پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب و موجب انتقاد جمعی از نمایندگان و کارشناسان سیاسی سراسر کشور شده است.
شعارسال: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، در تاریخ 21 دسامبر سال 2001 در شهر پالرمو در ایتالیا به تصویب رسید و در سال 2003، برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد لازم‌الاجرا شد و تاکنون 180 کشور آن را پذیرفته‌اند. این کنوانسیون همان‌طور که از نامش پیداست، گامی در جهت مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و تشخیص کشورهای عضو برای مصادیق آن برای جدی بودن مشکلات ناشی از جرائم فراملی است، و کشورهای پذیرنده این کنوانسیون را ملزم به رعایت جلوگیری از قاچاق انسان به‌ خصوص زنان و کودکان، جلوگیری از قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران و جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزای آن میکند.

مفاد و شرایط این کنوانسیون موجب انتقاد جمعی از نمایندگان و کارشناسان سیاسی سراسر کشور شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس: تصمیم گیران پالرمو و امثال این لوایح استعمارگران هستند/امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام این لایحه را رد کند

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند عده‌ای در یک اتاق فکر استعماری جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند و لوایحی را تصویب می‌کنند، اظهار کرد: ما این لوایح همچون پالرمو را استعماری می‌دانیم و ما باید خودمان در کشور تعیین ضوابط کنیم و به دنیا ابلاغ کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مخالف این لایحه در مجلس بودیم در مجلس و امیدواریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام این لایحه استعماری را رد کند.

وی افزود: چهل سال است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای کشور مشکلات متعدد ایجاد کرده‌اند، چند روز گذشته ترامپ تحریم‌های خود را تشدید کرد؛ به شرطی باید پالرمو تصویب شود که کل تحریم‌های قطع شود.

سالک با بیان اینکه دولتمردان بنا بود ظرف یک هفته از غربی‌ها تضمین حل مشکلات اقتصادی را بگیرند اما تاکنون تضمین گرفته نشده است، تأکید کرد: شش ماه است که از قضیه تعامل و رایزنی با اروپا گذشته است، به شرطی این لوایح را قبول می‌کنیم که تحریم‌های علیه ایران از بین برود.

ابوالفضل ابوترابی مطرح کرد: دشمن در برجام، روحانی را فریب داد/ پالرمو یک برجام کوچک است/ آرای مجمع تشخیص مصلحت به طور شفاف اعلام شود

نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صاحب نیوز درباره پالرمو بیان کرد: نزدیک به ۱۲ سال است که پیوستن به پالرمو در مجلس تصویب نشد و اخیراً با فشار رئیس جمهور و برخی افراد در مجلس به تصویب رسید.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: ماده دوم پالرمو به تعریف تروریسم پرداخته که مناقشه از همین ماده شروع می شود؛ آن هایی که پالرمو به عنوان تروریسم شناخته را ما به عنوان محورهای آزادی بخش می دانیم ولی آن ها تعریف خاص خودشان را دارند که با ما متفاوت است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ماده ۱۹ کنوانسیون وین اجبار می کند که شرط و تعریف کشورهای در صورت اعتراض باطل می شود و آن که بین المللی است باید اعمال شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ‌ما نباید با دست خودمان طناب دار گردن خودمان انداخته و خودمان را به چاه بیندازیم؛ ما به هیچ عنوان با کنوانسیون های بین المللی نمی توانیم برای مردم گشایش اقتصادی ایجاد کنیم.

ابوترابی معتقد بود: حدود ۸۰ درصد مشکلات ما داخلی است و باید اصلاح قوانین بانکی و اداری و مالیاتی را در دستور کار قرار بدهیم و مردم را سر کار نگذاریم.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس درباره برجام گفت: در برجام مردم را سر کار گذاشتند، برخی مردم را اغوا کرده و به تعریف و تمجید پرداختند و مردم را منتظر گذاشتند، پس از آن دیدیم که یک رکود بی سابقه در کشور به وجود آمد.

ابوترابی افزود: علاوه بر ناامیدی هایی که فضای مسموم مجازی ترویج می دهد، امیدهای واهی رئیس جمهور به مردم در قضیه برجام هم یک ناامیدی دیگری شد؛ این ماجرا در واقع یک جنگ روانی پیچیده ای بود که دشمن آقای روحانی را فریب داد و امروز هم پالرمو یکی از همان برجام های کوچک است.

این نماینده مجلس با بیان این که مقام معظم رهبری در جلسه درس خارج خودشان به طور شفاف فرمودند به غیر از مسائل امنیتی، همه چیز باید برای مردم شفاف شود، ابراز کرد: رای مجمع هم شامل همین موضوع است و ما انتطار داریم که آراء و مذاکرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به طور علنی اعلام شود؛ چرا که آراء این شورا و مجمع در واقع ادامه آرای مجلس است.

وی در پایان اعلام داشت: در رابطه با مجلس هم باید قانون اصلاح شود و کلیه آرای نمایندگان به طور شفاف اعلام شود.

نماینده مجلس: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حتما متن پالرمو را بخوانند/ یک هیئت مذهبی و خیریه را هم می‌توانند از این راه متهم کنند

حسینعلی حاجی در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: لایحه پالرمو یکی از آن لوایحی است که قرار است ایران را در یک مجموعه کشورهایی عضو کند که طبیعتاً اختیار برخی تعاریف و شئونات کشور در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ اعتقادداریم که نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این باوریم که یک کشور انقلابی هستیم؛ یک کشور عادی نیستیم که هر پیمانی را به‌راحتی بتوانیم بپذیریم.

وی افزود: علی رقم اینکه بعضی شرط‌ها گذاشته‌شده و گفته‌شده است که دولت با رعایت برخی از اصول قانون اساسی که ذکر کردند، آن را دنبال کند، ولی طبیعی است که وقتی ملحق شدیم اختیار با آن‌ها خواهد بود بنابراین نمی‌تواند برای ما مفید باشد.

حاجی عنوان کرد: ما نمونه‌هایی داریم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از پالرمو استفاده‌های سوء و به نفع خودشان انجام می‌دهند؛ برای مثال محکومیت حزب‌الله لبنان که خودشان به‌دروغ جعل کردند که حزب‌الله یک گروه سازمان‌یافته و دنباله‌روی قاچاق مواد مخدر است و همراه قاچاق مواد مخدر نیازهای مالی را تأمین می‌کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: بر اساس جعل و دروغ بزرگی که خودشان ساختند در دفتر مربوطه، در سازمان ملل که آن‌هم تحت‌فشار آمریکا در سازمان ملل است، گزارشی تهیه کردند و نهایتاً حزب‌الله، یعنی شیعیان لبنان را محکوم‌به چنین امری کردند.

وی افزود: اگر فردا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بنا بر تعاریفی، یک هیئت مذهبی و یا یک موسسه خیریه یا هر جمعی از مردم را به موضوعی متهم کردند، طبیعی است که حق خود می‌دانند که برای ان گروه و هیئت که مباحثی را به‌دروغ علیه آن‌ها مطرح کردند، پرونده تشکیل دهند، محاکمه و مجازات کنند و حتی طلب کنند تا افراد به آن‌ها تحویل داده شوند و آن‌ها را در کشور خودشان مجازات کنند و این احتمالاتی است که ما نباید به خاطر یک درصد احتمال هم از آن چشم‌پوشی کنیم.

وی گفت: دیدگاهم این است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام واقعاً باید خودشان شخصاً متن پالرمو را بخوانند و دقت کنند که اختیار تعیین مصادیق بر عهده چه کسی است؟ و آیا آن‌هایی که مصادیق را تعریف می‌کنند و تشخیص می‌دهند، کشورهای قابل‌اعتماد هستند یا خیر و سپس نظر خود را اعلام کنند.

سیدباقر حسینی: پالرمو تکرار دوباره برجام است/زیر سوال رفتن استقلال ایران با تصویب CFT

سید باقر حسینی در گفت و گو با عصرهامون گفت: بحث پالرمو که قرار است روز شنبه در مجمع تشخیص نظام مورد بررسی قرار گیرد قطعا مشکلاتی را از قبیل جرائم فرا ملی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو با قانون اساسی ایران هم خوانی ندارد، گفت : این طرح حمایت ایران را از حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.

نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: این تعهدنامه تمامی فعالیت هایی که در راستای دفاع از حقوق مردم ایران و همچنین کشورهایی چون فلسطین که سالهاست برای بیرون کردن اسرائیل از سرزمین های خود می کوشند را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی پالرمو را تکرار دوباره برجام برشمرد و گفت: پالرمو باعث می شود تا ملت هایی که به دنبال حق خود هستند به آن دست نیابند و کشورهایی همانند اسرائیل بتواند سرزمین های بیشتری را به اشغال خود دربیاورد.

وی ادامه داد: پالرمو ابزاری همانند برجام است که بر علیه خودمان استفاده خواهد شد و هیچ انسان عاقلی آن را قبول نخواهد کرد.

نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپا و آمریکا به دنبال بهانه هستند بیان کرد: پالرمو می تواند به راحتی افرادی را که در خارج از ایران به دنبال حق و حقوق ملت ایران هستند متهم سازد و پس از آن هیچ دفاعی نمی توان از حقوق خود در خارج از مرزهای ایران داشته باشیم.

حسینی پالرمو را غیر منطقی خواند و خاطرنشان کرد: در بحث برجام که برخی ها مدعی شدند آمریکا را از اروپا جدا ساختند چه عمل مثبتی برای معیشت مردم انجام گرفت، علی رغم اینکه اروپا می تواست در برجام به نفع خود استفاده کند اما هیچ اقدام مثبتی از آنها دیده نشد.

نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به عدم اعتمادی که به کشورهای اروپایی و آمریکا داریم، هیچ تضمینی در بحث پالرمو نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون الزامی در امضای پالرمو وجود ندارد تصریح کرد: کسانی که قصد ایجاد تعهدنامه جدید بعد از برجام را دارند خیانتکارانی هستند که قصد فریب مردم را خواهند داشت.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا: پالرمو شریط اقتصادی و معیشتی جامعه را در جهت منفی تغییر می دهد

محمد حسن قدیری ابیانه در گفت و گو با صبح توس، در خصوص تاثیر تصویب پالرمو بر شرایط اقتصادی جامعه اظهار داشت: با تصویب پالرمو شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه در جهت منفی تغییر می کند.

با تصویب برجام اوضاع اقتصادی جامعه بدتر شد

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: تصویب برجام با توجه به انجام تمام تعهدات از سمت ایران و عدم انجام تعهدات از سمت غربی ها نه تنها باعث بهبود اوضاع نشد بلکه اوضاع اقتصادی جامعه بدتر شد.

کارشناس مسائل سیاسی بین الملل با بیان اینکه وعده هایی که رئیس جمهور که در خصوص تصویب برجام داد انتظاراتی را در نزد مردم به وجود آورد که این انتظارات برای تحول در بازار باعث رکود شد، تصریح کرد: ساخت و سازها و سرمایه گذاری ها متوقف شد تا نتیجه برجام مشخص شود و همین توقف، رکود را به دنبال آورد و برخی از مشکلاتی که در ایران به وجود آمد نتیجه همین وعده های بی اساس است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت ما کاری کرده که هر وعده ای بدهد مردم باید انتظار داشته باشند که عکس آن اتفاق بیفتد، اذعان کرد: اگر دولت می گوید که با CFT وضع ما بهتر خواهد شد باید مطمئن باشیم که وضع ما بدتر می شود این علامتی است که دولت با وعده های بی جای خود داده است.

تروریست ها در اروپا و آمریکا پایگاه و دفتر دارند

قدیری ابیانه ادامه داد: یکی از بندهای CFT مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریست و ... است در صورتی که تروریست های در اروپا و آمریکا پایگاه و دفتر دارند و فعالیت خود را انجام می دهند، آیا نمی دانند که منافقین تروریست هستند و 17 هزار نفر را شهید کرده اند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی که برای ونزئولا رئیس جمهور تعیین می کنند چطور می توانند به تعهدات خود پای بند باشند، عنوان کرد: آنها با خارج کردن نام منافقین از گروه های تروریستی، می گویند که اینها جزو تروریست های CFT نمی شوند در صورتی که اروپایی ها خود اسلحه و مهمات در اختیار منافقین قرار داده اند که 17 هزار نفر را ترور کنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تشریح کرد: اینکه ما بیش از 3 هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داده ایم و هنوز مواد مخدر وارد می شود به خاطر این است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل پشت باندهای مواد مخدر ایستاده اند و ترجیح می دهند که جوانان ما معتاد باشند تا اینکه مبارزه و فهیم و فعال باشند.

این تفکر غلط است که به بهانه گرفتن بهانه عقب نشینی کنیم

وی با اینکه با این شرایط آیا ما باید به این کنوانسیونی بپوندیم که آمریکا، اروپا و اسرائیل بر آن مسلط هستند؟، ابراز کرد: این کشورها مخالف پذیرش مهاجران خارجی به کشور خود هستند اما عامل آوره شدن بسیاری از مردم در سوریه، افغانستان، عراق و... شده اند.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه نباید فریب این شعارها را بخوریم، اظهار کرد: متاسفانه یکی از وادادگی هایی که در سیاست خارجی می بینیم این است که می گویند ما میخواهیم بهانه را از آمریکا بگیریم؛ اگر قرار است به بهانه گرفتن بهانه از آمریکا کنوانسیون هایی را بپذیریم پس راه تحمیل فشار و شرایط به ایران و وادار کردن ایران به پذیرش شرایط آنها، بهانه گیری است.

وی همچنین در ادامه افزود: این نوع تفکر که متاسفانه بر دولت و وزارت خارجه حاکم است یک تفکر تسلیم طلبانه، منفعلانه و مضرر به حال کشورمان از هر جهتی است و تا این تفکر حاکم باشد این نوع مشکلات را ما خواهیم داشت، دولت در برجام قاطعانه ابراز می کردند که تحریم ها برداشته می شود و برداشته هم نشد و در پالرمو و FATF حتی این تضمین را ندادند و قطعاً آنچه که این ها می گویند محقق نخواهد شد.

تیم موجود دولت و مجلس نمی توانند منافع ایران را تامین کنند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این یک تفکر غلطی است که متاسفانه در ذهنیت ظریف و یارانش به وجود آمده است که وقتی فشار زیاد می شود به بهانه گرفتن بهانه عقب نشینی کنند، تصریح کرد: یک نوع نگاه تسلیم طلبانه و تسلیم پذیرانه و عقب نشینی های بی مورد حاکم است که البته بابت این عقب نشینی ها مورد تشویق رسانه های کشورهای غربی قرار می گیرند ولی عملاً به ضرر ملت ما تمام می شود.

وی با تاکید بر اینکه اصل بر پیوستن به کنوانسیون های بین المللی نیست بلکه اصل بر منافع جمهوری اسلامی است در صورتی که پیوستن به این کنوانسیون ها عواقبی برای ما دارد، اذعان کرد: استفاده از دروغ در وزارت خارجه و دولت به یک روال عادی تبدیل شده و زمانی که می خواستند برجام را تصویب کنند می گفتند که برای رفع تحریم ها این برجام را پذیرفتیم و امتیازات را داده ایم در صورتی که حال می گویند که هدف ما رفع تحریم ها و اقتصادی نبود.

قدیری ابیانه در پایان تاکید کرد: تیم موجود در دولت و مجلس تیمی نیست که بتواند منافع ایران را در مجامع بین المللی حفظ کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 6 بهمن 1397 ، کدخبر: 1452447 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین