پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
آلودگی محیط زیست یکی از بزرگترین معضلات این روزهای زمین است که نفسش را به شماره انداخته و در معرض نابودی قرار گرفته است. آلودگی های محیطی که فقط توسط انسان ایجاد شده است ولی گریبان همه موجوادات زنده زمین را گرفته و حیاط همه جانداران را به خطر انداخته است.

شعارسال: رشد شهرنشینی در دهه های اخیر، به همراه مزایای خود، خساراتی نیز به محیط زیست انسان وارد کرده است. هرچند این اثرات منفی در مواردی اجتناب ناپذیر است، ولی عدم توجه کافی و رسیدگی به این موضوع در آینده ای کوتاه خسارات مالی، انسانی و زیست محیطی جبران ناپذیری را محیط جغرافیایی زیست انسان وارد می سازد.

بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که در کنار رشد و توسعه شهرها تدابیری برای کنترل آثار منفی این توسعه بر محیط زیست اندیشیده شود. یکی از راهکارهایی که به کمک رفع این آلودگی های زیست محیطی آمده است؛ استفاده از فناوری زیست پالایی است. تکنیک مدیریت زباله که با استفاده از موجودات زنده برای حذف یا خنثی کردن آلاینده‌ها از یک وضعیت آلوده مورد استفاده قرار می گیرد.

دشواریهای که اکنون دنیا در پاکسازی پسماند زیان آور خود با آن روبرو است به مراتب بیش از چیزی است که یکی دو دهه قبل تصور آن می رفت. زیست پالایی فرآیندی است که به وسیله آن پویایی و یا سمی بودن ماده های آلوده زا در یک مکان با بهره گیری از فرآیندهای زیستی برطرف می شود یا کاهش می یابد.

استفاده از فناوری‌های نوین زیستی برای تصفیه فاضلاب‌های شهری

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی یکی از بخش هایی است که در حوزه رفع مشکلات پسماندها ورود کرده است که از آن جمله می توان به تدوین و تصویب 3 پروپوزال به عنوان طرح پایلوت کمیته زیست پالائی آب وخاک اشاره کرد.

این اقدامات شامل «طراحی، ساخت و راه اندازی واحد پایلوت پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب (سیستم تصفیه هوازی با لجن گرانولی برای حذف همزمان موادآلی، نیتروژن و فسفر از فاضلابهای شهری) درشهرک اکباتان تهران»، «طراحی، ساخت و را ه اندازی واحد حذف بیولوژیکی نیترات از یکی از چاههای آب آشامیدنی با شدت جریان 860 مترمکعب در روز با استفاده ازباکتریهای اتوتروف» و «نصب پکیج تصفیه پساب استخر به منظور استفاده در فضای سبز» می شود.

به گفته مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «در واقع زیست پالایی فرآیندی است که بوسیله آن مدیریت مناسب برای تجزیه و جابجایی ماده های شیمیایی آلی درخاک یا بقایای آلوده از میکروارگانیسمها استفاده می شود. از زیست پالایی برای پاکسازی هیدروکربنهای نفتی نیز استفاده می شود».

یکی از روش های زیست پالایی، زیست پالایی به کمک گیاهان است. خاک عنصری مهم برای انواع حیات است که فعالیتهای انسانی آلودگی های عظیمی را در آن به وجود آورده است و بین روشهای سالم سازی خاک گیاه پالایی جایگاه ویژه ای دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

قانعی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین زیستی برای تصفیه فاضلاب‌های شهری، گفت: «به کمک صندوق زیست فناوری از روش های نوین برای تصفیه فاضلاب‌های شهری استفاده می کنیم که برخی از روش ها در شهرهایی از کشور در حال اجرا شدن است

در شرایط کنونی جهان، فاضلاب تصفیه شده به عنوان یکی از منابع مهم آب به شمار می‌رود و هرروزه شاهد راه‌اندازی پروژه‌های جدیدی از این دست در سطح دنیا هستیم که ایران نیز از این قافله عقب نمانده است و به کمک ستاد توسعه زیست فناوری اقدام به اجرای طراحی سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری بر اساس فناوری نوین کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار:21بهمن1397 ، کدخبر: 42203 : www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین