پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
دفاع از برجام و انتقاد از برنامه موشکي ايران؛ همان رويکرد هميشگي فرانسوي‌ها که ديروز تکرار شد. وزارت خارجه اين کشور ابتدا پرتاب ماهواره «پيام» ايران را محکوم کرد و خواستار توقف آزمايش موشک‌هاي بالستيک شد و بعد در حمايت از توافق هسته‌اي بيانيه صادر کرد.

شعار سال: به نوشته «رويترز»، اگنس ون درمول، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه در اين زمينه گفت: «برنامه آزمايش موشکي ايران، يک منبع نگراني براي جامعه بين‌المللي و فرانسه به شمار مي‌آيد. ما از ايران مي‌خواهيم که آزمايش موشک‌هاي جديد بالستيک با توانايي حمل کلاهک هسته‌اي، از جمله موشک‌هاي ماهواره‌بر را پيش نبرد. ما خواستار آن هستيم که ايران ممنوعيت‌هاي خود را که تحت قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل ايجاد شده‌اند رعايت کند». اين اظهارنظر در حالي مطرح مي‌شود که برنامه موشکي ايران منافاتي با قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل ندارد. در اين قطع‌نامه از ايران خواسته شده از آزمايش موشک‌ با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي پرهيز کند؛ موضوعي که بارها مورد تأکيد محمدجواد ظريف بوده و ديروز معاون وزير خارجه روسيه نيز به آن اشاره کرد.

به گزارش «اسپوتنيک»، سرگئي ريابکوف گفت: «لازم است ميان پرتاب ماهواره با پرتاب موشک براي تخريب اهدافي روي زمين تفاوت قائل شويم، چراکه فناوري مورد استفاده در اين دو بسيار متفاوت است». او ادامه داد: «هيچ دليلي براي سوءتفاهم‌هاي ايجادشده که در ماه‌هاي اخير در رابطه با توسعه برنامه موشکي در ايران به وجود آمده است، نمي‌بينم.
ايران با آزمايش موشک‌هايش هيچ اقدامي خلاف قوانين بين‌المللي انجام نمي‌دهد. همه‌چيز در اين زمينه بر اساس شرايط سخت و متناسب با هنجارها و تعهدات موجود اجرا مي‌شود». ريابکوف تأکيد کرده که بنا بر اينکه قطع‌نامه 2231 فعاليت موشکي ايران را ممنوع نکرده، انتقاد بي‌قيدوشرط از برنامه موشکي ايران نادرست بوده و اين يک عمل غيرمسئولانه است. اين، گمراه‌کردن عمدي و هدفمند جامعه بين‌الملل و مردم است. همه اينها در حالي است که ماهواره پيام از سري ميکروماهواره‌هاي توسعه فناوري فضايي سازمان است. به گفته وزير ارتباطات، پس از پرتاب، ماهواره‌بر با طي دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافي نرسيد و اين ماهواره «در مدار آرام نگرفت.»
بعد از اين آزمايش علمي، نخست‌وزير رژيم اسرائيل و وزير خارجه آمريکا آن را به برنامه موشکي ايران ربط دادند.

حمايت مجدد از برجام
فرانسه در عين انتقاد از برنامه موشکي ايران در بيانيه‌اي بر حمايت از توافق هسته‌اي تأکيد کرد. هرچند بيانيه‌اي که وزارت خارجه فرانسه به مناسبت سومين سالگرد اجرائي‌شدن برجام صادر کرد اشاره‌هايي به برنامه موشکي ايران را در خود داشت. به گزارش «ايسنا» در اين بيانيه آمده: «چنان‌که آخرين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورخ 21 آبان 1397 بر آن صحه گذاشته، برجام با تضمين صلح‌آميزماندن برنامه هسته‌اي ايران، تمامی اهدافش را به طور کامل تحقق مي‌بخشد.
فرانسه تا زماني که ايران به تمام تعهدات هسته‌اي خود پايبند بماند، به حمايت از اين توافق ادامه خواهد داد». در بخش ديگر بيانيه نيز تأکيد شده: «فرانسه همچنين بر اهميت رفع تحريم‌ها به شکل پيش‌بيني‌شده در توافق و بر عزم خود مبني‌بر حفاظت از آزادي عمل فعالان اقتصادي متعهد به مبادلات تجاري مشروع با ايران، مطابق با قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت و نيز قوانين اروپايي، تأکيد مي‌ورزد. به اين منظور، فرانسه از تصويب فعال‌سازي دوباره «قانون مسدودسازي» از سوي اتحاديه اروپا استقبال كرده، تعهد فعالانه خود در چارچوب تروييکاي اروپايي و در ارتباط با اتحاديه اروپا به منظور ايجاد يک سازوکار جبراني ويژه تبادلات (SPV) را يادآوري مي‌کند. هدف از اين سازوکار، تسهيل معاملات و اطمينان از برخورداري مردم ايران از مبادلات اقتصادي است». اشاره فرانسه به حمايت از سازوکار مالي در حالي مطرح مي‌شود که برخي گمانه‌زني‌ها درباره همکاري آلمان و فرانسه در راه‌اندازي آن وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 27 دی 97، شماره: 3345


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین