پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
چه اتفاقی افتاد که بازار گوشت بهم خورد و اکنون مردم برای خرید گوشت ارزان قیمت مجبور هستند ساعت‌ها روبه‌روی تره بارها و برخی از عاملیت‌های مجاز فروش گوشت تنظیم بازار صف ببندند.

شعارسال: وزارت جهاد کشاورزی این مشکل را می‌خواهد از طریق افزایش واردات حل کند و طبق آخرین اظهار نظرها قرار شده هفته‌ای 50 هزار رأس گوسفند زنده وارد شود تا قیمت این محصول در بازار به 40 هزار تومان برسد. اما محمد سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران مشکلات گوشت را فراتر از واردات و افزایش تقاضای مردمی می‌داند. وی می‌گوید: از زمانیکه مجتمع و سازمان‌های گوشت به بخش خصوصی غیرواقعی داده شد، مشکلات این بخش آغاز شد. مجتمع‌های گوشت با خرید بره‌های نابالغ از سوی دامداران موقع ییلاق به قشلاق و نگهداری 120 روزه آنها، گوشت دام‌های پروار شده را به مردم عرضه می‌کردند. این امر کمک می‌کرد تا در فصل زمستان که اوج مصرف است، بازار متعادل شود. از سویی دیگر خرید گوشت توسط سازمان و مجتمع‌های گوشت باعث می‌شد که دامداران از دست دلالان، سلف خرها و چوب دارها راحت شوند و به راحتی دام خود را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: وقتی سازمان‌ها و مجتمع‌های گوشت به مجموعه‌هایی واگذار شدند که اهلیت لازم را نداشتند مشکلات بازار گوشت آغاز شد. به گونه‌ای که یکی از مجموعه‌ها به شرکت تولید کننده لوازم آرایشی واگذار شد. هر چند که پس گرفته شد اما این امر خسارت سنگینی را به بازار گوشت زد. از این دست مثال زیاد است که هنوز برای آن کاری صورت نگرفته است.

رئیس سابق اتحادیه دامداران در ادامه مشکل را در بحث قاچاق دانست و گفت: دام زنده به خصوص دام مولد با آن‌که صادرات آن ممنوع است به صورت غیرقانونی در حال خروج از کشور است. با خروج دام مولد به کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان به‌طور قطع تولید دام مولد سخت خواهد شد و این معضل جدی برای کشور خواهد بود.سلطانی اظهارداشت: دامداران نمی‌دانند که با فروش دام خود چه بلایی سر کشور می‌آید. تصور آنها این است که می‌توانند دوباره دام مولد داشته باشند اما نمی‌دانند نژادهای دام کشورمان در مقایسه با خیلی از کشورها و به خصوص همسایگان سطح بالاتری دارد. وقتی به دامداران پول بیشتری پیشنهاد می‌شود(حتی 50 هزار تومان) آنها حاضر هستند دام خود را به قاچاقچیان بفروشند. بایستی این چرخه معیوب حذف شود و به دامداران گفته شود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.وی ادامه داد: اختلاف قیمت ارز دولتی و بازار آزاد(دولت برای واردات گوشت منجمد و گرم ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد) و همچنین افزایش قیمت ارز در کشورمان از دیگر دلایلی است که باعث شده گوشت در کشور کمیاب شود. طبق محاسبات ما ایران با 80 میلیون نفر جمعیت و سرانه مصرف (هر ایرانی 13.5 کیلو در سال)، 930 هزار تن گوشت نیاز دارد و در این میان میزان تولید داخل 850 هزار تن است. لذا کمبود در بازار و رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد که حجم قابل توجهی گوشت و دام زنده در حال خروج از کشور است.سلطانی چالش دیگر گوشت که سال‌های متمادی به آن بی‌توجهی شده است را در بهره وری دانست و گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط وزن لاشه دام در ایران 17 کیلوگرم و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی این عدد 15.5 کیلو است. این در شرایطی است که در سایر کشورها متوسط وزن لاشه دام 22 کیلوگرم است.یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران هم گفت:تا زمانی که یک فرمانده واحد برای مدیریت بازار کالاهای اساسی شکل نگیرد نمی‌توان انتظار داشت آنچه در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، متوقف شود و نرخ‌ها به رقم واقعی خود نزدیک شوند.

خبر ویژه

مرز عراق به روی دام بسته شد

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان به ۸۵ هزار تومان کاهش یافته است.وی با بیان این‌که واردات گوشت قرمز به کشور ادامه دارد، اظهارداشت: طبق اعلام مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام، قرار است واردات دام زنده به کشور انجام شود و طبق آخرین اطلاعات واصله، اولین محموله طی یکی دو روز آینده وارد کشور می‌شود. ملکی با بیان این‌که مقدمات کار فراهم شده است، گفت: فعلاً قرار است واردات دام زنده از کشور رومانی انجام شود.با ورود محموله‌های جدید به بازار، شاهد کاهش بیشتر قیمت گوشت خواهیم بود. وی با اشاره به برخورد مسئولان با قاچاق دام زنده در استان‌های مرکزی و نقاط مرکزی، گفت: مرز عراق بسته شده و کنترل‌ها بشدت افزایش یافته به همین دلیل قیمت دام زنده کاهش داشته است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار:10 بهمن 1397، کدخبر:445646 ،www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین