پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۹۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
امکانات فراوانی که بندر چابهار دارد ، برای آینده کشور ما به خصوص برای امنیت دسترسی جهانی بسیار راهبردی و با اهمیت است. می‌توان گفت یکی از آموزه های مهم جنگ تحمیلی ضرورت توجه به سواحل مکران است .
شعار سال: امکانات فراوانی که بندر چابهار دارد ، برای آینده کشور ما به خصوص برای امنیت دسترسی جهانی بسیار راهبردی و با اهمیت است. می‌توان گفت یکی از آموزه های مهم جنگ تحمیلی ضرورت توجه به سواحل مکران است .

 وزیر امور خارجه کشورمان گفت : چابهار می تواند حلقه وصل بسیاری از کشورها همچون چین ، هند ، پاکستان و افغانستان باشد به همین دلیل چابهار باید به شهر صلح منطقه تبدیل شود .

محمد جواد ظریف در سفر یک روزه خود به چابهار در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای ، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بنادر شهید بهشتی و کلانتری ، با بیان اینکه بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگر هستند ، گفت : ایران مایل است چین و پاکستان نیز در بندر چابهار نقش آفرینی کنند .

وی خاطرنشان کرد : اعتقاد دارم که چابهار یک نقطه راهبردی برای کشور است . بندر چابهار از جهات مختلف می تواند برای ایران ، منطقه و کشورهای همسایه باعث ثبات ، توسعه و آرامش باشد . امکانات فراوانی که بندر چابهار دارد ، برای آینده کشور ما به خصوص برای امنیت دسترسی جهانی بسیار راهبردی و با اهمیت است . می‌توان گفت یکی از آموزه های مهم جنگ تحمیلی ضرورت توجه به سواحل مکران است .

اهمیت بندر چابهار در توسعه افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای توسعه کشور افغانستان گفت : توسعه کشور همسایه  توسعه ما است و امنیت در افغانستان امنیت در ایران را باعث می‌شود . در سال‌های اخیر مردم ایران نیز در فشارهایی که بر مردم خوب افغانستان وارد شده سهیم بوده اند . ایران بیش از ۴ دهه است که میزبان مردم افغانستان بوده است . توسعه در افغانستان و جایگزینی اقتصاد غیر رسمی با اقتصاد رسمی از طریق انتقال منابع و دارایی ها و ثروت های معدنی افغانستان و فعال شدن بخش تجارت این کشور میسر خواهد بود و چابهار تنها مسیری است که می تواند چنین امکانی را برای افغانستان تضمین کند .

نگاه هم افزایی به بنادر منطقه

ظریف در ادامه با تاکید بر لزوم همکاری با سایر بنادر منطقه برای توسعه و پیشرفت ، گفت : خوشحال شدم که در دیدگاه مدیران منطقه چابهار نگاه رقابتی ندیدم و متوجه شدم که نگاه غالب نه رقابت بلکه هم افزایی و مکمل است .

وی تاکید کرد : چابهار و گوادر دو بندر رقیب نیستند ، بلکه شرکای راهبردی هستند . اینکه به رابطه بین این دو در قالب بازی با حاصل جمع سفر نگریسته شود ، غلط است . مسئولان بندر چابهار بر لزوم همراهی و هم افزایی سواحل مکران در ایران و پاکستان اتفاق نظر دارند و این دیدگاه نیز در دولت وجود دارد .

چابهار ؛ مکمل همکاری اقتصادی پاکستان - چین

وزیر خارجه کشورمان با اشاره بر لزوم گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در بندر چابهار گفت : مایل هستیم که چابهار به عنوان مکملی برای همکاری اقتصادی پاکستان - چین یا سیپک ( پروژه کریدور اقتصادی چین – پاکستان) عمل کند و این علاقه‌مندی را به مسئولان آن دو کشور نیز منتقل کردیم .

وی افزود : این علاقه در ایران وجود دارد که چابهار از مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی به بندر گوادر پاکستان متصل شود . همچنین اتصال خط لوله انرژی ایران به گوادر ، ایجاد یک منطقه مشترک صنعتی در مرز مشترک ایران و پاکستان و ایجاد منطقه آزاد در این مرز نیز پیگیری می‌شود . موارد یاد شده اقداماتی هستند که می توانند زمینه خوبی برای استفاده از مزایای هر دو طرف برای رونق تولید و تجارت آزاد باشند .

ارسال پیام دوستی مسئولان چابهار به پاکستان

ظریف گفت : در سفر به پاکستان پیام دوستی و محبت مسئولین استان را به مسئولان پاکستانی منتقل می کنم . چابهار می تواند حلقه وصل بسیاری از کشورها همچون چین ، هند ، پاکستان و افغانستان باشد از اینرو چابهار باید به  شهر صلح منطقه تبدیل شود .

وی تاکید کرد : امکانات کشور باید در خدمت توسعه استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار باشد . در سفر به چابهار فرصتی پیدا شد تا از برخی اقدامات خوبی که در این استان و چابهار شکل گرفته دیدن کنم و با افتخار پیشرفت و کارهای بزرگ را مشاهده کنم، این مساله  دلگرمی خاصی برای من و هیات همراه بود .

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال حمل و نقل ،تاریخ انتشار:5خرداد1398،کدخبر:115676،portalhamlonaghl.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
چابهار یکی از منایع بسیار ایران است که میتونه موجبات رونق اقتصادی باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین