پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
هزاران شیفته‌حسینی با شروع ماه محرم، کاروان دل را به هوای کربلا آنچنان روان می ‌کنند که گویی خود از حماسه سازان آن هستند.


شعار سال:شیعیان خاندان عصمت و طهارت، همراه با قافله کربلا در این ایام از کربلای دل به معلا می‌آیند و همراه حسینیان به حماسه‌ای دیگر می‌پردازند.

گیلانیان هم‌چون مردم سایر مناطق ایران، آداب و رسوم ویژهای برای سوگواری حسینبنعلی(ع) دارند. مردم سعی می‌کنند تا در روزهای نهم و دهم محرم، به زادگاه خود بروند و در جمع بستگان و آشنایان خود در مراسم عزاداری شرکت کنند. امامزادهها، بقعهها و مکانهای مقدس، نقطه تمرکز دستههای عزاداری است. روضهخوانها اغلب مداحان محلی هستند که گاه علاوه‌بر فارسی به زبانهای مختلف گیلکی، تالشی و یا آذری نیز مرثیه میخوانند. مردم گیلان در دهه اول ماه محرم با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و برگزاری مراسم نوحه، مصیبتخوانی، سینه‌زنی ‌و زنجیرزنی ‌با آیین  ‌های ویژه خود، یک بار دیگر حماسه حسینی و مظلومیت اهل بیت(علیهم السلام) را در باور مردم به نمایش می‌گذارند.

آئین‌های سوگواری مختلفی در مناطق شهری و روستایی گیلان هر سال از سوی عزاداران حسینی اجرا می‌شود که ریشه در فرهنگ دینی مردم این استان دارد. آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها، علم‌بندی و سیاه پوش کردن سردر مساجد و معابر و برپایی مجالس روضهخوانی، سینهزنی، زنجیرزنی، چهل‌منبر، شام غریبان، تعزیه‌خوانی و... از آئین‌های ویژه این ماه است.

علمبندی در گیلان

یکی از آئین‌های عزاداری در این ماه، مراسم ویژه «علمبندی» است که از یک روز مانده‌ به ‌ماه محرم تا روز هفتم این ماه در مناطق شهری و روستایی استان گیلان، با آئین‌های خاصی برگزار می‌شود. علم‌بندی با روشن کردن شمع، نذر و نیاز و حاجت خواهی همراه است. شخصی که نذر و نیتی دارد، پارچه سبز رنگی را بر علم می‌بندد.

در این مراسم، مردم مناطق مختلف با پذیرایی از عزاداران در مساجد و حسینیهها، با تشکیل دستجات مختلف سینه‌زنی و خواندن نوحه، پرچم‌های سیاه را به نشانه عزاداری سیدالشهداء بر بالای سردر مساجد و گنبدهای آن نصب می‌کنند. این مراسم در شهرک تاریخی ماسوله و شهرستان مذهبی آستانه اشرفیه جلوه‌ای ویژه دارد و هر سال افراد زیادی برای شرکت دراین مراسم به این مناطق مسافرت می‌کنند. اهالی ماسوله به این رسم «طوق‌بندی» می‌گویند.

علمواچینی در گیلان

»علم واچینی» در روزی دیگر، معمولاً عاشورا و یا سومین روز درگذشت امام حسین(ع) که البته زمان آن برای بقاع مختلف فرق میکند، با مشارکت مستقیم کسانی که علم را بستهاند و دیگران انجام می‌شود. در این روز کسانی که در فاصله علم بستن و علم واچیدن نذر و نیازشان برآورده شده، با قربانی کردن گوسفند و طعام دادن به زائران، حضور فعال‌تری دارند.

پس از باز کردن پارچههای دور علم، چوب علم را در مسجد گذاشته و علمرخت(پارچههای علم) را در بقچهای میپیچند و درون خمرهای که داخل بقعه و یا مسجد بوده جا میدهند و روی آن را میپوشانند و گاه برای آنکه دستبرد نخورد، به خانه متولی برده میشود، تا ماه محرم سال آینده، دوباره آن را دور علم ببندند یا به اصطلاح علمبندی کنند.

تشکیل دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی با شیوه‌های مختلف دو ضرب، پنج ضرب و سه ضرب بر سینه و پشت، نمونه‌ای از عزاداری در این ایام است که با توجه به نوع نوحه و ریتم آن در مناطق مختلف استان اجرا می‌شود.

سقاشدن کودکان، نذر حضرت علی اصغر(ع)

اطعامدهی، پرداخت نذورات، شربت‌دهی، راه‌اندازی علم و کتل، دخیل بستن مردم با پارچه سبز بر روی علمها، حمل پرچم‌های سبز با عبارت‌های«یا حسین شهید» به‌وسیله کودکان و نوجوانان و سقاشدن کودکان سیاهپوش با عنوان نذر حضرت علی اصغر(ع)، از جمله جلوه‌های زیبای آئین‌های‌ سوگواری در این منطقه است. سقاشدن برخی کودکان در روز عاشورا با لباس سبز و سربند یاحسین مظلوم و یا عباس از نذورات خانواده‌های استان گیلان است.

برگزاری مراسم تعزیهخوانی، آتش‌زدن خیمه‌ها و راه‌اندازی کاروان‌های شتر و اسب با سواران سبزپوش و سرخپوش، از دیگر آئین‌های سوگواری شهادت سالار شهیدان کربلا و 72 تن از یاران با وفایش در گیلان است. جوانان گیلانی نیز در این ایام با حضور فعال و خودجوش و تشکیل هیئت علی‌اکبر و خیمه جوانان بنی‌هاشم، فضای آکنده از معنویت را به نمایش می‌گذارند. برخی از مناطق استان گیلان، به دلیل وجود بارگاه امامزادگان، جلوه‌ای دیگر در ماه سوگواری سالار شهیدان دارد.

آرامگاه حضرت سید جلال‌الدین اشرف در آستانه‌ اشرفیه و بقعه امامزاده هاشم در جاده رشت به رودبار، در این ایام، مملو از حضور سوگواران اهلبیت عصمت و طهارت است و هر سال در ماه محرم، مردم این استان با راه‌اندازی دستجات مختلف عزاداری به این مکان‌ها می‌آیند. اکثر روستاها و مناطق شهری گیلان دراین ایام تا پاسی از شب مملو از حضور دوستداران سالار شهیدان برای برگزاری مراسم عزاداری است، شکوه و عظمت این مراسم که با نوحهخوانی، مداحی، سینهزنی، زنجیرزنی و شبیهخوانی همراه است، در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد.

آئین سنتی «چهل منبر»

آئین سنتی «چهل منبر» از دیگر مراسمی است که در شب عاشورای حسینی در اغلب مناطق استان گیلان به اجرا در می‌آید. در غروب تاسوعای حسینی، برخی از افراد که نذر و حاجتی دارند، با قرار دادن یک میز چهار پایه و ظرفی پر از برنج و مقداری خرما در کنار ظرفی خالی به همراه تعدادی شمع به اجرای این آئین می‌پردازند.

در این میان، عزاداران حسینی که اغلب آنها بانوان هستند و نیتی در دل دارند، باید 40 شمع و 40 خرما تهیه کرده و با پای پیاده، مسافتی را طی کنند و هربار که به مقصد رسیدند، یک عدد شمع و یک عدد خرما در آنجا قرار دهند. در این میان برخی از افراد روزه سکوت می‌گیرند و تا پایان مراسم سخنی نمی‌گویند

»شام غریبان حسینی»

آئین «شام غریبان حسینی»، عزاداری با شمع در شامگاه روز عاشورای حسینی است که از دیگر آئین‌های سنتی در گیلان است. در این مراسم، عزاداران حسینی با تشکیل دستجات سینهزنی و با در دست گرفتن شمع‌هایی روشن، در کوچه و خیابان‌ها به راه ‌افتاده و به نوحهخوانی و سینهزنی می‌پردازند.

»لالپله«

در شب شام غریبان که شمع به دستان از کوچههای تاریک میگذرند، زنهایی پیچیده در چادر که تلاش میکنند کسی آن‌ها را نشناسد، از کوچهها میگذرند و خانههای ویژهای را میجویند که از آشپزخانه‌هایشان بویی برخاسته از شیرین پلو آمیخته به زعفران می‌آید. این زنان که بیماری در خانه داشته و یا خواسته‌ای در دل و یا شکمی گرسنه و در انتظار دارند، کف‌گیری بر در میکوبند و چون در باز می‌شود، بدون هیچ کلامی دیگ و کف‌گیر را به صاحب‌خانه داده و او مقداری از شیرین پلوی مهیا شده را که نثار نام دارد، با همان کف‌گیر در دیگ ریخته و به وی باز می‌گرداند.

زن حاجتمند این کار را در 40 یا 72 خانه انجام می‌دهد و آنچه را که گرد آورده به خانه برده و با دیگر افراد خانه می‌خورد به این امید که حاجت و خواستهاش برآورده شود. این مراسم «لالپله» نام دارد، زیرا دارنده خواسته و گردآورنده خوراکی، در همه زمانهایی که در کوچهها میگردد تا خوراک گردآورد، سخنی نمیگوید. پله هم در زبان گیلکی به معنی برنج پخته است، این آیین سنتی بیشتر در شهرستان لاهیجان رایج است.

»برات«

با آغاز روز عاشورا، آنگاه که سوگواران آماده می‌شوند تا سوگ امام حسین(ع) و یارانش را برگزار کنند، بعضی از مردم که خواسته‌ای در دل دارند، در هر نان «تیمیجیان» که نانی بومی و ساخته شده از برنج است، چند دانه خرما قرار داده و دور نان را کلش(ساقه برنج) پیچیده و در میان نزدیکان و همسایگان پخش می‌کنند تا شاید خواسته‌شان برآورده شود. مردم لاهیجان این مراسم را برات می‌نامند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت رشت ، تاریخ انتشار2 آبان 1394،کد مطلب-

www.rashtpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین