پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، اروپا قصد دارد فردا از سازوکار اس پی وی رونمایی کند؛ اما همزمان درباره کارآمدی کانال ویژه مالی و احتمال تحریم های جدید گمانه زنی‌هایی مطرح شده است. آیا این مسائل را می توان به عنوان بن بست سیاست خارجی دولت تلقی کرد؟
شعارسال: در حالی که نزدیک به ۹ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها می‌گذرد، کشورهای اروپایی اعلام کردند بزودی از سازوکار ویژه مالی با ایران رونمایی خواهد شد.

در این راستا چهار روز قبل یعنی سوم بهمن ماه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از راه اندازی کانال ویژه مالی ایران طی روزهای آینده خبر داد. اشپیگل نیز دیروز نوشت: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس مسئولیت سازوکار ویژه مالی که قرار است فردا رونمایی شود را برعهده دارند.

در ماه های اخیر خبرهای امیدوار کننده ای درباره کارآمدی و نحوه پوشش تبادلات اقتصادی از طریق سازوکار ویژه مالی منتشر نشده و بالطبع ضرورت دارد مقامات دولت در این باره حساسیت های لازم را داشته باشند و منتظر وعده های آینده نباشند.

شرط و شروط ماندن ایران در برجام و توافق با اروپایی ها قبلاً توسط رهبر انقلاب عنوان شده بود. بر این اساس اروپایی ها می بایست در قبال بدعهدی آمریکا موضع می گرفتند، نباید بحث موشکی و منطقه ای را مطرح کنند، مقابل تحریم های آمریکا صریح بایستند، فروش کامل نفت ایران تضمین شود و بانک های اروپایی باید تجارت با ایران را تضمین کنند.

اما کشورهای اروپایی نه تنها به این شروط پایبند نبوده اند بلکه خط و نشان آنها در هفته های اخیر به طرز چشم گیری افزایش یافته و بر اساس شواهد و قرائن آنها در پی ارائه یک سازوکار ویژه مالی ضعیف همراه با تهدید و تحریم های جدید می باشند.

در این راستا سه کشور اروپایی رسماً از اعمال تحریم های جدید علیه ایران سخن می گویند، برلین پروازهای ماهان به آلمان را تعلیق می کند، پاریس از لزوم مذاکرات موشکی و مجازات ایران سخن می گوید و جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس نیز به عنوان اولین وزیر خارجه اروپایی از شرکت در نشست لهستان سخن می گوید.

آیا این اقدامات را باید به مثابه تقسیم کاری بین آمریکا و اروپا به حساب آورد یا این که اروپایی ها بدلیل واهمه از واشنگتن و شکاف دو سوی آتلانتیک سیاست دوگانه ای را در پیش گرفته اند. هر کدام از این عوامل و یا علل دیگر باشد در اصل نتیجه تفاوتی ندارد. در واقع این موضوعات نشان می دهد اروپایی ها خواهان این نیستند گام های جدی در ازای پایبندی ایران به تعهدات برجامی بردارند. آنها بدنبال اعمال تحریم های جدید علیه ایران همراه با راه اندازی کانال مالی نفت در برابر غذا و دارو هستند. این سیاست منطبق بر منافع اروپایی ها و جلب رضایت دونالد ترامپ است. بدون شک کشورهای اروپایی شاید بیشتر از آمریکا خواستار تحدید قدرت موشکی و منطقه ای ایران باشند.

در این بین تمرکز اروپایی ها بر مسائل موشکی و منطقه ای ایران در هفته های اخیر به طرز بی سابقه ای افزایش یافته و در واقع انگلیس، فرانسه و آلمان پیشگام فشار به ایران و تحمیل تعهدات جدید شده اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در مقابل موضع گیری های کشورهای اروپایی اعلام کرد: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست و هرگونه تحریم جدید از سوی کشورهای اروپایی منجر به تجدیدنظر ایران در نحوه تعاملات خود با این کشورها خواهد شد.

حال باید دید واکنش دولت تدبیر و امید در قبال راه اندازی اس پی وی اروپایی ها و تحریم های احتمالی جدید چه خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1397 ، کدخبر: 3971106208 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین