پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه، یعنی یکی از مهم‌ترین تبصره‌های این لایحه را تصویب کردند؛ تبصره ۱۴ که بخش درآمدی آن پیش‌تر در مجلس تصویب شده بود و دیروز هم موارد مختلف هزینه‌کرد این منبع درآمدی یعنی درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسید.

شعار سال: گرچه برخی ارقام این مصارف نسبت به آنچه دولت در لایحه پیشنهادی خود آورده بود، در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ دستخوش تغییرات شد، اما نمایندگان در صحن علنی، این مصارف را همان گونه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود، تصویب کردند. البته این ارقام تفاوت‌هایی با آنچه در قانون بودجه ۹۷ تصویب شد، دارد و اغلب روندی افزایشی داشته به‌ویژه رقم بودجه یارانه نقدی و غیر‌نقدی خانوار که از ۳۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده، افزایش یافته است.

دولت در لایحه پیشنهادی خود، این رقم را ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم کاستند و به ردیف مربوط به کاهش فقر مطلق افزودند؛ بنابراین دومین رقم بزرگ مصارف قانون هدفمندی، به کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص می‌یابد. دولت رقم این ردیف را همانند قانون بودجه امسال، هفت هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که اعضای کمیسیون تلفیق هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به آن افزودند و این ردیف را به هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رساندند.

با وجود آنکه در لایحه بودجه ۹۸ همانند قانون بودجه ۹۷، موضوع حذف سه دهک بالای درآمدی به تصویب رسیده است، اما شاهد افزایش رقم بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار در سال ۹۸ هستیم. دولت در قانون بودجه ۹۷ ملزم شده بود که سه دهک بالای درآمدی را حذف کند و برای همین امر، رقم بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار ۳۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد. در لایحه بودجه ۹۸، با وجود آنکه حکم کاهش سه دهک بالای درآمدی تصویب شده اما با این حال رقم بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۹۷، به ۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

سومین ردیف هزینه‌ای که منابع آن از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود، موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج است. نمایندگان دیروز برای این ردیف همان رقمی را تصویب کردند که دولت در لایحه پیشنهاد کرده بود؛ این رقم در سال آینده ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تعیین شد و این در حالی است که در قانون بودجه ۹۷، رقم اختصاص یافته به این ردیف سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

همچنین نمایندگان دیروز رقم یارانه نان و خرید تضمینی گندم را شش هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان تعیین کردند؛ این همان رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۹۸ است که به تصویب رسید. البته مجلسی‌ها یارانه آرد صنف صنعت (نان صنعتی) را از این ردیف حذف کرده و منابع حاصل از آن را به خرید تضمینی گندم در همین ردیف اختصاص دادند. مجلسی‌ها پارسال در بررسی قانون بودجه ۹۷، رقم خرید تضمینی گندم و یارانه نان را سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده بودند و رقم مصوب در لایحه بودجه ۹۸، حاکی از افزایش بودجه این ردیف است.

نمایندگان همچنین یکی دیگر از ارقام مصرفی را به سایر اهداف اختصاص دادند که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل‌و‌نقل درون و برون شهری، تامین ۲۰‌ درصد کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین از مصارف هدفمندی ازجمله آن است. برای این ردیف دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان به تصویب رسیده است. دولت نیز برای این ردیف همین رقم را پیشنهاد کرده بود. بر این اساس، جمع مصارفی که از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود، در سال ۹۸، حدود ۶۲ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان است.

بازگشت تبصره «حقوق» به کمیسیون

دیروز با وجود آنکه نمایندگان برای بررسی تبصره۱۲ لایحه بودجه که درباره میزان افزایش حقوق است، جلسه غیرعلنی داشتند اما نه جلسه غیرعلنی و نه جلسه علنی نتوانست به حصول توافق میان نمایندگان بر سر محتوای این تبصره منجر شود؛ در نهایت تبصره حقوق برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برگشت خورد. این در حالی است که پیش از این برخی نمایندگان اعلام کرده بودند در رابطه با مصوبات تلفیق برای حقوق مخالفت داشته و پیشنهادهای دیگری ارائه خواهند کرد که ظاهرا همین اختلاف‌نظرها و پیشنهادها مانع تصمیم نهایی شده است. دولت برای بودجه سال آینده درصد افزایش حقوق کارکنان را تا ۲۰ درصد تعیین کرده بود و آنچه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، از حقوق ۲۰ درصدی با پرداخت یکسان حکایت داشت، اما از همان موقع برخی نمایندگان با نرخ ۲۰ درصد و برخی دیگر با نحوه پرداخت یکسان مخالف بودند.

در این باره نظرهای مختلفی مطرح است ازجمله آنکه ۲۰ درصد افزایش حقوق به طور یکسان نمی‌تواند پاسخگوی نیاز قشر کم‌درآمد و حتی حقوق‌های زیر سه میلیون تومان با توجه به شرایط موجود تورم باشد. از سوی دیگر برخی نمایندگان مخالف پرداخت پلکانی هستند و تاکید دارند که در روش فعلی پرداخت پلکانی برخی از حقوق‌بگیران از افزایش حقوق بهره‌مند نشده یا حداقل را دارا هستند و این روش نمی‌تواند انتخاب درستی باشد. البته دولت اعلام کرده که بیش از این نمی‌تواند حقوق کارکنان را افزایش دهد و جایی برای تامین هزینه‌های بالاتر ندارد؛ مگر اینکه نمایندگان خود راهی برای هزینه افزایش حقوق پیش‌بینی شده بیندیشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 9 اسفند 97، شماره: 3501373


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین