پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
هرسال اسفند که می‌شود، انگار ناخودآگاه مردم برای استقبال از بهار و نوروز به تکاپو می‌افتند. خانه‌تکانی، خرید لباس و وسایل مورد نیاز همگی سنت‌هایی است که در ماه پایانی سال بسیار به چشم می‌خورد اما در این میان کم نیستند افرادی که سعی می‌کنند با رژیم‌های غذایی سفت و سخت و یا حتی به مدد تیغ جراحی با زیبایی بیشتر به استقبال بهار بروند. حتی این موضوع باعث شده بازار تبلیغات جراحی‌های زیبایی در ماه‌های آخر سال رونق بیشتری پیدا کند.

شعار سال: عکس‌ها و فیلم‌هایی که از زنان و مردان چاقی که به مدد تیغ پیکر‌تراشان زیبا شده‌اند هر بیننده‌ای را وسوسه می‌کند. حالا دیگر اگر یک روز پیامک تبلیغاتی با ادعاهایی نظیر کاهش وزن بی‌بازگشت، پیکر تراشی با کمترین قیمت و بدون عوارض زیبایی دریافت نکنی یا فیلمی از بلاگر‌ها برای انواع رژیم‌های غذایی در فضای مجازی مشاهده نکنی باید تعجب کنی. اما این ادعاها و تبلیغات تا چه اندازه صحیح است؟
دکتر حامد باطنی در این باره می‌گوید: کلمه پیکر تراشی یک ترجمه ضعیف از یک عبارت علمی است که حتی در مورد درستی کاربرد آن جای صحبت فراوان وجود دارد. اما در مورد شکل‌دهی به بدن می‌توان گفت روش‌های متفاوتی وجود دارد که به صورت عمل‌های بسته و جراحی‌های باز انجام می‌شود.
دبیر علمی کنگره ملی جراحان پلاستیک و ترمیمی ادامه می‌دهد: لیپوساکشن و مشتقات آن در دسته عمل‌های بسته قرار می‌گیرند و دیگر نکته مهم این است که این شیوه‌ها، راه کاهش وزن محسوب نمی‌شوند. این درحالی است که برخی از مبتلایان به چاقی و حتی چاقی مفرط گمان می‌کنند می‌توان با توسل به این روش‌ها از اضافه وزن رهایی پیدا کرد.
این جراح پلاستیک و زیبایی تأکید می‌کند: روش‌های جراحی بسته مانند لیپوساکشن به هیچ وجه روش‌های کاهنده وزن محسوب نمی‌شوند و باید فقط برای شکل دادن بدن بکار روند. از سوی دیگر انجام این شیوه‌ها یک معیار و دسته‌بندی علمی استاندارد دارد و نباید به هیچ وجه یک دستورالعمل واحد را برای همه متقاضیان ارائه داد. در حقیقت هرکدام از بیماران برحسب شرایط بدنی، فیزیولوژیک و شرایط پزشکی خود کاندیدای مناسب یکی از این مداخلات است.
وی خاطر نشان می‌کند: بهترین کار این است که هر بیماری به‌طور فردی مورد بررسی و معاینه قرار گیرد و روش مناسب برایش توضیح داده شود. طبیعتاً در توصیه روش مناسب، پزشک متخصص طیفی از انتخاب‌ها را در اختیار بیمار قرار خواهد داد که از نظر علمی برای بیمار مجاز و مناسب باشد و به او فایده هم برساند.
برخی از این تبلیغات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ناخودآگاه این تصور برای بیننده ایجاد می‌شود که می‌توان به کمک جراحی‌های زیبایی بی‌دردسر و بدون سختی برای همیشه با اضافه وزن خود خداحافظی کرد. جمله‌ای که بارها و بارها در این تبلیغات به چشم می‌خورد بی‌بازگشت بودن چربی‌های برداشته شده همچنین کوتاه بودن دوره‌های نقاهت بعد از عمل است. انگار صاحبان این تبلیغات با چوب جادویی در طرفه‌العینی شما را از شر چربی هایتان خلاص خواهند کرد.
دکتر باطنی در این باره می‌گوید: اقدامات بعد از عمل به اندازه خود عمل و آمادگی‌های قبل عمل اهمیت دارد. مراقبت‌هایی که بعد از این عمل‌ها انجام می‌گیرد در گذراندن بی‌خطر و بدون مشکل و همراه با آرامش این دوره نقش به سزایی دارد. در واقع مداخلات دارویی، استفاده از وسایل کمکی مانند گارمنت‌ها یا لباس‌ها و همچنین آموزش فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی هرکدام جای خود دارد که باید به آنها توجه کرد. عمل پایان همه چیز نیست.
از سوی دیگر همیشه علائم و معیارهایی به بیمار آموزش داده می‌شود که درصورت بروز آنها باید به پزشک اطلاع داده شود. ویزیت‌های دوره‌ای و زمانبندی شده بعد از عمل هم وجود دارد که به کمک آنها پزشک می‌تواند بیمار را به دقت تحت نظر داشته باشد و از بروز عوارض جلوگیری کند.
این جراح در خاتمه تأکید می‌کند: عبارت برگشت ناپذیر و تضمینی که گاهی در تبلیغات می‌بینیم هیچ کدام پایه علمی ندارند. در علم طب هیچ یک از این روش‌ها را نمی‌توان صد درصد بدون بازگشت دانست و تا حد زیادی به سبک زندگی بیمار بستگی دارد. اگر بعد از هر عملی بیمار زندگی ناسالمی داشته باشد غذاهای نامناسب و مقدار کالری زیادی مصرف کند وتحرک لازم را نداشته باشد مسلماً نتایج عمل از دست خواهد رفت. صرف نظر از این‌که نوع عمل چیست، طبیعتاً یک عمل زیبایی درست، بدن انسان را زیبا‌تر و متناسب‌تر می‌کند ولی باید همراه با مراقبت‌های لازم و رعایت حداقلی از شرایط زندگی سالم و به دور از گزینه‌های نامناسب باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 اسفند 97، شماره: 7006


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین