«ابوالقاسم یوسفی نژاد»، ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی، افزود: حمل ریلی یکی از مواردی است که از لحاظ هزینه، برای بازرگانان به صرفهتر از حمل زمینی و حتی دریایی است، چراکه در حال حاضر ما کشتیهای آماده حمل به محض رسیدن کالا در دریا نداریم.
وی با اشاره به تولیدات استان چون محصولات کشاورزی، اظهار داشت: برای رساندن محصولات و کالاها به کشورهای مشترک المنافع و حتی اروپا، هزینه حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه و ارزانتر است. یوسفینژاد با یادآوری مذاکرات متعدد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای اتصال راهآهن رشت به آستارای ایران و پس از آن آستارای آذربایجان، اتصال خط ریلی یادشده را تکمیلکننده کریدور شمال - جنوب عنوان و خاطرنشان کرد: شکلگیری این کریدور، علاوه برمنفعت برای گیلان و سایر استانها، برای کشورهای مشترک المنافع، روسیه و اروپا نیز به صرفه است و آنها را از طریق خط ریلی به آبهای آزاد خلیج فارس وصل میکند. وی تصریح کرد: از ابتدای امسال 3 هزار و 652 واگن با تناژ 232 هزار و 467 تن کالا، برای انجام صادرات و واردات در خط ریلی آستارای ایران و جمهوری آذربایجان تردد کرده و اگر ترانزیت خط آهن برقرار شود، میتوانیم کالاهای استانهای دیگر را نیز از طریق خط ریلی جا به جا کنیم. راهآهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 12اسفند 1397 ، کدخبر:503233 www.iran-newspaper.com،