بهرام سرمست شب گذشته در جلسه شورای آموزش و پرورش قم در تالار امام جواد(ع) در استانداری قم بیان کرد: آموزش، نیاز به سرانههای استاندارد دارد و باید فاصلهها را در مسیر آموزش برداشت.
استاندار قم افزود: کمبود سرانه آموزشی در قم، مسالهای جدی است و نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد به ویژه اینکه قم، استانی مهاجرپذیر است و باید برای افزایش جمعیت دانش آموزی آن تدبیری اندیشید.
وی اظهار کرد: رتبه استان قم در زمینه فضای آموزشی در سال 93، 32 بوده که به 26 ارتقا یافته است اما همچنان این کمبود احساس میشود.
سرمست عنوان کرد: خیرین همواره در مدرسهسازی و تامین نیازهای آموزشی، پیشگام بودهاند؛ به طوری که 48 درصد از فضاهای آموزشی استان قم توسط خیرین احداث شده و این رقم یک رکورد به شمار میرود.
وی گفت: با توجه به افق جمعیتی که در منطقه پردیسان پیشبینی شده است، نیازمند مشارکتهای خوبی در احداث مدرسه و رفع نیازهای آموزشی در منطقه هستیم.
استاندار قم افزود: با همه کمبودها و مشکلاتی که در قم از نظر سرانه آموزشی وجود دارد، اما فضای آموزشی در آموزش و پرورش فرهیخته و مطلوب است.
وی تصریح کرد: در قم از نظر زیرساختهای کاردانش و فنی حرفهای نیز با کمبود مواجهایم و تنها 70 مرکز آموزش فنی و حرفهای و کار و دانش آن هم با کمترین امکانات فعال است که باید تقویت شود.
سرمست بیان کرد: یکی از دغدغههای جدی، کاهش حوزه آسیبهای اجتماعی است که در این باره بیشترین اعتبارات شامل 2 میلیارد تومان از سوی استانداری قم به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.
23 مدرسه جدید به چرخه آموزشی قم افزوده میشود
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: سال آینده 23 مدرسه جدید به چرخه آموزشی قم افزوده میشود.
حمیدرضا شیخالاسلام در جلسه شورای آموزش و پرورش قم افزود: شورای آموزش و پرورش در دی ماه 1372 راهاندازی شد و مجلس، قانون تشکیل شوراها را مصوب کرد،این شورا برکات زیادی در رفع مشکلات در حوزه آموزشی داشته است.
وی اظهار کرد: در طول 4 سال گذشته با وجود مشکلات آموزشی ۱۴۷ مدرسه در قم احداث و بازسازیشده است؛ همچنین سال آینده 23 مدرسه جدید به چرخه آموزشی قم افزوده میشود.
وی اظهار کرد: در سال جاری مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان از محل عوارض ساخت، سهم آموزش پرورش قم بوده است؛ سال گذشته یک میلیارد و 850 میلیون تومان جهت بازسازی و نوسازی مدارس استان تخصیص یافت در حالی که بر اساس قانون هر سال باید 10 میلیارد تومان اختصاص یابد.
وی بیان کرد: در مجلس با پیگیری نمایندگان، مصوبات خوبی در حوزه آموزش و پرورش شکل میگیرد اما در میدان عمل، موانع جدی وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: این مصوبات باید مشکلات و گرفتاریهای فرهنگیان را حل و فصل کند و از سوی دیگر دست مدیران استانی را در جهت همراهی با آموزش و پرورش باز بگذارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته در بازسازی مدارس به رتبه هفتم دست یافته ایم اما انتظار داریم مسئولان در اعتبارات نوسازی مدارس نگاه ویژهای نسبت به قم داشته باشد.
شیخ الاسلام عنوان کرد: تعدادی زمین با کاربری آموزشی در پردیسان در نظر گرفته شده بود اما با حضور فرد خیر، مانعی در ساخت و ساز ایجاد میشد که با لطف مسئولان 47 زمین در پردیسان مشخص شد؛ اگر خیری بتواند احداث مدارس را بر عهده بگیرد، زمینها آماده است.
وی گفت:در ارتباط با ساخت مدارس باید قیمت تمام شده زمین را به اداره کل مسکن بدهیم اما قرار شد با پرداخت اوراق قبول کنند تا مشکل حل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود:در سال 86 با برف شدید و یخ بندان، بخش زیادی از آسفالت مدارس تخریب شد که با تلاش وزارت و اداره کل نوسازی 1000 تن قیر را برای قم تهیه شد و 180 مدرسه با مساحت 2000 متر آسفالت شد که اگر میخواستیم با اعتبارات حل کنیم قابل اجرا نبود.
وی بیان کرد: همچنین در چهار سال گذشته 42 طرح ویژه تجهیز و تأمین زیرساخت مدارس فنی حرفهای و کاردانش قم اجرایی شده است هر چند همچنان با کمبود تجهیزات مواجهایم.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار :17 اسفند 97، کد خبر:97121708865 ،www.isna.ir