پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
ررسی سیستم‌های جهانی اطلاع رسانی فجایع طبیعی نشان می‌دهد، روش پیامکی در کشورهای پیشرفته تقریبا منسوخ شده است. امروزه در هنگام وقوع خطر، به جای ارسال پیامک روی گوشی‌های موبایل از آلارم استفاده می شود تا همه کسانی که گوشی موبایل دارند متوجه خطر و بحران شده و جان خود را نجات دهند.
شعار سال :بررسی سیستم‌های جهانی اطلاع رسانی فجایع طبیعی نشان می‌دهد، روش پیامکی در کشورهای پیشرفته تقریبا منسوخ شده است. امروزه در هنگام وقوع خطر، به جای ارسال پیامک روی گوشی‌های موبایل از آلارم استفاده می شود تا همه کسانی که گوشی موبایل دارند متوجه خطر و بحران شده و جان خود را نجات دهند.

سیستم جهانی هشدار و اطلاع رسانی فجایع طبیعی در پایگاه خبری خود با اشاره به بارندگی‌های شدید اخیر در ایران نوشته است: سیل در استان‌های شمالی و جنوبی ایران تاکنون بیش از ۲۰ قربانی گرفته است و انتظار می‌رود در روزهای پیش رو نیز با توجه به بارندگی‌های شدید، برخی از قسمت‌های ایران و افغانستان درگیر سیل باشند.

بلایای طبیعی همواره موجب خسارت‌های سنگینی شده‌اند و تنها منحصر به ایران نیستند. طبق برآورد سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ به دلیل زلزله، سیل و رانش زمین زندگی ۴۴۵ میلیون نفر در سطح جهان تحت تأثیر قرار گرفته است و ۸۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بلایا در آن سال ۱۳۹ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب زده‌اند.

در شرایطی که در روزهای اخیر ستاد مدیریت بحران اقدام به ارسال هشدارها و توصیه‌های ایمنی از طریق پیامک به شهروندان کرده است، بررسی تجربه کشورهای جهان در مقابله با این گونه حوادث نشان می‌دهد که روش پیامکی تقریباً در بسیاری از کشورهای پیشرفته کنار گذاشته شده است، چرا که بسیاری از شهروندان پیامک‌های خود را با تأخیر چک می‌کنند و یا آنها را اصلاً چک نمی‌کنند و نیز این روش در بسیاری از موارد توان هشدار دهی فوری را ندارد.

اواسط مرداد سال گذشته آتش سوزی گسترده در جنگل‌های ایالت کالیفرنیا منجر به مرگ سه نفر از جمله دو کودک شد. به دنبال این اتفاق، آژانس فدرال مدیریت شرایط اضطراری آمریکا با هماری دانشگاه کلرادو دست به ایجاد یک سیستم هشدار سریع از طریق گوشی‌های همراه زد.

آن طور که در پایگاه خبری این آژانس آمده است، این سیستم هشدار که از سوم اکتبر سال ۲۰۱۸ عملیاتی شده، با موفقیت توانسته است با هشدار به شهروندان در معرض خطر طوفان "فلورانس"، تا حد زیادی از خسارت‌ها بکاهد. پیغام هشداری که توسط این سیستم ارسال می‌شود، بلافاصله روی صفحه اصلی تلفن همراه گیرنده قرار می‌گیرد و شروع به لرزش یا در حالت با صدا شروع به نواختن آهنگ هشدار در گوشی مشترک می‌کند.

این هشدارها به مدت ۳۰ دقیقه روی صفحه تلفن همراه باقی می‌مانند و قابلیت قطع شدن ندارند. البته احتمالاً قابلیت قطع شدن آلارم به محض رؤیت کاربر درآینده به آن ها افزوده خواهد شد.

به گفته شبکه خبری فاکس، سیستم هشدار فجایع طبیعی آمریکا تاکنون با موفقیت روی ۲۲۵ میلیون گوشی امتحان شده است. این سیستم که کار روی آن از سال ۲۰۱۲ آغاز شده بود، توانایی ارسال هشدار سریع به مشترکان آمریکایی را در هر نقطه‌ای از این کشور و بر روی هر اپراتور تلفنی دارد.

در دیگر کشورها نیز از سیستم‌های مشابهی بهره‌گیری می‌شود. بنا بر اعلام فایننشیال تایمز، دولت ژاپن برای ایجاد سیستم هشدار سریع زلزله از طریق تلفن همراه یک میلیارد دلار هزینه کرده و این پروژه پس از ۱۵ سال تحقیق عملیاتی شده است. اکنون در زمان وقوع زلزله و سونامی با ارسال آلارم به گوشی‌های شهروندان ژاپنی از آن‌ها خواسته می‌شود بلافاصله به اماکن امن بروند. در السالوادور و شیلی نیز دولت این کشورها در حال کار روی سیستم مشابهی هستند.

یک استارت آپ ترک به نام "زیز موس" نیز در حال کار روی یک سیستم هشدار سریع زلزله بر روی گوشی است که تاکنون با موفقیت در فیلیپین امتحان شده و توانسته است از شرکت "ورایزون" یک میلیون دلار سرمایه جذب کند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:7 فروردین 1398،کدخبر:98010702025،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین