پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه عقب ماندگی داریم، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است اما 6 تا 7 سال دیگر طول می‌کشد تا به تراز اکولوژیکی خود بازگردد.
شعارسال: عیسی کلانتری در حاشیه سفر یک‌روزه به استان قزوین ضمن بیان این مطلب گفت: با صرفه‌جویی‌هایی که در بخش کشاورزی صورت گرفته و طبق برنامه نمی‌توانیم بگوییم که دریاچه ارومیه در سال 1404 به تراز اکولوژیکی خود بازمی‌گردد چرا که عقب‌ماندگی داریم و تا سال 1404 به 1274.1 متر از سطح دریا با چهار هزار و 300 کیلومترمربع وسعت و حدود 15 میلیارد مترمکعب آب نمی‌رسیم و امیدواریم تا سال 1406 یا 1407 دریاچه ارومیه احیا شده و به تراز اکولوژیکی خود برگردد.

وی افزود: با توجه به صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی و 28 درصد از آب‌های سطحی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده و بارندگی‌های نسبتا خوبی که داشتیم وضع دریاچه ارومیه رو به بهبود است اما 6 تا هفت سال دیگر طول می‌کشد تا به تراز اکولوژیکی خود بازگردد.

این مسئول افزود: امیدواریم اواخر سال آینده انتقال آب از رودخانه زاب به درپاچه ارومیه کامل شود که سالانه حدود 650 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد؛ از سویی پروژه‌های انتقال فاضلاب شهرهای تبریز، ارومیه و شهرهای کوچکتر در مرحله پیشرفت خوبی قرار دارد و امید است سال آینده به اتمام برسد که حدود 300 میلیون مترمکعب آب به همراه خواهد داشت.

کلانتری در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی برای مقابله با کانون‌های بحران و مقابله با ریزگردها صورت گرفته است، اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای مهار ریزگردها وجود دارد که بخشی از آن، بوته‌کاری و نهال‌کاری و پخش آب است و بخش کمی هم مالچ‌پاشی است.

وی افزود: مالچ‌پاشی در نقاطی که حالت شن روان دارد و در جایی که پوشش گیاهی و آب وجود ندارد، صورت می‌گیرد و در نقاطی که گرد و غبار است مالچ‌پاشی پاسخ نمی‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از روش‌های مهار ریزگردها روش‌های غیرجاندار است که چینی‌ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند و در صحرای گبی ریزگردها مهار شده؛ در این روش در فواصل معین حفاظ‌هایی به ارتفاع 40 تا 50 سانتیمتری به فاصله 20 تا 30 متر قرار می دهند تا مقابل ریزگردها را بگیرد.

کلانتری درباره این موضوع که آیا در زمینه آتش‌سوزی هورالعظیم و آلودگی شهرهای خوزستان با طرف عراقی مذاکره‌ای صورت گرفته، اضافه کرد: با وزیر بهداشت و محیط زیست عراق دو بار در این زمینه صحبت شده این در حالی است که مسئله آب برای آنها مهم‌تر است و در حقیقت آب آنها در بخش عمومی مهار شده و آب کمی دارند و تقریبا حق‌آبه زیست محیطی آنها در بالادست خورده شده مانند ایران که در خیلی جاها این حق آبه را دریافت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: حق آبه بختگان به زیر سد سیوند و سدملاصدرا می‌رسد و در این منطقه برنج‌کاری می‌شود.

70 درصد هوارالعظیم در عراق واقع شده است

این مقام مسئول تصریح کرد: به دلیل اینکه مسیر باد در هورالعظیم از غرب به شرق یعنی از عراق به سمت ایران است، آتش‌سوزی طبیعی و عمدی اتفاق افتاده بود و همزمان برق ایرانی‌ها نسبت به قبل بر سر مسائل مالی کاهش یافته بود که این مسئله شائبه‌هایی را ایجاد کرد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: وزیر بهداشت و محیط زیست عراق اطلاعات زیادی از آتش‌سوزی هورالعظیم نداشت و نمی‌دانست در این منطقه حریق رخ داده است و به دلیل اینکه سمت آنها شهر و روستایی وجود نداشت، برای آنها آتش‌سوزی چندان اهمیت نداشت.

کلانتری با بیان اینکه 70 درصد هورالعظیم در عراق و 30 درصد در ایران قرار دارد، ادامه داد: زمانی که آتش‌سوزی رخ داد، وزش باد دود و آلودگی را به سمت شهرهای سوسنگرد، اهواز و دشت آزادگان هدایت کرد و ما اذیت شدیم؛ چون آتش‌سوزی برای عراق اهمیتی نداشت و مهار آن هم برای عراق اهمیتی نداشت. حتی مجوز پرواز بالگردهای سم‌پاشی و هواپیماها هم با تاخیر انجام شد.

ورودی آب هامون از افغانستان به ایران قطع شده است

کلانتری در پاسخ به این سئوال که آیا امسال هم شاهد افزایش پدیده ریزگردها در استان های جنوبی و غربی خواهیم بود؟ اذعان کرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در ایران، سوریه و عراق امیدواریم سال آینده در جنوب و جنوب غرب ریزگرد نداشته باشیم اما در شرق و سیستان مشکل داریم به دلیل اینکه آب‌های تالاب هامون به ایران نرسیده و ورودی آب تقریبا از افعانستان قطع شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری برای مهار ریزگردها تقاضای بودجه از صندوق توسعه ملی شده است که با تخصیص آن، عملیات اجرایی مهار ریزگردها آغاز می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص بیابان‌زایی و احیای دشت الله‌آباد شهرستان آبیک و احتمال تهدید سلامت 30 میلیون نفر جمعیت استان‌های تهران، قزوین، البرز و حتی اراک بیان کرد: اصولا احیای تالاب‌ها دستور شخص رئیس‌جمهور است که حق‌آبه تالاب‌ها باید از وزارت نیرو اخذ شود؛ برنامه مطالعات تامین نیاز آبی تالاب الله‌آباد شهرستان آبیک و مدیریت احیای آن امسال انجام شده و سال آینده اجرای برنامه‌های احیا کلید می‌خورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1397 ، کدخبر: 728205 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
ما تو خیلی مواردعقب ماندگی داریم ارومیه هم یکی از انها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین