پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حمایت دانشگاه‌ها از ثبت و مالکیت اختراع در خارج از کشور، با مخترع به صورت توافقی صورت می گیرد.

شعار سال: وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها تا جایی که اعتبارات آنها اجازه دهد، حداکثر حمایت را از دانشجویانی که اختراعی برای ثبت در خارج از کشور داشته باشند،‌ می کند.

وی بیان کرد: اکنون با توجه به اینکه صندوق‌هایی از قبیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در زمینه ثبت اختراع در خارج از کشور کمک می‌کنند، برخی دانشگاه‌ها تا حدود 100 درصد و برخی نیز تا 80 درصد برای این منظور حمایت مالی ارائه می دهند.

احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مشکلی در زمینه کمک به ثبت اختراع در خارج از کشور ندارند، یادآور شد: درحال حاضر حمایت ها برای ثبت اختراعات در خارج از کشور محدود است زیرا تعداد اختراعات دارای قابلیت ثبت محدود و فرآیند ثبت در خارج از کشور بسیار پیچیده و سخت است بنابراین باید توجه داشته باشیم که ثبت اختراع در هر کشوری که انجام می شود، صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: مشکلات زیادی موجب محدود شدن ثبت اختراع در خارج از کشور شده که از جمله آن می توان به نداشتن آشنایی افراد با بازار کشورهای دیگر اشاره کرد.

احمدی با بیان اینکه اختراع باید در جایگاهی باشد که بتواند مراحل طولانی ثبت را طی کند، گفت: در انتشار مقالات در عرصه بین الملل فرد مستقیما از انتشار خود بهره بین المللی می‌برد، اما در خصوص ثبت اختراع این طور نیست، افراد در ایران به ثبت اختراع در خارج بیشتر از جنبه امتیاز نگاه می کنند در صورتی که در دنیا بیشتر به ثبت اختراع برای فروش محصول و فناوری می نگرند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه هنوز این فضا در کشور ایجاد نشده، افزود: وزارت علوم هنوز ابلاغی در خصوص اینکه درصد مالکیت دانشگاه و فرد برای ثبت اختراع در خارج از کشور چقدر باشد، ارائه نکرده و در حال حاضر ثبت به صورت توافقی انجام می شود.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395، کد مطلب: 5648755:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین