پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
وزارت امور خارجه فرانسه امروز از ایران خواست هرچه سریعتر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.
شعارسال:وزارت امور خارجه فرانسه امروز از ایران خواست هرچه سریعتر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

وزارت امور خارجه فرانسه امروز از ایران خواست هرچه سریعتر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

«اگنس وان در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی با طرح این ادعا که برنامه موشکی ایران همسو با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست، گفت:از ایران می‌خواهیم تا فوراً فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را که به منظور حمل تسلیحات هسته‌ای است، متوقف کند!

این در حالیست که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تایید برجام) هرگز ایران را ملزم به توقف برنامه موشکی خود نکرده است.

این موضع‌گیری مقامات فرانسه کاملا در راستای سیاست‌های دولت ترامپ علیه تهران اتخاذ می‌شود. مقامات فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کردند نقش پلیس بد را ایفا کنند، اکنون حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند و از ایران خواسته‌اند علی‌رغم تحریم‌های آمریکا در توافق هسته‌ای بمانند.

افزون بر این، مقامات اروپایی و بخصوص فرانسه مدتهاست به مقامات ایران وعده ایجاد سازوکاری مالی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا را داده‌اند، با این وجود، هنوز اقدامی عملی در این راستا صورت نداده‌اند.

ایجاد سازوکار جدید مالی از سوی اروپا منوط به موارد بی‌شماری از جمله الحاق ایران به کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی و مالی شده است و بعید نیست با موضع‌گیری‌های اخیر فرانسه، ایجاد این ساز و کار مالی به تعلیق برنامه مشروع موشکی ایران گره بخورد.

موضع‌گیری جدید فرانسه علیه برنامه موشکی ایران یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به طرح ایران برای پرتاب سه ماهواره به فضا ادعا کرد که چنین فعالیت‌هایی ثبات و امنیت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد و آمریکا در قبال آن بیکار نخواهد نشست!

پمپئو در ادامه با تحریک‌آمیز خواندن این اقدامات و متهم کردن ایران به استفاده از برنامه فضایی خود به عنوان پوششی برای پیشبرد برنامه موشکی‌اش مدعی شد که ایران باید برای رهایی از انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی، تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در همین راستا با انتشار توئیتی مدعی شد: «ایران قصد دارد ماهواره‌بر‌هایی با فناوری مشابه موشک‌های بالستیکِ قاره‌پیما را به فضا پرتاب کند. این پرتاب‌ها باعث پیشرفت برنامه موشکی آن خواهند شد. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به صراحت اعلام کرده‌اند که این در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. ما در برابر تهدید امنیت بین‌الملل از سوی ایران بیکار نخواهیم نشست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه همتای آمریکایی خود در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: پرتاب ماهواره‌بر توسط ایران و آزمایش‌های موشکی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند. آمریکا مرتکب نقض فاحش همین قطعنامه شده و بنابراین، در جایگاهی نیست که کسی را درباره آن موعظه کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار21دی 97، کدخبر: 6793329 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین