پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
سریال قراردادهای مسئله‌دار شهرداری ساری تمامی ندارد و در جدیدترین اسنادی که منتشر گردید نشان‌دهند این است که ....
شعارسال: بیشتر از یک سال قبل، شهرداری ساری طی قراردادی به شماره 57308 و به تاریخ 1394/05/08 با شخصی حقیقی به نام هامون حکیمی خواستار اجرای طرح کاشی شکسته تلفیق با آیینه‌کاری با موضوع عروج شهدا واقع در میدان امام ساری گردید.

مبلغ این قرارداد 732/200/000 ریال و مدت آن 4 ماه تعیین و مقرر گردید تا انجام کار تحت نظارت حوزه معاونت خدمات شهری و ناظرین مربوطه صورت پذیرد.

اکنون اگر بازدیدی از محل انجام پروژه داشته باشید می‌بینیم که با توجه به گذشت بیش از 15 ماه از شروع قرارداد، اجرای موضوع قرارداد در هاله‌ای از ابهام قرار داشته که این کم اهمیت‌ترین بخش‌های این قرارداد مسئله‌دار است.

فرای اینکه در تنظیم قرارداد، نقص‌های بسیاری اعم از نبود ابعاد و متراژ کار، طرح کار و صلاحیت پیمانکار وجود دارد، آنچه که باید بدان توجه ویژه‌ای داشت آنالیز و ریز برآورد پیوست قرارداد است.

در این لیست که تصویر آن در ذیل مشاهده می‌شود مواردی ذکر گردیده است که به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی با موضوع قرارداد ندارد.

در بند یک این لیست به 210 مترمربع زیرسازی دیوار اشاره گردیده است که صرفا نگاه اجمالی به سطح کار نشان از آن دارد که احتمالا هیچگونه زیرسازی برای موضوع قرارداد انجام نشده و شاید لزومی هم برای سطح زیادی از کار به زیرسازی وجود نداشت، چرا که شهروندان محترم به یاد دارند که سابقا به خط خوش و زیبایی در همین نقطه دیوارنویسی گردیده است و این خود شاید می‌تواند دلیلی باشد به عدم نیاز به زیرسازی.

حال آنچه مورد تعجب است اشاره به متراژ 210 مترمربع زیرسازی است در صورتی که سطح انجام کار حدود 100 مترمربع به نظر می‌رسد و اینکه چرا برای حدود 100 مترمربع کاشی‌کاری نیاز به 210 مترمربع زیرسازی است نمی‌دانیم؟!!!

حال بماند که برای زیرسازی انجام نشده، متری 100/000ریال دستمزد معین گردید!!

در بند 2 لیست پیوستی 400مترمربع کاشی ایتالیایی به قیمت متری 350/000 ریال اشاره گردیده است و دوباره این سئوال مطرح است که اگر همه سطح را کاشی‌کاری کنیم، که حدود 100 مترمربع است، الباقی کاشی مذکور به چه مصرفی رسیده است؟ این بند به تنهایی 140/000/000 ریال را شامل می‌شود.

حال اگر از بندهای 3 و 4و 5 و6 که هم در بها و هم در میزان آن ابهام وجود دارد، بگذریم در بند 7 هم مجددا به 400مترمربع توری زیرکار کاشی شکسته بر می‌خوریم که متری 1000/000 ریال برای آن تعیین شده است، که احتمال می‌‌رود مازاد توری بر 100مترمربع مصرفی، کنار همان الباقی کاشی ایتالیایی باشد.

در بند 8 لیست عایق‌بندی و داربست کار مبلغ 30/000/00ریال برآورد، اعلام گردید. حال برای کاری که در حد قد یک انسان بالغ هم ارتفاع ندارد، چرا داربست لازم بوده، خود نکته‌ای قابل تفکر است.

این که پس از این همه بندهای جور واجور دوباره در بند 9 هزینه نصب، جداگانه محاسبه شده است و در بند 10 تینر مخصوص پوششی که ما هم نمی‌دانیم چیست و به چه کاری می‌آید و جمع این دو بند مبلغ 78/000/000ریال برآورد گردیده و در بند 11 به نورپردازی و تجهیزاتی اشاره شد که پیشنهاد می‌کنیم که همشهریان محترم در شب هم از این محل بازدید کنند و انجام این بند از لیست را در اجرای کار مشاهده کنند. ما که چندین بار بدان نگاه کردیم چیزی از نورپردازی ندیدیم، حال احتمالا منظور همان نوارهای LED ارزان قیمت، متری می‌باشد که حتی اگر به چند برابر قیمت آن را به بهای متری 100/000ریال هم محاسبه کنیم، حدود 400 متر طول نوار می‌شود، یعنی تقریبا کل طول دیوارهای دور میدان امام(ره) را می‌شود با آن چراغانی کرد. با این احوال ما نه در روز و نه در شب نوری از این کاشی‌کاری ندیدیم.

در بند12، سقف‌سازی روی کار نیز از آن دسته مواردی است که چشم‌های ما از دیدن آن عاجز بود و نتوانست آن را بر روی کار پیدا کند، ولی همین بند، 40/000/000 ریال برآورد گردید.

در بند 13، قاب‌سازی و نصب قاب‌ها هم احتمالا باید کنار همان سقف‌سازی باشد که برای آن هم مبلغ 40/000/000 ریال قیمت‌گذاری شد، که ما آن را هم نتوانستیم در سطح و دور کار پیدا کنیم، که قطعا ناتوانی از چشمان ما بوده است.

ولی در بند 14 به چاپ بنر اولیه به متراژ 210 متر مربع اشاره گردید. حال چرا چاپ بنر؟ چرا باز هم 210 مترمربع؟ چرا متری 100/000 ریال؟ و همه اینها کجاست؟ نمی‌دانیم؟!!!

نکته جالب دیگر بند 15 و 17 لیست و اشاره به 20 ورق آیینه نشکن و هزینه نصب آن به متراژ 75 مترمربع می‌باشد که مبلغی بیش از 175/000/000 ریال را شامل می‌شود. اینکه این آینه‌ها کجای دیوار و انجام موضوع قرارداد وجود دارد یک سوی مسئله و اینکه این متراژ هم به متراژ کاشی و توری اضافه می‌شود، سوی دیگر این بند خواهد بود.

به هر ترتیب چشمان ضعیف و ناتوان ما این آینه‌های نشکن را هم نتوانست در روی دیوار موضوع قرارداد پیدا کند!!

در بند 16 به جوشکاری، برش و تجهیزات جوشکاری که احتمالا مبنای محاسبه آن کیلو می‌باشد، اشاره شد که در یک محاسبه ساده ریاضی و بر اساس محاسبه مرسوم کیلو، یعنی بیش از 60 شاخه 6متری قوطی 3*3 پروفیل. حال اجرای کاشی شکسته چرا به 360 متر طول قوطی و جوشکاری نیاز دارد و این قوطی‌ها کجاست و آثار این جوشکاری را کجا می‌توان دید نمی‌دانیم؟!!!

و در پایان لیست، هزینه طرح و طراحی که شاید با یک کلیک در فضای مجازی و جستجوی اینترنتی هزاران طرح مانند آن را بتوان مشاهده کرد، مبلغ 100/000/000 ریال تعیین شده است.

بررسی این قرارداد همچون دیگر اسنادی است که از این پایگاه خبری و دیگر رسانه‌های آزاده و مستقل از ابهامات در فعالیت‌های شهرداری ساری منتشر گردید و سئوالات بیشماری را در ذهن ایجاد می‌کند.

آیا باید قراردادهای منعقده پر از ابهام باشد؟

هامون حکیمی کیست و صلاحیت کار وی چگونه احراز شده و سابقه وی در انجام این کار چه بوده است؟ آیا افراد دیگری با تجربه و مهارت بالاتر از وی در این شهر نبود؟

آیا نزدیکی وی و برادرش که در نشریه تمشک مشغول به کار است، به یکی از اعضای شورای شهر در انعقاد این قرارداد موثر بوده است؟

آیا تشریفات قانونی برای بستن این قرارداد رعایت شده است؟

آیا نظارتی بر اجرای این قرارداد وجود داشته است؟

آیا اقدامی پس از پایان مدت قرارداد از ناحیه شهرداری ساری به دلیل نقص در پیمان صورت گرفته است؟

هزینه‌های پرداخت شده بابت آیتم‌های کار نشده قرارداد چگونه مسترد خواهد شد؟

آیا مهدی عبوری پاسخگوی این قرارداد پر ابهام با فردی که سئوالات زیادی در خصوص وی و ارتباطاتش مطرح می‌باشد خواهد بود؟

آیا این پول متعلق به شهروندان ساروی مظلوم، و گاها محروم از خدمات نیست که بدین نحو برای قرارداد با افراد خاص در نظر گرفته می‌شود؟

ما قصد قضاوت نداشته و در انتظار پاسخگویی شهردار ساری در این خصوص هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بصیرآنلاین، تاریخ انتشار: 29 آبان 1395، کدخبر: 61467، www.basironline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین