شعارسال : یکی از مشکلات اساسی شهر ساری آبگرفتگی معابر است که در سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. این موضوع در دوره شهردار کنونی ساری بیشتر مورد توجه قرار گرفت تا جاییکه از جمعآوری آبهای سطحی به عنوان یک نهضت نام برده شد.
با وجود فعالیتهای مستمری که در این زمینه برای ساری انجام شد، همچنان ساری از معضل آبگرفتگی معابر رنج میبرد. شهردار ساری پس از آخرین بارندگی که سبب آبگرفتگی شدید بسیاری از خیابانهای این شهر شد، بیتوجهی به جمعآوری آبهای سطحی در دورههای پیشین را از دلایل اصلی بروز این چالشها و ادامهدار شدن و سخت برطرف شدن آن عنوان کرد.
با این حال معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری معتقد است برای هدایت آبهای سطحی ساری برنامههای خوبی پیشبینی شده است. «عباس رشیدی» در گفتوگو با شمال آنلاین اظهار کرد: از آنجا که طرح جامع جمعآوری آبهای سطحی مربوط به 10 سال پیش بوده و بازنگری در آن انجام نشد، طی قراردادی با مشاوران جدید، طرح گذشته به روزرسانی شد.
* بهرهبرداری از ظرفیت رود تجن
وی افزود: در ساری رودخانه تجن ظرفیت مناسبی برای هدایت آبهای سطحی است. اما مشکل اینجاست که شیب شهر ساری به سمت رودخانه تجن نیست. از آنجا که جهت شیب ساری به سمت غرب است و تجن در شرق ساری قرار دارد، نمیتوان از این ظرفیت برای مهار آبهای سطحی استفاده کرد. بنابراین مجبور شدیم توسط کارشناسان و مشاوران در بخشهایی از شهر به شکل معکوس آبها را به سمت تجن هدایت کنیم. این کار پس از نقشهبرداری به وسیله لولههای کاروگیت در محل انجام میشود. برای دفن لولهها سریعاً خاکبرداری انجام شده و پس از مستقر شدن در جایگاه روی آن بتن ریخته میشود.
این مسئول با اشاره به نهادینه نشدن فرهنگ حفاظت از فضای سبز در شهر بین اقشار مختلف مردم، گفت: ساختوسازهای غیرمجاز در حریم بستر «ساریرود»، «گذر خان» و «اسبورد» تغییرات زیادی در حریم رودخانهها به وجود آورد. این تجاوز به حریم و بستر رودخانه سبب شد هنگام بارندگی دچار مشکل شویم. پس از این اتفاقات با توجه شهردار برای مهار آبهای سطحی قول دادیم پیگیریهای لازم را انجام دهیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری خاطرنشان کرد: با شناسایی نقاط بحرانی در میدان فرحآباد و 5 نقطه بحرانی دیگر در شهر ساری عملیات هدایت آبهای سطحی ساری توسط 5 پیمانکار در حال اجرا و بررسی است. در حال حاضر پروژه هدایت آبهای سطحی به شکل معکوس در خیابانهای پیروزی، سلمان فارسی و کوچه قناعت به سمت تجن در حال اجراست. همچنین در حاشیه ریل از سمت لسانی به سمت تجن این طرح اجرا میشود. برای بقیه مسیرها هم از ظرفیت 3 نهر اسبورد، ساریرود و گذرخان استفاده خواهیم کرد.
* اصلاح نقاط بحرانی شهر
رشیدی با بیان اینکه نقاط بحرانی فراوانی در ساری وجود دارد، گفت: در سالهای گذشته پس از بارندگیهای شدید آب بیش از 2 ساعت در سطح معابر میماند تا تخلیه شود. ولی در حال حاضر با تلاش پیمانکاران، مشاوران و دستور شهردار، زمان ماندن آب به کمتر از 20 دقیقه میرسد. در بارندگی اخیر به مدت 4 تا 5 ساعت دور میدان فرحآباد به همراه مدیرعامل سازمان عمران فرآیند تغییرات آب را رصد کردیم و دیدیم که آب در زمان 20 دقیقه مهار شد.
وی افزود: این شبکه به صورت کانال باکسی از میدان فرحآباد به سمت سهراه ملامجدالدین و در حاشیه ریل در حال انجام است. همچنین پروژه بسیار بزرگ کانالهای باکسی در خیابانهای بعثت، نهضت و کوی آزادی در حال اجراست. این در حالی است که کد ارتفاع در کوی آزادی 60 سانتیمتر پایینتر از نقاط دیگر است. فاز سوم این طرح به سمت کوی آزادی هم مراحل اجرا را پشت سر میگذارد.
این مسئول اظهار کرد: اهمیت مهار آبهای سطحی به اندازهای است که مسئول فنی ویژه برای پیگیری وضع کانالها و نهرها و مشاور ویژه برای حفظ و صیانت از حریم نهرهای موجود در نظر گرفته شده است.
* طرحهای کاهش ترافیک
معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری از اجرای چند طرح بزرگ شهرداری ساری برای کاهش ترافیک مرکز استان نیز خبر داد و گفت: ایجاد میدان شهبند در تقاطع امیر مازندران و رودکی با دریافت مجوز از طریق ماده 5، ساخت روگذر بلوار کشاورز به کمربندی جنوبی و زیرگذر میدان فرحآباد از طرحهای مهم شهرداری ساری محسوب میشوند. مطالعات طرح تقاطع روگذر بلوار کشاورز به کمربندی جنوبی ساری در حال انجام است. برای اجرای زیرگذر میدان فرحآباد نیز مطالعات جامع اجرای طرح در حال انجام است. همچنین در منطقه پلگردن نیز به منظور ایجاد زیرگذر برای کاهش ترافیک، قطعات بتنی مورد نیاز به محل اجرای طرح حمل شد و منتظر اعلام آمادگی اداره کل راهآهن شمال برای اجرای طرح هستیم.
رشیدی با بیان اینکه نداشتن طرح جامع شهر زیرساختیترین مشکل ترافیکی ساری محسوب میشد، اظهار کرد: پس از 20 سال برای بهروز کردن طرح جامع شهر ساری، طی قراردادی با یکی از مطرحترین مشاوران کشور در این زمینه کار را آغاز کردیم و کار زیر نظر سازمان ترافیک آغاز شد. سپس آماربرداری را آغاز کردیم. نقشه راه این بود که چه خیابانی به چه میزان تعریض شود و توسعه شهر به کدام سمت باید باشد یا باید از چه زیرگذر، روگذر و دور برگردانی استفاده کرد. دولت به واسطه داشتن طرح جامع ترافیک هر شهر طرح و بودجه خوبی میدهد. با افق طرح جامع شهری است که مشخص میشود باید به کدام رویکرد حملونقل و ترافیک توجه داشته باشیم. در واقع این طرح با برطرف کردن تمام نقاط ضعف پیشین، آینده ترافیکی شهر را تضمین میکند.
* گردشگری؛ محور توسعه ساری
وی با اشاره به در نظر گرفتن محور گردشگری برای توسعه ساری از سوی شهرداری افزود: توسعه شهر ساری با رویکرد گردشگری مشخص شده است. تمام موارد به شکل ریز توسط مشاور بومی در جلسات و کمیته فنی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. استقبال بینظیر شهروندان و مسافران از پارک ملل این انگیزه را در ما به وجود آورد تا با دستور شهردار، فاز دوم حدفاصل پل کابلی داراب تا تنگهلته به طول 6 کیلومتر در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح باید زمینها و حریم موجود در کنار رودخانه تجن آزاد شود. در فاز نخست برای برخورد با 31 نفری که این حریمها را تصاحب کردند، واحد حقوقی شهرداری و امور آب منطقهای با حمایت ویژه دادستان استان پای کار آمدند و برای بازپسگیری حریم و بستر رودخانه که به صورت غیرقانونی به زمین زراعی و باغ تبدیل شده بود اقدامات آغاز شد. البته هزینه درختها را به افراد میدهیم و زمین در اختیار پیمانکار قرار میگیرد. اجرای پروژه 6 کیلومتر حاشیه رودخانه مشتمل بر هزار هکتار شامل 550 هکتار در غرب و 450 هکتار در شرق بر مبنای گردشگری و رویکرد تفریحی خواهد بود. امتداد این پارک به پل تنگهلته میرسد. آغاز اجرای پارک سکوتپه با دستور ویژه شهردار و اتصال فاز دوم پارک ملل به پارک جنگلی سکوتپه بهوسیله تله کابین و پل معلق هم در دستور کار قرار دارد.
* واگذاری زمینهای منابع طبیعی برای ساخت پارک
معاون فنی و عمرانی شهرداری ساری اظهار کرد: پارک جنگلی شهید زارع نیز با رویکرد گردشگری و پیگیری مستمر شهردار و تفاهم با منابع طبیعی استان به شهرداری واگذار خواهد شد و بلافاصله برای تجهیزات پارک اقدام میشود. همچنین طی فرایند قانونی زمین 18 هکتاری بلوار فرحآباد جنب 600 دستگاه معروف به باغ غفاری به شهرداری واگذار شد. یک پارک مجهز نیز به نام پارک خانواده قرار است به زودی با سالنهای سرپوشیده، تجهیزات کامل و کاربریهای متعدد و فضایی مفرح برای شهروندان ساخته شود. اگر از بالا به شهر ساری نگاه کنیم سقف خانهها بیشتر از فضای سبز به چشم میآید، در صورتیکه در شهرها و مناطق کویری فضای سبز بیشتری دیده میشود. امیدواریم با اقدامات انجام شده عقبماندگی چند ساله شهر ساری جبران شود و در سالهای آینده شاهد افزایش سرانه فضای سبز برای همشهریان خود باشیم.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت صدای شمال، تاریخ انتشار یکشنبه 12 مهر 1394 ، کد مطلب : 9995 : www.sedayeshomal.com