: تخصیص دیرهنگام بودجه و کافی نبودن آن چالش اصلی بازگشت دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی است.وی با تصریح اینکه تخصیص دیرهنگام بودجه موجب عقب افتادن برنامه احیای تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه شده است، گفت: اولویت‌بندی تخصیص و هزینه کرد اعتبارات با توجه به ارزیابی نتایج اقدامات گذشته آنچنان قابل دفاع نیست و نیاز به بازنگری دارد تا با برقراری یک انسجام و یکپارچگی در اجرای فعالیت‌ها به نتایج مورد انتظار برسد.

شعار سال: محمدابراهیم رمضانی اظهار کرد: اعتبار برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه از چند جهت قابل‌ بررسی است. بودجه تخصیصی در حد نیاز برنامه نیست، به طوری که امسال براساس گزارش‌های موجود از کل بودجه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه براساس مصوبه هیأت دولت نزدیک یک چهارم آن یعنی به میزان پنج هزار میلیارد ریال تأمین شده تا در چارچوب موافقتنامه مبادله‌ شده با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه شود.

وی با تصریح اینکه تخصیص دیرهنگام بودجه موجب عقب افتادن برنامه احیای تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه شده است، گفت: اولویت‌بندی تخصیص و هزینه کرد اعتبارات با توجه به ارزیابی نتایج اقدامات گذشته آنچنان قابل دفاع نیست و نیاز به بازنگری دارد تا با برقراری یک انسجام و یکپارچگی در اجرای فعالیت‌ها به نتایج مورد انتظار برسد.

استاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز افزود: شفاف‌سازی و پاسخگویی هزینه‌ها با استقرار سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای مدیریت طرح و پایش اقدامات و فعالیت‌ها و ارائه گزارش عملکرد برای تصمیم‌گیران و تمام ذینفعان بر مبنای تأثیر فعالیت‌ها بر میزان تغییر بهینه شاخص‌های توسعه پایدار به بصورت مستمر باید مورد تأکید باشد.

رمضانی اظهار کرد: البته این موضوع شرایط خاص خودش را می‌طلبد و نیاز به یک مجموعه مستقلی دارد که از سازمان‌های دریافت کننده منابع مالی باشند، چون نمی‌شود کارفرما را یک مشاور یا پیمانکار ارزیابی کند.

وی تصریح کرد: به‌ طور مثال برای تغییر رویکرد فعالیت‌ها و اقدامات گذشته و بهبود عملکرد و نتایج اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان‌هایی که از بودجه آن استفاده می‌کنند، پیشنهاد شده است برای بهبود ملموس و مطلوب وضع شاخص‌های توسعه پایدار در حوضه آبریز برای افزایش اثر بخشی برنامه‌ها و هزینه کرد منابع مالی، استفاده از ظرفیت منابع انسانی و جلب مشارکت جوامع محلی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه توسعه پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به صورت پایلوت (آزمایشی) انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: این پیشنهاد مورد تأیید و تأکید استاندار وقت قرار گرفت و این مأموریت برای پیشنهاد دهنده داده شد تا نسبت به طراحی و ایجاد ساختار لازم در این زمینه با همکاری معاونت سیاسی امنیتی و امور هماهنگی امور عمرانی استانداری اقدام شود و در همین ارتباط نیز مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ایجاد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز تصریح کرد: در جلسات و نشست‌هایی که با مسؤلان و یا نمایندگان سازمان‌های ذیربط، متخصصان و مسؤلان سازمان‌های مردم نهاد و عمومی تشکیل شد و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه دستور اجرا و اقدام برای این طرح را در یکی از زیر حوضه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه صادر کرد، بعد از مبادله موافقت‌نامه مراحل اجرایی در پایلوت آغاز خواهد شد و این کار می‌تواند به‌عنوان یک اولویت در ستاد با تخصیص منابع اجرایی شود.

رمضانی افزود: لازم است برای کارآمدی و اثربخشی بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه و ایجاد بستر مشارکت مردمی و متخصصان محلی با توجه به فرآیند رسیدن به توسعه پایدار، در زمان تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه این ستاد که در راستای تحقق برنامه و راهکارهای اصلی مصوب هیأت دولت تهیه می‌شود، از دیدگاه‌ها و نظرات مجموعه‌های پژوهشی و تخصصی بومی در حوزه‌های مدیریت توسعه پایدار و محیط زیست، امور اجتماعی و اقتصادی در کنار رشته‌های فنی و نمایندگان سایر گروه‌های ذینفع بومی بهره‌گیری شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس باید برای تمام سکونت‌گاه‌های انسانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه بصورت جداگانه، برنامه راهبردی و عملیاتی با مشارکت مردم محلی و با ملاحظات مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار تهیه و تدوین شود تا این برنامه مبنای تخصیص بودجه و تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه در میان مدت و کوتاه مدت باشد و تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه و احیا آن در زمان مقرر محقق شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 20 دی 97، کدخبر: 351168، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین