پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۱۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
چابهار، محل رقابت نیابتی آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ جهانی، دیروز میزبان 35 کشور بود تا روز چابهار را پاس بدارد و تیم‎هایی که از کشورهای اطراف و ذی‌نفع به این شهر آمده بودند، در مذاکرات دوجانبه و چندجانبه، منافع خود را از این موقعیت استراتژیک در سواحل مکران بسنجند.

شعار سال: درحالیکه هند با حمایت آمریکا و بهعنوان پشتیبان افغانستان، سعی دارد سرمایهگذاریهای خود را در این منطقه بیفزاید، در مقابل، چین هم با همراهی پاکستان در صدد است مذاکرات خود را برای سرمایهگذاری در بخشهای حملونقل و پتروشیمی پیش ببرد. حتی برخی کارشناسان محتمل دانستهاند که هر دو کشور (چین و هند) برای حضور پررنگتر در سایر بنادر شهرهای ساحلی ایران، پیشگام شوند. در این میان که بزرگترین محموله گندم دو روز پیش از افغانستان به مقصد هندوستان راهی چابهار شده بود و سور‌و‌ساتی در کشور همسایه و دوست به راه افتاده بود، ایران توجه چندان تبلیغاتی را روی این بندر معطوف نکرد. حتی وقتی اشرفغنی، رئیسجمهور افغانستان، در اظهارنظری اعلام کرد: «برای مهار آب سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسایه‌ها قیمتیتر خواهد بود» و نگرانیهایی را برای دریافت حقابه ایران ایجاد کرد، واکنش درخوری از سوی ایران صورت نگرفت و حتی عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که مسئوليت کمیته آب در مذاکرات ایران و افغانستان را برعهده دارد، در روز مهم چابهار در منطقه حضور نداشت و راهی عراق شد.
تف

امضای هشت اهمنامه همکاری
با اینکه به نظر میرسید وزارت امور خارجه توجه چندانی به این روز نداشت اما سازمان بنادر ایران به نمایندگی از وزارت راه‌و‌شهرسازی تلاش کرد محفلی برای برقراری این ارتباطات چندسویه فراهم کند. در همین راستا در حاشیه همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار، هشت تفاهمنامه سرمایهگذاری و توسعهای بین اداره کل بنادر سیستان‌و‌بلوچستان و بخشهای خصوصی ایرانی و خارجی امضا شد. قرارداد اجاره اراضی بهمنظور سرمایهگذاری و احداث بهرهبرداری دو باب انبار چندمنظوره بهصورت BOT با سرمایهگذاری ۲۱۰ میلیارد‌ریالی بین مدیرکل بنادر چابهار و یک شرکت هندی، تفاهمنامه ایجاد خط کشتی‌رانی چابهار -مسقط و چابهار-کراچی و بهرهبرداری از ترمینال مسافری دریایی بینالمللی با شرکت طلیعه عمان، امضای تفاهمنامه ایجاد خط کشتی‌رانی تجاری حمل‌و‌نقل کالا در مسیر چابهار و کشورهای امارات و عمان و در کنار آن، با حضور رؤسای شرکتهای بخش خصوصی ایران و افغانستان، تفاهمنامه چهارجانبه حمل‌و‌نقل چندوجهی کشتی‌رانی و تفاهمنامه صادرات سنگآهن هند و تفاهمنامههای صادرات و واردات از طریق بندر چابهار از مهمترین دستاوردهای این همایش در تنها بندر اقیانوسی ایران بود. همچنین در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر حمل‌و‌نقل هند و معاون وزیر امور خارجه افغانستان ۱۳ دستگاه استراتژیک بندری در چابهار به بهره‌برداری رسید.

تکمیل کریدور شرقی
وزیر راه‌و‌شهرسازی در همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار همچنین از مزیتهای این بندر گفت: خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است. محمد اسلامی با بیان اینکه قرارگرفتن ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی- جنوبی میتواند بهعنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرونبهصرفه مورد توجه و بهرهبرداری همه کشورهای ذی‌نفع قرار گیرد، افزود: باتوجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار بهعنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقهای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقهای و بهویژه تسهیلات سرمایهگذاری هندوستان شاهد توسعه بیش‌ازپیش آن در آینده خواهیم بود.

مقام هندی: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زنیم
معاون وزیر حمل‌و‌نقل و کشتی‌رانی هندوستان نیز با اشاره به توافق سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اظهار کرد: امیدواریم دیگر کشورهای منطقه هم برای استفاده از ظرفیت بندر چابهار به توافق‌نامه سهجانبه چابهار بپیوندند. کوپال کریشنال با اعلام اینکه «ترمینال‌های بندر چابهار را با کمک سرمایهگذاری هندی ارتقا می‌دهیم»، تصریح کرد: باید از تحریم‌هایی که اخیرا روی ایران اعمال شده اندکی فاصله بگیریم و تحریم‌ها را دور بزنیم تا بتوانیم فعالیت‌های سودآور را برای مردم انجام دهیم.

مقام افغانستانی: سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون‌دلاری
۱۱۴ تاجر افغانی در بندر چابهار
معاون وزیر حمل‌و‌نقل افغانستان نیز در حاشیه این همایش خبر داد: تاکنون ۱۱۴ تاجر افغانی حدود ۶۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردهاند. امام محمد وریماچ گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار خواهد شد.

مذاکره با بانک جهانی برای تأمین مالی خط آهن خواف-هرات
معاون وزیر حمل‌و‌نقل افغانستان همچنین گفته بود: طرح تطبیقی چابهار از طرف افغانستان نهایی شده و به‌زودی به دولت تقدیم می‌شود و امیدواریم دولت هرچه زودتر این طرح را تصویب کند. وریماچ اعلام کرد: در خط آهن خواف-هرات کارها جریان دارد. صحبت‌هایی با بانک جهانی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم در کنار پیشرفت‌ها با مطالعات امکان‌سنجی با جذب بودجه کارهای بعدی آغاز شود.
‌ارائه مشوقهای تعرفه‌ای برای جذب سرمایه‌‌های خارجی در بندر چابهار
محمد راستاد، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اینکه بهترین مشوقهای تعرفهای برای جذب سرمایههای خارجی و داخلی تعریف شده است، گفت: در یک سال اخیر ۲۴۰ میلیون دلار قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر چابهار امضا شده است.

950 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی همچنین از سرمایهگذاری 950 میلیاردتومانی از ابتدای امسال در بندر چابهار بهواسطه حضور بخشهای خصوصی در قالب قراردادهای مجزا خبر داد و گفت: برخی سرمایه‌گذاران اعلام کردهاند که از ترقهبازیهای دشمن هیچ واهمهای ندارند.

وصول ۶۰ تقاضای سرمایه‌گذاریبه ارزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان در بندر چابهار
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان‌و‌بلوچستان نیز در این همایش خبر داد: در‌حال‌حاضر یک میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایهگذاری شده و بیش از ۶۰ تقاضای دیگر با ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری وصول شده که در حال بررسی و انعقاد قرارداد است.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل تسنن زاهدان هم در این همایش با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دغدغه‌ای بابت امنیت در استان سیستان‌و‌بلوچستان نداشته باشند، از دغدغه مردم در این منطقه گفت:‌ در توسعه چابهار از نیروهای بومی استفاده شود که قطعا موجب ارتقای امنیت و اشتغال می‌شود.
مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز در این همایش از مزیتهای فراهم شده در این بندر خبر داد و گفت: امروز چابهار دوره جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل‌و‌نقل و ترانزیت و صادرات کالا را شروع کرده است و مزیت‌های منطقه‌ای منطقه آزاد و مستثنا بودن از قوانین گمرک، مالیات، کار و ویزا ظرفیت این حرکت جهانی را برای منطقه آزاد چابهار فراهم کرده است.

رقابت نيابتي چين و آمريکا در چابهار

منوچهر شفيعي . استاد دانشکده روابط بينالملل وزارت امور خارجه

چابهار بخشي از يک بازي بزرگ است. ويژگي برجسته اين بازي، رقابت قدرتهاي بزرگ در قرن بيستويک است. در يک سر آن چين قرار دارد و استراتژي يک جاده يک کمربند را دنبال ميکند و تلاش دارد حضور خود را در منطقه آسياپاسيفيک و نيز در کل جهان تثبيت کند. در طرف ديگر، آمريکاييها و هنديها قرار دارند که در پروژه ديگري به نام ايندوپاسيفيک، سعي دارند که نه تنها موقعيت چين را محدود کنند، بلکه جايگاه خود را در عرصه بينالمللي تقويت کنند. اين رقابت در منطقه در نماي حضور چين در بندر گوادر و حضور هند در بندر چابهار ايران متجلي شده است. ممکن است از اين پس هند بخواهد اين حضور را توسعه دهد و در سواحل ديگري از ايران وارد شود و چين نيز تلاش دارد نه فقط در مکانهاي قبلي که جانمايي کرده و حضور خود را در آنها تقويت کرده، بلکه به سواحل ديگر ايران از جمله جاسک نيز پا بگذارد. در واقع عملا مسئله چابهار، يک مسئله ايراني- هندي نيست بلکه يک مسئله بينالمللي است. وقتي اين بازي اين‌گونه طراحي ميشود، فرصتهاي فوقالعادهاي براي ايران فراهم ميکند که بتواند از اين شرايط و فرصتها براي تقويت جايگاه خود براي توسعه ملي و منطقهاي استفاده کند.
آمريکا مهمترين تهديد آينده خود را چين ميداند. بر همين اساس، براي آنکه چين را مهار کنند، مهمترين ابزاري که در اختيار دارند هند است. البته ائتلافهاي منطقهاي ديگري نيز دارند؛ مربع هند، ژاپن، استراليا و آمريکا بر همين اساس شکل گرفته، اما مهمترين سياست آمريکا، محدودسازي چين است که از طريق هند در چابهار دنبال ميشود. در اين چارچوب، آمريکا در تلاش است که هند قدرتمند شود. قدرتمندشدن هند حداقل در تئوري، به معناي ضعيف‌شدن چين است. به همين سبب آمريکا از رابطه و تعامل هند با ايران، استقبال کرده و در مقابل براي چين محدوديت ايجاد ميکند.
وقتي پاي رقابت پيش ميآيد، متأسفانه برخي رفتارهاي ناسالم نيز رخ ميدهد. بهعنوان نمونه، ممکن است حادثه اخير خاش- زاهدان و حمله انتحاري خودروي بمبگذاري‌شده به اتوبوس حامل کارکنان قرارگاه قدس سپاه، تلاش براي ناامن‌کردن چابهار باشد. در واقع برخي اين اتفاق اخير را به رقابت چين و هند در چابهار نسبت ميدهند. بنابراين بعيد نيست که به همان ميزان که در مرزهاي چين و هند، رقابت وجود دارد، اين رقابت به حوزههاي نفوذ اين دو کشور نيز برسد و با امنيتي‌کردن اين دو محيط اقتصادي، به نوعي از رشد اين مناطق، جلوگيري کنند و اين احتمال وجود دارد که در آينده اين رويکرد تقويت شود.
چينيها چند رويکرد را در چابهار دنبال ميکنند. اگر منطقهاي مانند چابهار و جادهها و خطوط ريلي که به آن منتهي ميشود، توسعه پيدا کند، اين روند توسعه، مکمل همان توسعه چين در کمربند حملونقل اين کشور است. چينيها معتقد هستند ميتوانند بين گوادر و چابهار، يک کريدور ايجاد کنند. از سويي، وقتي کريدور شمال-جنوب را تکميل ميکنيد، اين جادهها به جادههاي اصلي که چين در آسياي مرکزي ايجاد ميکند، متصل ميشود و روند تجارت اين کشور را به سمت خليجفارس و اروپا تسهيل ميکند. در اين صورت بازي چابهار، ميتواند يک بازي برد-برد براي همه طرفها باشد، اما شايد اين رقابتها همواره جنبه مثبت نداشته باشد و گاهي جنبه منفي به خود بگيرد. يک گذرگاه ترانزيتي ميتواند تنگناها و محدوديتهايي را براي رقيب ايجاد کند. ممکن است هنديها براي گسترش حوزه نفوذ خود بخواهند کنترل گذرگاهي را که احتمالا چين به دنبال ايجاد آن بين گوادر و چابهار است، در دست بگيرند. بنابراين ممکن است از شکلگيري برخي شرکتها از سوي کشور رقيب در چابهار جلوگيري کند. در هر حال، امروز ايران و سواحل مکران، يک موقعيت ويژه و استراتژيک در جغرافيا و تاريخ ايران محسوب ميشود و بايد درک صحيحي از تحولات بينالمللي و جايگاه چابهار به وجود بيايد و براي توسعه ملي ايران از اين موقعيت استثنائي استفاده کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 8 اسفند 97، شماره: 3377


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین