پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
برخی از عادت‌های غذایی نامناسب در استان بوشهر باعث شده تا تغذیه به عنوان یکی از مخاطرات سلامت در استان بوشهر مطرح باشد

شعارسال:برخی از عادت‌های غذایی نامناسب در استان بوشهر باعث شده تا تغذیه به عنوان یکی از مخاطرات سلامت در استان بوشهر مطرح باشد.

تغذیه مناسب برای یک زندگی سالم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی چاقی مفرط و خطرات ناشی از آن در استان بوشهر یکی از عوامل پرخطر محسوب می‌شود.

مدت‌هاست که مسئولان وزارت بهداشت درباره کم‌تحرکی و چاقی هشدار می‌دهند و از آنجا که این مسئله در استان بوشهر از سوی متولیان بهداشت و سلامت بارها تذکر داده شده و دیابت در صدر بیماری‌های مزمن این استان است اما همچنان تغذیه ناسالم در بین مردم یکه‌تازی می‌کند.

سیده اقدس موسوی، متخصص تغذیه درباره مزیت اختصاص یک روز با عنوان «رژیم‌درمانگر» گفت: متخصصان این حوزه می‌توانند در روز رژیم‌درمانگر علاوه بر مشاوره درباره بیماری‌های گوناگون مرتبط با تغذیه و تناسب اندام در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بسیار مؤثر عمل کنند.

بر اساس باور بوشهری‌ها قند خرما طبیعی است و به دنبال عادت غذایی و ذائقه، مصرف بالا و گاهی غیر متعارف خرما یکی از دلایل ابتلاء به دیابت در استان بوشهر است وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد بوشهر یکی از مناطق با شیوع بالای دیابت است و می‌توان آن را دروازه ورودی برای دیگر بیماری‌های مزمن به حساب آورد. بیماری‌های مزمن رابطه مستقیمی با سبک زندگی و تغذیه فرد دارند و سبک زندگی و تغذیه نیز رابطه مستقیمی با آموزشی که فرد در خانواده و جامعه دیده است، دارد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که چرا استان بوشهر یکی از مناطق با شیوع بالای دیابت است، تصریح کرد: این مسئله در وهله نخست، به دلیل مصرف بالای مواد غذایی شیرین از جمله خرما است.

بر اساس باور بوشهری‌ها قند خرما طبیعی است و به دنبال عادت غذایی و ذائقه، مصرف بالا و گاهی غیر متعارف خرما یکی از دلایل ابتلاء به دیابت در استان بوشهر است، در صورتی که خرما نیز یک میوه محسوب می‌شود و مانند دیگر مواد غذایی کالری دارد و موجب افزایش قند خون می‌شود.

در وهله دوم، مصرف غذاهای سرخ شده و فست‌فودها که حجم بالایی از کالری و چربی دارند، علاوه بر چاقی موجب اختلال در متابولیسم و سیستم گردش خون بدن می‌شوند.

در وهله سوم، مصرف همزمان مواد غذایی پرکالری از جمله خرما-ماست، خرما-ارده و حتی نوشیدنی‌هایی مانند دلستر و نوشابه همراه با وعده‌های غذایی سبب می‌شود فرد در یک وعده غذایی حجم بالایی از کالری را دریافت کند که متأسفانه این نوع تغذیه به صورت یک فرهنگ در باور افراد جا افتاده است.

سیده اقدس موسوی درباره اینکه چه عوامل دیگری موجبات تغذیه‌ای ناسالم را دامن می‌زند، افزود: کمبود امکانات تفریحی در استان موجب مراجعه به غذافروشی‌ها و فست‌فودهایی و جایگزین شدن آنها به عنوان یک سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت برای قشر نوجوان و جوان شده است.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی پایین از دیگر موارد مهمی است که در استان بوشهر مشاهده می‌شود و البته بخشی از آن مربوط به گرمی هوا در ماه‌های گرم است اما به همه فصول سال سرایت می‌کند.

متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف بالای نوشیدنی‌های خنک در تابستان که حاوی قند و شکر بالایی هستند نیز به صورت یک فرهنگ درآمده است. خواب بعد از ناهار یکی دیگر از عادت‌هایی است که می‌تواند در درازمدت موجب اختلال در متابولیسم و سیستم گردش خون و در نهایت منجر به بیماری‌های مزمنی چون دیابت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آمارها و سبک زندگی که در استان بوشهر مشاهده می‌شود تائید و تاکید می‌کند که تداوم این سبک زندگی می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، درباره راهکار مؤثر برای کاهش چنین رفتارهای پرخطری خاطرنشان کرد: برای کاهش خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون نیازمند برنامه‌ریزی و پیگیری مسئولان و عزم جزم همشهریان هستیم.

در سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی با محوریت مهارت‌های زندگی و روان‌شناسی به منظور ارتقای سلامت فردی در مناطق محروم از سوی استانداری برگزار شد که امیدوارم در زمینه تغذیه و تندرستی هم چنین برنامه‌هایی در سطح استان برگزار شود. ما در اغلب مراکز شهری آمار بالایی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت را داریم و در مناطق محروم ممکن است با سو تغذیه‌های شدیدی مواجه باشیم. در بازدیدی که یکی دو هفته پیش از یکی از روستاهای کاکی داشتم افرادی با سو تغذیه شدید را ویزیت کردم. آنچه بیش از هر عامل دیگری می‌تواند کنترل‌کننده و یاری‌دهنده باشد، «آموزش» است، چه درباره چاقی و پرخوری و چه درباره سو تغذیه.

موسوی تاکید کرد: به جای مصرف بالای خرما همراه با وعده‌های غذایی پرکالری و چرب، مصرف آن را به دو ساعت پیش از ناهار یا در بعد از ظهر موکول کنیم تا این همزمانی اتفاق نیفتد. کاهش مصرف روغن نیز یکی دیگر از مواردی است که باید بدان توجه کنیم. طبیعی است که این سبک غذایی در ابتدا کمی دشوار باشد اما به مرور به فرهنگ غذایی فرد و عادت غذایی او تبدیل می‌شود.

فرهنگ‌سازی، یک نیاز مبرم است. ما باید به فرزندان خود بیاموزیم که تفریح فقط رفتن به فست‌فودها و رستوران‌ها نیست. عادت به کتابخوانی را از کودکی جایگزین تفریحات این‌چنینی کنیم.

تجهیز باشگاه‌های ورزشی و در دسترس یکی از راهکارهای مؤثر موجود است. ناگفته نماند، یکی از نقاط قوت استان بوشهر، دسترسی به دریا است و وجود پلاژ آقایان و بانوان تأثیر بسیاری بر سلامت فرد دارد که باید در برنامه هفتگی و در اولویت قرار گیرد.

موسوی یادآور شد: افراد برای کنترل وزن خود خودسرانه اقدام نکنند، بدون مشورت هیچ وعده غذایی را حذف نکنند، در صورت امکان به یک متخصص و کارشناس مراجعه کنند و به افرادی که با نگاه تجاری به این حوزه ورود و رژیم‌های ناسالم تجویز می‌کنند، مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: تعارف‌های بیش از حد با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات هستیم، به تغذیه پرخطر منجر می‌شود که راه آن کنار گذاشتن تعارفات غیر معمول و پرهیز از مصرف بالای شیرینی‌جات و تنقلات است. امید که با ارتقای سطح آگاهی به تغییر سبک زندگی خود و اطرافیانمان همت کنیم و با تغذیه‌ای سالم، زندگی ایمن را رقم بزنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار28اسفند97، کدخبر: 4571768،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین